Orbánék nagy reményeket fűztek hozzá, de romokban a magyar buszgyártó, lógva hagyta a BKV-t és a Volánt

Gazdaság

Perre ment a Volánbusz a nemzeti buszgyártás fellendítőjének álmodott céggel szemben, akitől se egy buszt, se bánatpénzt nem kapott.

Száznyolcvan darab Modulo márkájú csuklós buszt rendelt a Volánbusz az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-től 2017. januárban, amelyből egyet sem kapott meg. Ezért a társaság kártérítési pert indított az IEAG-gal szemben, illetve a felszámolási eljárás során próbálja érvényesíteni követelését – közölte a Narancs megkeresésére a Volánbusz.

Azt nem sikerült megtudnunk, pontosan hány forintot követelnek a befuccsolt cégtől, amely összesen tíz darabot gyártott le. Ezek viszont nem a Volánbusz, hanem a BKV kapta meg, mivel a szerződés kiegészítése szerint 30 darab a 3-as metró pótlásához kellett volna.

Befuccsolt

Tudni kell, hogy ez a cég nem a Széles Gábor-féle Ikarus. A régi patinás nevet szintén felvevő társaság leginkább attól vált egyedivé, hogy képtelennek bizonyult a sorozatgyártásra.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

 

Pedig január 18-án zárt körű kormányzati-fővárosi PR-eseményen a BKV kelenföldi buszgarázsában Lepsényi István, a nemzetgazdasági minisztérium államtitkára – a kormány nemzeti autóbusz gyártási cselekvési programját méltatva – megígérte, hogy az első két darab után a BKV március végéig a Volánbusz által rendelt 180 darabból a további csuklósokat kap.

Ekkor már 6 hónapos késésben volt a gyártó, 2017. augusztusban kellett volna szállítania a járműveket. Azonban az ünnepségen jelenlevő, józanságukat megőrző szakemberek tisztában voltak vele, totálisan irreális elvárás két hónap alatt több mint két tucat buszt várni az addig évi kettő előállítására képes IEAG-tól. Bánsági Tamás, az IEAG-ügyvezetője viszont azzal nyugtatta kritikusokat, hogy a gyártási ütemezés úgy van összeállítva, teljesíteni tudják szerződés szerinti vállalásaikat.

Varga minisztériuma közbelépett

Végül mégiscsak elfogyott a türelem: júliusban előbb a BKV, majd a Volánbusz állt el a szerződésétől. Az IEAG csődvédelembe menekült, sőt, a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodási szervezetnek minősítette. Ez a mentőakció leginkább az időhúzásra volt jó, október elején a bíróság elrendelte a felszámolását.

Ha a kormány nem tesz be a fővárosnak, a BKV már egy éve vadonatúj Solaris csuklósokkal szállíthatná a metrópótlásban szívó utasokat. Csakhogy a nemzeti buszgyártás felfuttatására hivatkozva 2016. májusban kormányrendelettel tiltották meg a fővárosnak, hogy hitelből buszokat vásároljon.

Ráfér a felújítás

Ráfér a felújítás

Fotó: Sóki Tamás / MTI

 

Ekkor BKV már szerződéskötés előtt állt, 14 milliárd forintért 75+75 buszt vett volna a lengyelektől, így viszont kénytelen volt elállni az aláírástól, pedig Budapestnek decembertől rendelkezésre állt az Európai Beruházási Bank erre fordítandó 200 millió eurós hitelkerete. Tarlós István főpolgármester megpróbálta kicselezni a kormányt, 150 helyett 110 darabot rendelni belső átcsoportosításokkal, de ezt sem nyerte el az évi 1200 hazai busz gyártásáról álmodózó Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szimpátiáját.

A BKV-val elhitették, hogy a Volánbusz 180 darab csuklós Modulójából az első harmincat megkapja. Ebből készült el 10, a BKV pedig időközben folytatta használtbusz-vásárlási programját, 15 éves járműveket importál Nyugat-Európából.

Pótolni kell

Új buszok beszerzéséről azonban a BKV nem mondott le, mint a Naranccsal közölték, 40 busz beszerzésére vonatkozó tendert írnak ki, amit saját forrásból fedeznek.

„Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. szállításának meghiúsulása nem érintette pozitívan Társaságunkat, azonban alapjaiban nem rengette meg a BKV Zrt. közel 1000 darabos autóbusszal rendelkező üzletágát. A kieső mennyiség helyett a BKV Zrt. új beszerzési eljárás indítását tervezi, amelyre az elmúlt évek átlagában saját beruházási forrásból nagyságrendileg évente mintegy 3 milliárd Ft fordítható. Ez körülbelül 40 kulcsrakész, új autóbusz megvásárlását teszi lehetővé. Ennek megfelelően jelenleg is előkészítés alatt állnak új szóló, valamint új csuklós autóbuszok beszerzésére indítandó eljárások” – tudtuk meg a fővárosi közlekedési cégtől.

Az Ikarus Egyedivel szemben több százmilliós követelésük van, ezek egy része a korábban szállított silány minőségű elektromos buszai miatt keletkezett.

Tartozás tartozás hátán

Az IEAG mozgatója Mészáros Csaba volt ügyvezető-tulajdonos volt, aki még a csődeljárás előtt tartott június végi taggyűlésen lelépett a színről. Sőt fel se lépett, röviddel előtte jelezte, nem tud megjelenni saját lemondásának bejelentésén.

Távozását azzal indokolta, maga helyett reorganizációhoz értő utódokra van szüksége a cégnek, akik a szeptemberi taggyűlésen jelentették be lemondásukat. A reorganizálás így a felszámolást intéző Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.-re maradt.

A társaság adósságáról több szám kering 4-től a 15 milliárd forintig. A mélyrepülés okait feltáró júniusi taggyűlésén a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó MKB 3,9 milliárdos hitelét ismerték el, amelynek visszafizetésére esélytelenek tűnik, a 2017-es mérleg 5,6 milliárd tartozást nevesít.

Tőkéje az IEAG-nak csak mutatóban van, 111 millió forintból mindössze 10 millió forint készpénz, a többi más cégekkel szemben nyilvántartott követelés. Aligha okoz meglepetést, hogy az IEAG hitelezői nyáron nem éltek Mészáros Csaba ajánlatával, hogy megkaphatják a cégben levő 99 százalékos üzletrészét.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.