A fideszes vezetésű Debrecen is bértámogatást kér több száz közlekedési dolgozójának

Gazdaság

A vírus okozta gazdasági károk politikai oldaltól függetlenül sújtják az ellenzéki és kormányzati irányítású önkormányzatokat. Szegeden a közlekedési vállalat dolgozói felének, Debrecenben kétharmaduknak igényelnek állami bértámogatást. Annyi különbséggel, hogy Szegeden megállapodást kötöttek a szakszervezetekkel, Debrecenben pedig egyoldalúan bejelentették.

A Debreceni Közlekedési Zrt. (DKV) május 15-től veszi igénybe a bértámogatást a járványügyi helyzetre hivatkozva – közölte a Narancs.hu megkeresésére a DKV.

Munkatársaik 67 százaléka, összesen 471 fő számára igényelték a gazdaságvédelmi akciótervben a csökkentett munkaidőben foglalkoztatottak számára elérhető állami bérhozzájárulást, a havi maximum 75 ezer forintot.

Súlyos a helyzet

A fideszes Papp László polgármester irányította Debrecenben súlyosabb a helyzet, mint a független polgármester, Botka László vezette Szegeden, ahol – mint megírtuk – a helyi közlekedési vállalat dolgozóinak felé után, 250-300 fő részére veszik igénybe a bértámogatást.

Debreceni villamos

Debreceni villamos

Fotó: MTVA/Oláh Tibor

Lényegesebb különbség, hogy a bértámogatás és a csökkentett munkaidő bevezetéséről Szegeden külön megállapodást kötöttek a szakszervezetekkel, ám Debrecenben egyoldalúan hozta meg a lépést a munkáltató.

A DKV közlése szerint az egyeztetések folyamatosak voltak a kormány akciótervének meghirdetésétől kezdve, írásos megállapodást azonban nem kötöttek, mivel a törvény nem írja elő. "Szóbeli tájékoztatás történt, a szakszervezetek egyetértettek a DKV, mint munkáltató döntéseivel" – tudatta a közlekedési vállalat.

Kötelezvény

Szegeden máshogy kezelték a dolgozók kényszerű jövedelemcsökkentését. A Szegedi Közlekedési Kft. kötelezte magát, hogy

  • szeptemberben ismét teljes munkaidőben foglalkoztatnak mindenkit,
  • júniustól létszámstoppot vezetnek be,
  • csoportos létszámleépítést nem hajtanak végre december 31-ig, csak abban az esetben, ha a cég árbevétele alulmúlja az előző évi felét.

A DKV kérdésünkre azt közölte, nem terveznek csoportos létszámleépítést. A szegedinél nagyobb debreceni közlekedési vállalatnál a veszteség is jelentősebb, március, április, május hónapban meghaladta az 580 millió forintot, míg Szegeden a nyár végérre érik el várhatóan a félmilliárdos bevételkiesést.

Debrecenben a márciusban bevezetett kijárási korlátozás eredményeként voltak olyan vonalak, ahol a csúcsidőn kívüli időszakban 80 százalékkal esett vissza az utasforgalom. Azokon a vonalakon, amelyek egészségügyi intézményeket és nagy munkáltatókat érintenek, nem volt ilyen mértékű az utasszám visszaesés csúcsidőszakban – tudtuk meg a vállalattól.

A közlekedési dolgozók számára utalt állami bértámogatás Debrecenben havonta maximum 35 millió, Szegeden havonta 22,5 millió forint lehet három hónapon át.

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.