Orbánék nagy reményeket fűztek hozzá, de romokban a magyar buszgyártó, lógva hagyta a BKV-t és a Volánt

Gazdaság

Perre ment a Volánbusz a nemzeti buszgyártás fellendítőjének álmodott céggel szemben, akitől se egy buszt, se bánatpénzt nem kapott.

Száznyolcvan darab Modulo márkájú csuklós buszt rendelt a Volánbusz az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-től 2017. januárban, amelyből egyet sem kapott meg. Ezért a társaság kártérítési pert indított az IEAG-gal szemben, illetve a felszámolási eljárás során próbálja érvényesíteni követelését – közölte a Narancs megkeresésére a Volánbusz.

Azt nem sikerült megtudnunk, pontosan hány forintot követelnek a befuccsolt cégtől, amely összesen tíz darabot gyártott le. Ezek viszont nem a Volánbusz, hanem a BKV kapta meg, mivel a szerződés kiegészítése szerint 30 darab a 3-as metró pótlásához kellett volna.

Befuccsolt

Tudni kell, hogy ez a cég nem a Széles Gábor-féle Ikarus. A régi patinás nevet szintén felvevő társaság leginkább attól vált egyedivé, hogy képtelennek bizonyult a sorozatgyártásra.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

 

Pedig január 18-án zárt körű kormányzati-fővárosi PR-eseményen a BKV kelenföldi buszgarázsában Lepsényi István, a nemzetgazdasági minisztérium államtitkára – a kormány nemzeti autóbusz gyártási cselekvési programját méltatva – megígérte, hogy az első két darab után a BKV március végéig a Volánbusz által rendelt 180 darabból a további csuklósokat kap.

Ekkor már 6 hónapos késésben volt a gyártó, 2017. augusztusban kellett volna szállítania a járműveket. Azonban az ünnepségen jelenlevő, józanságukat megőrző szakemberek tisztában voltak vele, totálisan irreális elvárás két hónap alatt több mint két tucat buszt várni az addig évi kettő előállítására képes IEAG-tól. Bánsági Tamás, az IEAG-ügyvezetője viszont azzal nyugtatta kritikusokat, hogy a gyártási ütemezés úgy van összeállítva, teljesíteni tudják szerződés szerinti vállalásaikat.

Varga minisztériuma közbelépett

Végül mégiscsak elfogyott a türelem: júliusban előbb a BKV, majd a Volánbusz állt el a szerződésétől. Az IEAG csődvédelembe menekült, sőt, a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodási szervezetnek minősítette. Ez a mentőakció leginkább az időhúzásra volt jó, október elején a bíróság elrendelte a felszámolását.

Ha a kormány nem tesz be a fővárosnak, a BKV már egy éve vadonatúj Solaris csuklósokkal szállíthatná a metrópótlásban szívó utasokat. Csakhogy a nemzeti buszgyártás felfuttatására hivatkozva 2016. májusban kormányrendelettel tiltották meg a fővárosnak, hogy hitelből buszokat vásároljon.

Ráfér a felújítás

Ráfér a felújítás

Fotó: Sóki Tamás / MTI

 

Ekkor BKV már szerződéskötés előtt állt, 14 milliárd forintért 75+75 buszt vett volna a lengyelektől, így viszont kénytelen volt elállni az aláírástól, pedig Budapestnek decembertől rendelkezésre állt az Európai Beruházási Bank erre fordítandó 200 millió eurós hitelkerete. Tarlós István főpolgármester megpróbálta kicselezni a kormányt, 150 helyett 110 darabot rendelni belső átcsoportosításokkal, de ezt sem nyerte el az évi 1200 hazai busz gyártásáról álmodózó Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szimpátiáját.

A BKV-val elhitették, hogy a Volánbusz 180 darab csuklós Modulójából az első harmincat megkapja. Ebből készült el 10, a BKV pedig időközben folytatta használtbusz-vásárlási programját, 15 éves járműveket importál Nyugat-Európából.

Pótolni kell

Új buszok beszerzéséről azonban a BKV nem mondott le, mint a Naranccsal közölték, 40 busz beszerzésére vonatkozó tendert írnak ki, amit saját forrásból fedeznek.

„Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. szállításának meghiúsulása nem érintette pozitívan Társaságunkat, azonban alapjaiban nem rengette meg a BKV Zrt. közel 1000 darabos autóbusszal rendelkező üzletágát. A kieső mennyiség helyett a BKV Zrt. új beszerzési eljárás indítását tervezi, amelyre az elmúlt évek átlagában saját beruházási forrásból nagyságrendileg évente mintegy 3 milliárd Ft fordítható. Ez körülbelül 40 kulcsrakész, új autóbusz megvásárlását teszi lehetővé. Ennek megfelelően jelenleg is előkészítés alatt állnak új szóló, valamint új csuklós autóbuszok beszerzésére indítandó eljárások” – tudtuk meg a fővárosi közlekedési cégtől.

Az Ikarus Egyedivel szemben több százmilliós követelésük van, ezek egy része a korábban szállított silány minőségű elektromos buszai miatt keletkezett.

Tartozás tartozás hátán

Az IEAG mozgatója Mészáros Csaba volt ügyvezető-tulajdonos volt, aki még a csődeljárás előtt tartott június végi taggyűlésen lelépett a színről. Sőt fel se lépett, röviddel előtte jelezte, nem tud megjelenni saját lemondásának bejelentésén.

Távozását azzal indokolta, maga helyett reorganizációhoz értő utódokra van szüksége a cégnek, akik a szeptemberi taggyűlésen jelentették be lemondásukat. A reorganizálás így a felszámolást intéző Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.-re maradt.

A társaság adósságáról több szám kering 4-től a 15 milliárd forintig. A mélyrepülés okait feltáró júniusi taggyűlésén a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó MKB 3,9 milliárdos hitelét ismerték el, amelynek visszafizetésére esélytelenek tűnik, a 2017-es mérleg 5,6 milliárd tartozást nevesít.

Tőkéje az IEAG-nak csak mutatóban van, 111 millió forintból mindössze 10 millió forint készpénz, a többi más cégekkel szemben nyilvántartott követelés. Aligha okoz meglepetést, hogy az IEAG hitelezői nyáron nem éltek Mészáros Csaba ajánlatával, hogy megkaphatják a cégben levő 99 százalékos üzletrészét.

Figyelmébe ajánljuk