Elfogyott a magyar burgonyatermés, cserébe viszont úgy főztük a pálinkát, mintha nem lenne holnap

  • narancs.hu
  • 2019. január 30.

Gazdaság

Pálinka van, krumpli nincs.

Szárnyalt a pálinkafőzés Magyarországon, büszkélkedik a Magyar Idők. 2018-ban gyakorlatilag minden lakosra jutott egy liter pálinka, ugyanis a bérfőzdék és házi főzők több mint 8 millió liter ötvenfokos pálinkának megfelelő párlatot állítottak elő.

false

 

Fotó: MTI

 

Mindezt több mint 24 ezer üstben, írják, a helyi hatóságok ugyanis ennyi szeszfőző készüléket vettek nyilvántartásba az elmúlt években. Bár többnyire még mindig szakemberre bízzák a gyümölcscefre kifőzését, de aki mégis úgy dönt, hogy otthon oldja meg, annak az üstöt be kell jelentenie a helyi önkormányzatnál.

Borsod vitte a prímet, ott vásárolták tavaly az új üstök ötödét, de Pest megyében, Szabolcsban és Veszprém megyében sem volt ok a panaszra.

"Számottevő igény mutatkozik idehaza a házi pálinkára" - összegzik.

Számottevő igény lenne a burgonyára is, az viszont már nincs - adja hírül a Világgazdaság. Gyakorlatilag ugyanis a hazai burgonytermés elfogyott, az árak a magasba szöktek. A tárolókapacitás hiánya és a gyengébb termés mistt is általában csak január végéig, február közepéig tartanak ki a magyar burgonyakészletek, után jön az import. Az idei termé azonban Európa-szerte alulmúlta az átlagot, így mostmár a magyar krumpli helyett csak a jóval drágább import változatával tudják ellátni a piacot.

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) jelentése szerint idén már január 2. hetében még140 forint volt a burgonya bruttó termelői átlagára, ehhez képest tavaly ilyenkor csak 80 forintot kellett fizetni érte. Most pedig a kiskereskedelemben a mosott, csomagolt burgonya már 300 forint körüli áron kapható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.