„Az áruházlánc vizsgálja annak a lehetőségét, hogy mely saját márkás termékek esetében helyettesíthető a pálmaolaj más növényi zsírokkal vagy olajokkal, és mely termékek esetében lehetséges fenntartható forrásból származó pálmaolaj felhasználása” – nyilatkozta megkeresésünkre a Lidl Magyarország.
A társaság további célja, hogy 2020-ig a saját márkás nem ehető termékek, illetve 2022 végéig a saját márkás élelmiszerek esetében 100 százalékban fenntartható forrásból, ugyancsak a pálmaolaj kerekasztal által tanúsított termesztésből származó elkülönített pálmaolajat használjon fel. Az áruházlánc pálmaolaj-tartalmú összetevőt tartalmazó saját márkás termékei közül már most is több RSPO tanúsítvánnyal rendelkező termesztésből származik – fogalmaztak közleményben.
Az RSPO a Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztal angol nevének kezdőbetűit takarja, ez a legelismertebb intézet, amely a fenntartható pálma[mag]olaj feltételeit megszabja, és szakmai partnerekkel együttműködve alakítja ki szabályait, folyamatait és tanúsítási követelményeit, amelyek hozzájárulnak többek között az esőerdők védelméhez. Ezen a fórumon belül civil szervezetek, pálmaolaj-termesztők, pálmaolaj-feldolgozók és kiskereskedők közösen munkálkodnak a fenntartható pálmaolaj-termesztés minimumfeltételeinek kidolgozásán. |
|
Pizzatészta, jégkrém és rúzs
A történet, amelyre a Lidl most reagált, ott kezdődik, hogy a Tudatos Vásárló nyílt levélben fordult három nagy kereskedelmi céghez: az oldal arra kérte a multikat, hogy létesítsenek pálmaolajmentes-polcokat.
„Arra kértük őket, a feldolgozott élelmiszerek közül azokat, amelyekben legjobb tudomásuk szerint nincsen pálmaolaj, pálmazsír, vagy pálmamagolaj egy helyen tegyék elérhetővé a vásárlók számára" - olvasható a site-on. Ugyanakkor jelezték azt is, jó lenne ha erről tájékoztatnák is a fogyasztókat egy polc felé kihelyezett táblával.
A portál emlékeztetett, naponta 20 hektárnyi esőerdőt vágnak ki olajpálma ültetvények telepítésére, ami mögött elsősorban a bioüzemanyag-ipar áll, de az olcsósága miatt a pálmaolaj rengeteg termékbe, főleg élelmiszerekbe és kozmetikumokba is bekerül. Olyanokba is adott esetbe, amiről nem is sejtenénk, hogy tartalmaznak pálmaolajat, például pizzatésztába, rúzsban vagy jégkrémbe. (Ezen az oldalon többet is megtudhat erről.)
Az esőerdők eltűnése pedig a klímaváltozás katalizátora, hiszen a trópusi fauna több millió tonna szén-dioxidot köt meg, irtásával csak fokozzuk az ökológiai katasztrófa ütemét. Ezen kívül rengeteg állat pusztul el – például az orángutánok –, illetve a helyi lakosság életfeltételeinek biztosításához is szükségesek.
A társadalom egy része leveszi a hasznot a közjóról, a következményekkel pedig nem foglalkozik
Fák ültetése lehet a megoldás a klímaváltozás megfékezésére, de jelenleg üzleti és politikai célok dominálják a fakitermelés mértékét. Aszalós Rékával, az MTA Ökológiai Kutatóközpontjának őserdő-kutatójával beszélgettünk a hazai természetvédelem helyzetéről, az Amazonas-medence eltűnéséről, valamint a pálmaolaj-kitermelésről is. Narancs.hu: Magyarországon egyetlen „őserdőfolt" van, a Kékes Erdőrezervátumban. Miben különbözik ennek az ökoszisztémája más erdőktől?
Nem lesznek pálmaolaj-mentes polcok
A Tudatos Vásárló szerint éppen ezért jogos elvárás, hogy a cégek alakítsanak ki pálmaolaj-mentes polcokat, hiszen így a fogyasztók egyszerűen tudnának szelektálni a termékek között. A SPAR és az Aldi már korábban reagált a nyílt levélre, amiből kiderül, hogy a kereskedelmi cégek nem tervezik a bevezetést.
Olcsó, de öl, nyomorba dönt Sajnos érthető a ragaszkodás a pálmaolajhoz, hiszen egy kíválóan alkalmazható anyag: szobahőmérsékleten félszilárd halmazállapotú, jól lehet keverni más olajokkal, magas hőmérsékleten sem oxidálódik, ahogyan például a napraforgóolaj. Mi több, nem allergén hatású, ezért könnyűszerrel használható például kozmetikumok gyártásában. Ugyanakkor súlyos következményei vannak annak, ha olyan árucikkeket vásárolunk, amiben van pálmaolaj: egy 2018-as felmérés szerint – amit Current Biology szaklap közölt – 100 000 orántután pusztult el Borneón, aminek hátterében a pálmaolaj-kitermelés áll. Ez napi 6 - 12 főemlőst jelent, és akkor még nem számoltunk más élőlényekkel. Ez ahhoz vezet, hogy a biodiverzitás (állatfajok, növényfajok sokszinűsége) jelentősen csökken, aminek következtében a helyi ökoszisztéma reguláló szolgáltatásai (ilyen a tiszta talaj, víz, levegő biztosítása) is minőségi romláshoz vezetnek, ennek pedig közvetlen hatása van a lakosságra is. |
„Az áruházlánc azt tűzte ki célul, hogy már 2019 végére a többletértéket hordozó saját márkái – SPAR Natur*pur Bio, SPAR Premium, SPAR Vital, SPAR free from és DESPAR – esetében elérje a teljes pálmaolajmentességet. A pálmaolaj kiváltása az érintett termékkategóriákban már csak minimális számú terméknél nem valósult meg. A folyamatot az év végéig ezeknél is le szeretnénk zárni. A fenti márkacsaládok aktuálisan közel 300 nemzetközi, illetve hazai fejlesztésű élelmiszert foglalnak magukban. A pálmaolajmentes termékek könnyebb azonosíthatósága érdekében a csomagolások többségén a csatolt logóval jelezzük a pálmaolajmentes receptúrát, ezzel is biztosítva a vásárlók számára a gyors és egyszerű beazonosítást” – reagálta a SPAR.
|
„Az ALDI SÜD vállalatcsoport már 2011-ben csatlakozott a Kerekasztal a Fenntartható Pálmaolajért elnevezésű kezdeményezéshez. Az ALDI Magyarország pálmaolaj beszerzési politikája – részletesen tartalmazza céljainkat éselvárásainkat az adott anyag használatával kapcsolatban – minden olyan sajátmárkás élelmiszer és nem élelmiszer jellegű termékre érvényes, amely pálmaolajat vagy pálmamagolajat tartalmaz. Ezt partnereinknek kivétel nélkül kötelező betartani, máskülönben nem szállíthatnak számunkra terméket. Célunk, hogy folyamatosan csökkentsük a pálmaolaj és pálmamagolaj tartalmat saját márkás termékeinkben, illetve lépésről lépésre, ahol lehetséges, elkerüljük a pálmaolaj összetevők alkalmazását az általunk kínált saját márkás termékekből” – közölte az ALDI.
Vannak üdvözendő törekvések, ugyanakkor az problémás, hogy a felhívás ellenére sem létesít pálmaolaj-mentes polcokat a társaság, és láthatólag csak a saját termékeik esetében korlátozzák a pálmaolaj felhasználását.