Angelina Jolie leforgatott egy rendkívüli filmet, hogy segítsen Kambodzsának feldolgozni a népirtást

  • Urfi Péter
  • 2017. január 15.

A hét cikke

A hét cikke a Guardian nagyszabású helyszíni riportja celebekkel, túlélőkkel és szerencselovagokkal.

Valljuk be, ha egy cikk azzal indít, hogy betekinthetünk egy hollywoodi szuperprodukció kulisszái mögé, valamint az egyik legnagyobb globális celeb családi életébe, akkor bizony nem nagyon számítunk rá, hogy perceken belül feldolgozhatatlan traumákkal és kibogozhatatlan politikai problémákkal szembesülünk. Pedig itt éppen ez történik.

Among the ghosts of Cambodia's killing fields: on the set of Angelina Jolie's new film | Julian Borger

Persze, ha valahonnan ismerős a szerző neve, akkor már eleve gyanakodhatunk, hogy itt nem a filmipar finomságairól lesz szó. Julian Borger több válságövezetből tudósított, és a délszláv háború fő bűnöseiről írt könyvet. De akkor mi érdekelheti egy Angelina Jolie-film forgatásán?

Hát az, hogy a First They Killed My Father jóval több fikciós alkotásnál, ahogy Kambodzsában Jolie-t sem filmsztárként tartják számon. Hanem mint az ország egyik legaktívabb jótevőjét, aki munkálkodása elismeréseképpen állampolgárságot kapott, és akinek egyik örökbe fogadott gyereke is kambodzsai. Részben neki, ennek a 14 éves fiúnak, az ő aktív lelkesedésének köszönhető, hogy Jolie végül belevágott a régóta tervezett projektbe, amely Loung Ung életrajzán alapul. A kambodzsai nő 5 éves volt, amikor a családját kivégezték a vörös khmerek.

A hétmilliós országban mintegy 2 millió ember halálához vezető, 1975 és 1979 közti rémuralomról itt olvashatnak egy régebbi narancsos interjút Kassie Neou civil vezetővel és egykori politikai fogollyal. Ő is elmondja, milyen nehéz feldolgoznia Kambodzsának ezt a múltat, milyen nehéz megtörni a hallgatást. Egyrészt azért, mert a mai elit sok tagja is érintett volt Pol Poték rendszerében, másrészt mert tágabb értelemben minden kambodzsai személyesen érintett – hiszen gyakorlatilag nincs köztük olyan, akinek a családjában, a baráti körében ne lennének áldozatok és elkövetők.

Jolie filmje gondosan és okosan közelít ehhez a traumához. A film jórészt khmer nyelven készült és csupa kambodzsai szereplővel, vagyis tulajdonképpen túlélők játszanak benne. A forgatás helyszíne is Kambodzsa, aminek külön ereje van, de nem volt egyszerű elintézni.

A cikk beszámol ezekről a körülményekről, megismerjük belőle Loung Ung történetét, és Jolie is megosztja velünk az elképzeléseit, milyen művészi és szervezési eszközökkel akarja elérni, hogy a film valóban megszólítsa az ország népét. És látjuk a színészek reakcióit, ahogy újraélik a múltat, és körbenézünk az országban is, amely egy hónap múlva szembesül majd a saját történetével. (A film amerikai premierje fél évvel később lesz csak, de a kambodzsai falvakban már februárban elkezdik vetíteni.)

De olyan zseniális epizódok is belefértek a sokfelé kanyargó cikkbe, mint Pol Pot elhanyagolt sírjának felkeresése, amelyet egyetlen ember látogat rendszeresen: egy thai szerencsejátékos, akinek Pol Pot egyszer megjelent álmában, és ez olyan szerencsét hozott neki, hogy azóta mindig hoz virágot a sírjára. Lassan más szerencselovagok is kezdenek odaszokni, hátha nekik is bejön.

 

További olvasnivalók

A hét legnagyobb hatású cikke nyilván a CNN riportja volt Trumpról és a hekkelésekről. Erről sokfelé lehetett olvasni, de az eredetit is érdemes megnézni, mármint hogy mi van benne és mi nincs benne. (CNN)

A New Yorkerben a legtöbb időt magánzárkában töltő amerikai, az elkötelezett fekete polgárjogi harcos, a majd' ötven év börtön után szabaduló Albert Woodfox története. (New Yorker)

A Pulitzer-díjas Michael Cunningham – akivel alig egy éve interjúztunk egy jót – beavat David Bowie utolsó titkos projektjének részleteibe, amely egy nyugodt szívvel elmebetegnek nevezhető musical lett volna, Cunningham szövegével, Bowie által írt Bob Dylan-dalokkal, na meg alienekkel és mariachi zenével. (GQ)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.