A napokban jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Millenáris park bővítésének megkezdését, amely a jelenlegi számok alapján is az elmúlt évtized legnagyobb parkfejlesztésének tűnik.
A történet persze már most gyanús; hogy pontosan mi kerül 17 milliárd forintba a 2,5 hektáros park kialakításában, annak az Index próbált utánajárni.
Az első sarkalatos kérdés: hogyan lehet a projekt tervezett költsége ennyi, miközben a hasonló nagyságú Széll Kálmán tér 5,3 milliárdba került felújítással, vágányrekonstrukcióval, térkövezéssel együtt. A park alá tervezett mélygarázs hasonló nagyságú, mint a József nádor téri mélygarázs, melyet 3 milliárdból építenek meg. Ha ezt összegezzük és még hozzáadjuk az épületbontás 2 milliárdra becsült költségét, akkor is összesen 10 milliárd forintnál járunk.
Az Index kérdésére Halmai Zoltán, a projektet felügyelő Millenáris Szélkapu Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta: az összköltség egynegyedéből fedezték a 2016 végéig tartó előkészítési munkákat, a hátralévő részből pedig két tételt emelt ki: a 10,6 milliárdos építőipari kivitelezést, valamint a 2 milliárd forintba kerülő kertészeti munkát.
Ezt hasonlította össze a lap a HÉFTA Elemző Központ költséghaszon-elemzésével, amelyből kiderül, hogy térfelszín alatti építményekre, a főleg betonból épülő, 500 férőhelyes mélygarázsra, valamint a Fény utca–Kis Rókus utca közúti alagútra 5,7 milliárd forintot, a térfelszín fölötti építményekre pedig 1,5 milliárd forintot költenek. Az összes építési költség, azaz a 7,2 milliárd forint mellett eltörpül a parképítésre szánt 2,8 milliárd, és a zöldfal (egy fémszerkezetre növényeket futtatnak fel) 700 millió forintja. Egyéb felszíni munkákra még 1,2 milliárdot, a régi Millenáris felújítására pedig 400 milliót szánnak. További érdekesség, hogy a 17 milliárdos összköltségben nincs benne az a 4 milliárd forint, amit a beruházáshoz szükséges ingatlanszerzésre fordítottak.
Környezetvédők szerint indokolatlan a mélygarázs építése, hiszen a környéken lévő bevásárlóközpontokban két nagy mélygarázs van, és kiváló a tömegközlekedés. További aggodalomra ad okot, hogy a mélygarázs akadályozza a nagyobb fák ültetését a vékony talajréteg miatt. Az is kérdéses, hogy miért szükséges alagút a park alá, hiszen bár a park éjszaka be lesz zárva, akkor nincs nagy gyalogos forgalom, és a parkot akár megkerülni is lehet.
Az atlatszo.hu értesülése szerint a miniszterelnök vejével üzletelő Paár Attila cége, a West Hungária Bau egy másik céggel közösen alakítja ki a budai bevásárlóközpont melletti létesítményeket és a közparkot. A cégnek ez már a sokadik milliárdos állami megbízása. Leghíresebb és legfrissebb alkotásuk a vizes-vb 3 milliárd forintos ugrótornya a Batthyány téren.