Orbánék nagy reményeket fűztek hozzá, de romokban a magyar buszgyártó, lógva hagyta a BKV-t és a Volánt

Gazdaság

Perre ment a Volánbusz a nemzeti buszgyártás fellendítőjének álmodott céggel szemben, akitől se egy buszt, se bánatpénzt nem kapott.

Száznyolcvan darab Modulo márkájú csuklós buszt rendelt a Volánbusz az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-től 2017. januárban, amelyből egyet sem kapott meg. Ezért a társaság kártérítési pert indított az IEAG-gal szemben, illetve a felszámolási eljárás során próbálja érvényesíteni követelését – közölte a Narancs megkeresésére a Volánbusz.

Azt nem sikerült megtudnunk, pontosan hány forintot követelnek a befuccsolt cégtől, amely összesen tíz darabot gyártott le. Ezek viszont nem a Volánbusz, hanem a BKV kapta meg, mivel a szerződés kiegészítése szerint 30 darab a 3-as metró pótlásához kellett volna.

Befuccsolt

Tudni kell, hogy ez a cég nem a Széles Gábor-féle Ikarus. A régi patinás nevet szintén felvevő társaság leginkább attól vált egyedivé, hogy képtelennek bizonyult a sorozatgyártásra.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

 

Pedig január 18-án zárt körű kormányzati-fővárosi PR-eseményen a BKV kelenföldi buszgarázsában Lepsényi István, a nemzetgazdasági minisztérium államtitkára – a kormány nemzeti autóbusz gyártási cselekvési programját méltatva – megígérte, hogy az első két darab után a BKV március végéig a Volánbusz által rendelt 180 darabból a további csuklósokat kap.

Ekkor már 6 hónapos késésben volt a gyártó, 2017. augusztusban kellett volna szállítania a járműveket. Azonban az ünnepségen jelenlevő, józanságukat megőrző szakemberek tisztában voltak vele, totálisan irreális elvárás két hónap alatt több mint két tucat buszt várni az addig évi kettő előállítására képes IEAG-tól. Bánsági Tamás, az IEAG-ügyvezetője viszont azzal nyugtatta kritikusokat, hogy a gyártási ütemezés úgy van összeállítva, teljesíteni tudják szerződés szerinti vállalásaikat.

Varga minisztériuma közbelépett

Végül mégiscsak elfogyott a türelem: júliusban előbb a BKV, majd a Volánbusz állt el a szerződésétől. Az IEAG csődvédelembe menekült, sőt, a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodási szervezetnek minősítette. Ez a mentőakció leginkább az időhúzásra volt jó, október elején a bíróság elrendelte a felszámolását.

Ha a kormány nem tesz be a fővárosnak, a BKV már egy éve vadonatúj Solaris csuklósokkal szállíthatná a metrópótlásban szívó utasokat. Csakhogy a nemzeti buszgyártás felfuttatására hivatkozva 2016. májusban kormányrendelettel tiltották meg a fővárosnak, hogy hitelből buszokat vásároljon.

Ráfér a felújítás

Ráfér a felújítás

Fotó: Sóki Tamás / MTI

 

Ekkor BKV már szerződéskötés előtt állt, 14 milliárd forintért 75+75 buszt vett volna a lengyelektől, így viszont kénytelen volt elállni az aláírástól, pedig Budapestnek decembertől rendelkezésre állt az Európai Beruházási Bank erre fordítandó 200 millió eurós hitelkerete. Tarlós István főpolgármester megpróbálta kicselezni a kormányt, 150 helyett 110 darabot rendelni belső átcsoportosításokkal, de ezt sem nyerte el az évi 1200 hazai busz gyártásáról álmodózó Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szimpátiáját.

A BKV-val elhitették, hogy a Volánbusz 180 darab csuklós Modulójából az első harmincat megkapja. Ebből készült el 10, a BKV pedig időközben folytatta használtbusz-vásárlási programját, 15 éves járműveket importál Nyugat-Európából.

Pótolni kell

Új buszok beszerzéséről azonban a BKV nem mondott le, mint a Naranccsal közölték, 40 busz beszerzésére vonatkozó tendert írnak ki, amit saját forrásból fedeznek.

„Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. szállításának meghiúsulása nem érintette pozitívan Társaságunkat, azonban alapjaiban nem rengette meg a BKV Zrt. közel 1000 darabos autóbusszal rendelkező üzletágát. A kieső mennyiség helyett a BKV Zrt. új beszerzési eljárás indítását tervezi, amelyre az elmúlt évek átlagában saját beruházási forrásból nagyságrendileg évente mintegy 3 milliárd Ft fordítható. Ez körülbelül 40 kulcsrakész, új autóbusz megvásárlását teszi lehetővé. Ennek megfelelően jelenleg is előkészítés alatt állnak új szóló, valamint új csuklós autóbuszok beszerzésére indítandó eljárások” – tudtuk meg a fővárosi közlekedési cégtől.

Az Ikarus Egyedivel szemben több százmilliós követelésük van, ezek egy része a korábban szállított silány minőségű elektromos buszai miatt keletkezett.

Tartozás tartozás hátán

Az IEAG mozgatója Mészáros Csaba volt ügyvezető-tulajdonos volt, aki még a csődeljárás előtt tartott június végi taggyűlésen lelépett a színről. Sőt fel se lépett, röviddel előtte jelezte, nem tud megjelenni saját lemondásának bejelentésén.

Távozását azzal indokolta, maga helyett reorganizációhoz értő utódokra van szüksége a cégnek, akik a szeptemberi taggyűlésen jelentették be lemondásukat. A reorganizálás így a felszámolást intéző Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.-re maradt.

A társaság adósságáról több szám kering 4-től a 15 milliárd forintig. A mélyrepülés okait feltáró júniusi taggyűlésén a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó MKB 3,9 milliárdos hitelét ismerték el, amelynek visszafizetésére esélytelenek tűnik, a 2017-es mérleg 5,6 milliárd tartozást nevesít.

Tőkéje az IEAG-nak csak mutatóban van, 111 millió forintból mindössze 10 millió forint készpénz, a többi más cégekkel szemben nyilvántartott követelés. Aligha okoz meglepetést, hogy az IEAG hitelezői nyáron nem éltek Mészáros Csaba ajánlatával, hogy megkaphatják a cégben levő 99 százalékos üzletrészét.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.