tévéSmaci

A csirke és a malac

  • tévésmaci
  • 2015. július 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átkutatták a szobát, odakint esett az eső, be kellett csukni az ablakokat. Először a vízszintes felületeket, mondta Sztupa, asztalt, polcokat, a párkányt, de nem látszott elkapkodni a dolgot, a zongorák mindig is a gyengéinek számítottak. A szoba egy távolabbi zugolyában állt ugyanis egy Kleingauner & Frosch zongora, Sztupa végigsimította a tetejét, mintha ott is keresne valamit nagy szórakozottan, de végül letelepedett a billentyűkhöz, s elbillegtetett finoman, lassan egy halk futamot Sosztakovics első zongoraversenyéből, tán a harmadik tétel egy kicsinyke foszlányát. Sajnos a békebeli zongoraszék csupa mész lett, mert Sztupa még mindig a munkásruháját viselte, bár a javára szóljon, hogy a szobába lépve levette a svájcisapkáját. Troché nem zavartatta magát, a vízszintes felületeket, ismételte gépiesen és a könyvszekrény felé lépett, de megakadt a szeme a televízión, bekapcsoljam, nézett Sztupára. Majd később, válaszolta felálltában Sztupa, mint akinek nehezére esik elszakadni Sosztakovicstól. Itt ez a böhönce nagy íróasztal, én ezzel kezdem, te meg menj végig a polcokon, gondolom, ezt nevezik művészi rendetlenségnek. Rendben, Sztupa, végigmegyek a polcokon. Sztupának már a nyelvén volt valami csípős megjegyzés, hogy te ma mindig csak ismételni fogsz, vagy valami ilyesmi, de meggondolta magát, inkább hallgatott és tűrt. Még mindig nem történt semmi, nem néztek be egyetlen papírlap, egyetlen nyitva hagyott tolltartó alá sem, nem húzták el az ágyat, de még a függönyöket sem, úgy lógtak, ahogy az ablak becsukásakor hagyták őket. Sztupa lepillantott a vastag szőnyegre, tán észre is vett valamit, közelebb hajolt, lenyúlt, s megtapogatta a perzsát, de nem vett fel, nem talált semmit. Troché kinyitotta a ruhásszekrény ajtaját, felkapcsolta a belső világítást, s benyúlt a gondosan hajtogatott törülközők közé a polcos részen, az akasztós mintha ott sem lett volna, előbb ugyebár a vízszintes felületek, de a törülközők között, pontosabban alulról az ötödik és a hatodik között, ahová Troché benyúlt, nem volt semmi, csak valami ismerős puhaság. Sztupa visszaült a zongorához, de hagyta a billentyűket, csak bámult az üres kottatartóra, mint aki gondolkodik. Troché, hogy oldja a feszültséget, nem is a feszültséget, inkább a terhes lassúságot, úgy tett, mintha a keze beszorult volna a törülközők közé, hátha nevetnek. Menjünk tévézni, hátha önök is nevetnek, sok klassz vígjáték, kalandfilmek.

Pénteken (26-án) Németország–Franciaország a negyeddöntőben, de magukkal én ilyesmiről nem tárgyalok, nézzék meg délután a Film Mánián a Nicholas Nicklebyt 2002-ből, hogy milyen helyes filuren volt régen Charlie Hunnam.

Szombaton éjjel jönnek a Tv2-re a Gorillák a ködben, mely műalkotásban a híres Dian Fossey-t Si­gourney Weaver játssza el. Önnek van otthon vuksziája? Ne felejtse el mindennap meglocsolni, s az is fontos, hogy két-három óránál többet ne érje erős napsütés. Ha nincsen önnek vuksziája, két lehe­tősége maradt: haladéktalanul vuksziát vásárol,
vagy megnézi a Tigris és sárkány című filmet este az AMC-n, s gondosan feljegyzi, hányadik percben ugranak fel először helyből a pagoda tetejére.

Vasárnap megint Érzéki csalódás a Universalon este kilenckor, de én már délután ott éneklem a Film Cafén, hogy do, re, mi, fá, szó, lá A muzsika hang­jaiban, mint valami tiroli nadrágos Kodály Zoltán, ha erősen figyelnek, láthatják, hogy előzöm le a bringámmal a Julie Andrewst.

Hétfőn a Duna Tv ad egy 1972-es westernt, a Vadnyugati igazságot, tegye fel a kezét, aki már hallott róla! Az lenne benne a poén, hogy William Holden és Ernest Borgnine ismét együtt húzzák meg a ravaszt, három évvel vagyunk a világ legjobb westernje, a Vad banda után. A kúlcsávók ma Coolon szörföznek este, mert a Holtpontot adják, ami a kilencvenes évek Országúti diszkója, ez teljesen nyilvánvaló, megírta már a Cahiers du Cinéma is. De nem ez a lényeg, hanem A szerelem születése nyolckor a Cinemaxon. Mert ahol szerelem van, oda nem kell tévé.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.