A fideszes vezetésű Debrecen is bértámogatást kér több száz közlekedési dolgozójának

Gazdaság

A vírus okozta gazdasági károk politikai oldaltól függetlenül sújtják az ellenzéki és kormányzati irányítású önkormányzatokat. Szegeden a közlekedési vállalat dolgozói felének, Debrecenben kétharmaduknak igényelnek állami bértámogatást. Annyi különbséggel, hogy Szegeden megállapodást kötöttek a szakszervezetekkel, Debrecenben pedig egyoldalúan bejelentették.

A Debreceni Közlekedési Zrt. (DKV) május 15-től veszi igénybe a bértámogatást a járványügyi helyzetre hivatkozva – közölte a Narancs.hu megkeresésére a DKV.

Munkatársaik 67 százaléka, összesen 471 fő számára igényelték a gazdaságvédelmi akciótervben a csökkentett munkaidőben foglalkoztatottak számára elérhető állami bérhozzájárulást, a havi maximum 75 ezer forintot.

Súlyos a helyzet

A fideszes Papp László polgármester irányította Debrecenben súlyosabb a helyzet, mint a független polgármester, Botka László vezette Szegeden, ahol – mint megírtuk – a helyi közlekedési vállalat dolgozóinak felé után, 250-300 fő részére veszik igénybe a bértámogatást.

Debreceni villamos

Debreceni villamos

Fotó: MTVA/Oláh Tibor

Lényegesebb különbség, hogy a bértámogatás és a csökkentett munkaidő bevezetéséről Szegeden külön megállapodást kötöttek a szakszervezetekkel, ám Debrecenben egyoldalúan hozta meg a lépést a munkáltató.

A DKV közlése szerint az egyeztetések folyamatosak voltak a kormány akciótervének meghirdetésétől kezdve, írásos megállapodást azonban nem kötöttek, mivel a törvény nem írja elő. "Szóbeli tájékoztatás történt, a szakszervezetek egyetértettek a DKV, mint munkáltató döntéseivel" – tudatta a közlekedési vállalat.

Kötelezvény

Szegeden máshogy kezelték a dolgozók kényszerű jövedelemcsökkentését. A Szegedi Közlekedési Kft. kötelezte magát, hogy

  • szeptemberben ismét teljes munkaidőben foglalkoztatnak mindenkit,
  • júniustól létszámstoppot vezetnek be,
  • csoportos létszámleépítést nem hajtanak végre december 31-ig, csak abban az esetben, ha a cég árbevétele alulmúlja az előző évi felét.

A DKV kérdésünkre azt közölte, nem terveznek csoportos létszámleépítést. A szegedinél nagyobb debreceni közlekedési vállalatnál a veszteség is jelentősebb, március, április, május hónapban meghaladta az 580 millió forintot, míg Szegeden a nyár végérre érik el várhatóan a félmilliárdos bevételkiesést.

Debrecenben a márciusban bevezetett kijárási korlátozás eredményeként voltak olyan vonalak, ahol a csúcsidőn kívüli időszakban 80 százalékkal esett vissza az utasforgalom. Azokon a vonalakon, amelyek egészségügyi intézményeket és nagy munkáltatókat érintenek, nem volt ilyen mértékű az utasszám visszaesés csúcsidőszakban – tudtuk meg a vállalattól.

A közlekedési dolgozók számára utalt állami bértámogatás Debrecenben havonta maximum 35 millió, Szegeden havonta 22,5 millió forint lehet három hónapon át.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.