tévéSmaci

A csirke és a malac

  • tévésmaci
  • 2015. július 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átkutatták a szobát, odakint esett az eső, be kellett csukni az ablakokat. Először a vízszintes felületeket, mondta Sztupa, asztalt, polcokat, a párkányt, de nem látszott elkapkodni a dolgot, a zongorák mindig is a gyengéinek számítottak. A szoba egy távolabbi zugolyában állt ugyanis egy Kleingauner & Frosch zongora, Sztupa végigsimította a tetejét, mintha ott is keresne valamit nagy szórakozottan, de végül letelepedett a billentyűkhöz, s elbillegtetett finoman, lassan egy halk futamot Sosztakovics első zongoraversenyéből, tán a harmadik tétel egy kicsinyke foszlányát. Sajnos a békebeli zongoraszék csupa mész lett, mert Sztupa még mindig a munkásruháját viselte, bár a javára szóljon, hogy a szobába lépve levette a svájcisapkáját. Troché nem zavartatta magát, a vízszintes felületeket, ismételte gépiesen és a könyvszekrény felé lépett, de megakadt a szeme a televízión, bekapcsoljam, nézett Sztupára. Majd később, válaszolta felálltában Sztupa, mint akinek nehezére esik elszakadni Sosztakovicstól. Itt ez a böhönce nagy íróasztal, én ezzel kezdem, te meg menj végig a polcokon, gondolom, ezt nevezik művészi rendetlenségnek. Rendben, Sztupa, végigmegyek a polcokon. Sztupának már a nyelvén volt valami csípős megjegyzés, hogy te ma mindig csak ismételni fogsz, vagy valami ilyesmi, de meggondolta magát, inkább hallgatott és tűrt. Még mindig nem történt semmi, nem néztek be egyetlen papírlap, egyetlen nyitva hagyott tolltartó alá sem, nem húzták el az ágyat, de még a függönyöket sem, úgy lógtak, ahogy az ablak becsukásakor hagyták őket. Sztupa lepillantott a vastag szőnyegre, tán észre is vett valamit, közelebb hajolt, lenyúlt, s megtapogatta a perzsát, de nem vett fel, nem talált semmit. Troché kinyitotta a ruhásszekrény ajtaját, felkapcsolta a belső világítást, s benyúlt a gondosan hajtogatott törülközők közé a polcos részen, az akasztós mintha ott sem lett volna, előbb ugyebár a vízszintes felületek, de a törülközők között, pontosabban alulról az ötödik és a hatodik között, ahová Troché benyúlt, nem volt semmi, csak valami ismerős puhaság. Sztupa visszaült a zongorához, de hagyta a billentyűket, csak bámult az üres kottatartóra, mint aki gondolkodik. Troché, hogy oldja a feszültséget, nem is a feszültséget, inkább a terhes lassúságot, úgy tett, mintha a keze beszorult volna a törülközők közé, hátha nevetnek. Menjünk tévézni, hátha önök is nevetnek, sok klassz vígjáték, kalandfilmek.

Pénteken (26-án) Németország–Franciaország a negyeddöntőben, de magukkal én ilyesmiről nem tárgyalok, nézzék meg délután a Film Mánián a Nicholas Nicklebyt 2002-ből, hogy milyen helyes filuren volt régen Charlie Hunnam.

Szombaton éjjel jönnek a Tv2-re a Gorillák a ködben, mely műalkotásban a híres Dian Fossey-t Si­gourney Weaver játssza el. Önnek van otthon vuksziája? Ne felejtse el mindennap meglocsolni, s az is fontos, hogy két-három óránál többet ne érje erős napsütés. Ha nincsen önnek vuksziája, két lehe­tősége maradt: haladéktalanul vuksziát vásárol,
vagy megnézi a Tigris és sárkány című filmet este az AMC-n, s gondosan feljegyzi, hányadik percben ugranak fel először helyből a pagoda tetejére.

Vasárnap megint Érzéki csalódás a Universalon este kilenckor, de én már délután ott éneklem a Film Cafén, hogy do, re, mi, fá, szó, lá A muzsika hang­jaiban, mint valami tiroli nadrágos Kodály Zoltán, ha erősen figyelnek, láthatják, hogy előzöm le a bringámmal a Julie Andrewst.

Hétfőn a Duna Tv ad egy 1972-es westernt, a Vadnyugati igazságot, tegye fel a kezét, aki már hallott róla! Az lenne benne a poén, hogy William Holden és Ernest Borgnine ismét együtt húzzák meg a ravaszt, három évvel vagyunk a világ legjobb westernje, a Vad banda után. A kúlcsávók ma Coolon szörföznek este, mert a Holtpontot adják, ami a kilencvenes évek Országúti diszkója, ez teljesen nyilvánvaló, megírta már a Cahiers du Cinéma is. De nem ez a lényeg, hanem A szerelem születése nyolckor a Cinemaxon. Mert ahol szerelem van, oda nem kell tévé.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.