Az ellenzék összefog, Orbán összecementez

  • narancs.hu
  • 2014. január 8.

Hírnarancs

A demokratikus ellenzék mégis közös listán indulna, a TASZ szerint a jelenlegi szabályok komoly választási csalásra is lehetőséget adnak, Orbán Viktor filozofált. Hírek szerdán.
Várakozó álláspont

Várakozó álláspont

Fotó: MTI

Közös lista állításában és közös egyéni jelöltek indításában állapodott meg egymással az MSZP és az Együtt 2014 – Párbeszéd Magyarországért (EPM) pártszövetség, amely következő lépésben a Gyurcsány Ferenc vezette Demokratikus Koalícióval (DK) is bővítené – Bajnai Gordon szavaival – a „választás előtti koalíciót”. A miniszterelnök-jelöltet a megegyezés értelmében a szocialisták nevezhetik meg, és mivel az MSZP kongresszusa korábban ezt már megtette, a dolgok jelenlegi állása szerint Mesterházy Attila MSZP-elnök lesz a listavezető. Mindemellett nem kizárt, hogy egy mindenki számára elfogadható személy esetén az MSZP illetékes fóruma módosítsa e határozatát. Ez azért is elképzelhető, mert a közös listás indulás mai bejelentéséhez is igen gyorsan eljutottak a felek. Mint ismert, a nyár végi huzavona végén a koordinált indulásban maradtak (külön pártlisták, de csak egyetlen, vagy szocialista, vagy EPM-es jelölt az egyéni körzetekben), továbbá az MSZP a DK számára vállalhatatlan feltételekhez kötötte Gyurcsányék csatlakozását. E megoldás azonban semmiféle áttörést nem hozott, sőt a potenciális szavazótábor apátiájához vezetett. Ráadásul a szövetségesek részben egymás ellen is kampányolni kezdtek, aminek következtében a főleg az MSZP rovására erősödő DK támogatottságban beérte, sőt el is hagyta az Együtt–PM-et. Ugyancsak feszültséget keltett a demokratikus ellenzék oldalán az ún. bajai videó ügye, aminek a kezelése sokak számára erősen megkérdőjelezte a Mesterházy-csapat alkalmasságát. Mindezekhez képest meglepően gyorsan – látszólag három nap alatt, hétfőtől máig – jutott az EPM és az MSZP arra, hogy reális győzelmi esély kizárólag közös listás indulással lehetséges a rezsiharc révén ismét megerősödött kormányoldallal szemben. E fordulattal egyúttal azt is elérték, hogy utólag igazolják Gyurcsány mindvégig hangoztatott álláspontját.

Biztosan csak véletlen egybeesés, hogy az MSZP–EPM mai megállapodása előtt, még tegnap este Pintér Sándor belügyminiszter a HírTv-ben azt nyilatkozta, szíve szerint föloldaná azon titkosszolgálati jelentés egyes részeinek a titkosítását, amely az őszödi beszéd kiszivárogtatásáról keletkezett. Gyurcsány Ferenc ma úgy reagált erre, hogy „az egészet, miniszter úr”, szerinte ugyanis nincs miért válogatni, hacsak Pintér „nem manipulálni akar”.

Néhány lakcímkártyaadat is elég ahhoz, hogy valakit a tudta nélkül vagy átjelentsenek egy távoli szavazókörbe, vagy fölvétessék a nemzetiségi listákra szavazók közé – utóbbi esetben nem szavazhat az illető pártlistára. A TASZ szerint ez esetben a pórul járt választó a szavazás napján – amikor a vele történtek kiderülhetnek – nem tehetne már semmit. A jogvédő szervezet úgy véli, hogy az erre lehetőséget adó hiányos szabályozás elvben tömeges választási csaláshoz is vezethet. A TASZ ezért felszólította a Nemzeti Választási Irodát a névjegyzékekkel kapcsolatos jelenlegi kérelmezési eljárás módosítására.

És végül a Nemzeti Együttműködés Rendszerének legfontosabb híre: a Kovács Ferenc edző, tiszteletbeli Videoton-elnök 80. születésnapja alkalmából rendezett ünnepségen Orbán Viktor összefoglalta a magyar futballsikerhez vezető út lényegét. Miszerint: az internetről leszedni a nagycsapatok edzésterveit – ezek a siker építőkockái –, és összegyűjteni a nagy tekintélyű hazai játékosokat és edzőket, mert csak ők ismerik a magyar hagyományokat, ezért csak ők tudják a kockákat összecementezni. Ha jól értettük.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.