tévéSmaci

A csirke és a malac

  • tévésmaci
  • 2015. július 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átkutatták a szobát, odakint esett az eső, be kellett csukni az ablakokat. Először a vízszintes felületeket, mondta Sztupa, asztalt, polcokat, a párkányt, de nem látszott elkapkodni a dolgot, a zongorák mindig is a gyengéinek számítottak. A szoba egy távolabbi zugolyában állt ugyanis egy Kleingauner & Frosch zongora, Sztupa végigsimította a tetejét, mintha ott is keresne valamit nagy szórakozottan, de végül letelepedett a billentyűkhöz, s elbillegtetett finoman, lassan egy halk futamot Sosztakovics első zongoraversenyéből, tán a harmadik tétel egy kicsinyke foszlányát. Sajnos a békebeli zongoraszék csupa mész lett, mert Sztupa még mindig a munkásruháját viselte, bár a javára szóljon, hogy a szobába lépve levette a svájcisapkáját. Troché nem zavartatta magát, a vízszintes felületeket, ismételte gépiesen és a könyvszekrény felé lépett, de megakadt a szeme a televízión, bekapcsoljam, nézett Sztupára. Majd később, válaszolta felálltában Sztupa, mint akinek nehezére esik elszakadni Sosztakovicstól. Itt ez a böhönce nagy íróasztal, én ezzel kezdem, te meg menj végig a polcokon, gondolom, ezt nevezik művészi rendetlenségnek. Rendben, Sztupa, végigmegyek a polcokon. Sztupának már a nyelvén volt valami csípős megjegyzés, hogy te ma mindig csak ismételni fogsz, vagy valami ilyesmi, de meggondolta magát, inkább hallgatott és tűrt. Még mindig nem történt semmi, nem néztek be egyetlen papírlap, egyetlen nyitva hagyott tolltartó alá sem, nem húzták el az ágyat, de még a függönyöket sem, úgy lógtak, ahogy az ablak becsukásakor hagyták őket. Sztupa lepillantott a vastag szőnyegre, tán észre is vett valamit, közelebb hajolt, lenyúlt, s megtapogatta a perzsát, de nem vett fel, nem talált semmit. Troché kinyitotta a ruhásszekrény ajtaját, felkapcsolta a belső világítást, s benyúlt a gondosan hajtogatott törülközők közé a polcos részen, az akasztós mintha ott sem lett volna, előbb ugyebár a vízszintes felületek, de a törülközők között, pontosabban alulról az ötödik és a hatodik között, ahová Troché benyúlt, nem volt semmi, csak valami ismerős puhaság. Sztupa visszaült a zongorához, de hagyta a billentyűket, csak bámult az üres kottatartóra, mint aki gondolkodik. Troché, hogy oldja a feszültséget, nem is a feszültséget, inkább a terhes lassúságot, úgy tett, mintha a keze beszorult volna a törülközők közé, hátha nevetnek. Menjünk tévézni, hátha önök is nevetnek, sok klassz vígjáték, kalandfilmek.

Pénteken (26-án) Németország–Franciaország a negyeddöntőben, de magukkal én ilyesmiről nem tárgyalok, nézzék meg délután a Film Mánián a Nicholas Nicklebyt 2002-ből, hogy milyen helyes filuren volt régen Charlie Hunnam.

Szombaton éjjel jönnek a Tv2-re a Gorillák a ködben, mely műalkotásban a híres Dian Fossey-t Si­gourney Weaver játssza el. Önnek van otthon vuksziája? Ne felejtse el mindennap meglocsolni, s az is fontos, hogy két-három óránál többet ne érje erős napsütés. Ha nincsen önnek vuksziája, két lehe­tősége maradt: haladéktalanul vuksziát vásárol,
vagy megnézi a Tigris és sárkány című filmet este az AMC-n, s gondosan feljegyzi, hányadik percben ugranak fel először helyből a pagoda tetejére.

Vasárnap megint Érzéki csalódás a Universalon este kilenckor, de én már délután ott éneklem a Film Cafén, hogy do, re, mi, fá, szó, lá A muzsika hang­jaiban, mint valami tiroli nadrágos Kodály Zoltán, ha erősen figyelnek, láthatják, hogy előzöm le a bringámmal a Julie Andrewst.

Hétfőn a Duna Tv ad egy 1972-es westernt, a Vadnyugati igazságot, tegye fel a kezét, aki már hallott róla! Az lenne benne a poén, hogy William Holden és Ernest Borgnine ismét együtt húzzák meg a ravaszt, három évvel vagyunk a világ legjobb westernje, a Vad banda után. A kúlcsávók ma Coolon szörföznek este, mert a Holtpontot adják, ami a kilencvenes évek Országúti diszkója, ez teljesen nyilvánvaló, megírta már a Cahiers du Cinéma is. De nem ez a lényeg, hanem A szerelem születése nyolckor a Cinemaxon. Mert ahol szerelem van, oda nem kell tévé.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.