Grád Ottó az RTL Híradónak a kormány tervéről, miszerint rögzíteni kellene a benzin árát, azt mondta: „Szinte biztos, hogy nagyon komoly hiányok alakulnának ki elsősorban a gázolaj-piacon. Kiesne az import, és a hazai finomító biztos nem lenne képes ellátni a megfelelő mennyiségű üzemanyaggal ellátni a piacot.”
Orbán Viktor hétfői beszédében ezt is az infláció leszorításának egyik módjai közé sorolta, holott ezzel a módszerrel egyszer már próbálkozott a kormány. A miniszterelnök a Parlamentben azzal fenyegetőzött, hogy „ismét be fognak avatkozni”, ha a kereskedők „nem tudják vagy nem akarják kordában tartani” az üzemanyagárakat.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter ma tárgyalt a MOL és az Ásványolaj Szövetség embereivel, ahol megállapították: az üzemanyagellátás Magyarországon stabil és biztonságos, az üzemanyagárak emelkedése azonban nemzetközi és országspecifikus tényezőkre vezethető vissza.
Az árak alakulását jelentősen befolyásolta, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia is csökkentette termelését, így magasabb világpiaci ár alakult ki az üzemanyagok piacán, míg az országspecifikus tényezők közül külön kiemelték az orosz olaj Brenthez viszonyított árelőnyének csökkenését, továbbá a tranzitdíjak jelentős megemelését. Jelenleg ugyanis a Mol a piaci átlag három és ötszörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növelése miatt – korábban a kormány ezt beleépítette az ukránellenes retorikájába is.
Nagy Márton szerint a kormány célja változatlan, év végére egy számjegyűre fogja leszorítani az inflációt a családok és a gazdaság védelme érdekében. „Ez a cél egy pillanatig sem került veszélybe, azonban az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékponttal ért el magasabb szintet az infláció.”
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) érti a kormányzat szempontjait és az aggodalmakat. A MÁSZ tagvállalatai és minden piaci szereplő érdeke az, hogy a hazai üzemanyag piac stabilitása megmaradjon - közölte a szövetség az MTI-vel. „A hazai üzemanyagkereskedelem versenyen és a piaci kereslet-kínálat szabályain alapulva működik. A MÁSZ tagvállalatai és az iparág egyéb szereplői a versenypiaci szabályok betartásával, saját eszközeikkel mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy a piaci egyensúly ne sérüljön, az egészséges verseny érvényesüljön és hogy ne lépjen fel ellátásbiztonsági kockázat" - áll a közleményben, amelyben leszögezik: a magyar kormányzat számíthat ebben a MÁSZ-tagvállalatok együttműködésére.