Uborkaszezon van, s ilyenkor a kereskedelmi tévék ismétlőválogatások dömpingjét zúdítják a nézőkre, a kritikus pedig kényszerűségből olyan csatornákra is átkapcsol, amelyeket máskor mondhatni életvitelszerűen hanyagolni szokott.
Például a TV2 női mellékcsatornáját, a „Csajban nagy!” egetverő szlogenjével futó FEM3-at, ahol hétköznap délelőttönként most annak a „javát” ismétlik, ami a megelőző pár hónap hétköznap délelőttjein ugyanitt egyszer már adásba került. Az oly jól, sőt unásig ismert csevegős magazinműsor szabványa valósul meg itt napra nap: csatornasztárok reklámbeszélgetéseivel, félsikerű főzőcskézésekkel, szépség- meg egészségtippekkel, valamint a stúdióban playbackre tátogó énekesekkel.
|
Egyedi jellegzetességet leginkább talán abban fedezhetünk fel, hogy a FEM3 Café átkötési szüneteiben olykor fölbukkan egy-egy idézetszpot. Az idézetek eredete hol kétes, hol kérdéses, de a kiválasztásuk jószerint mindig tévedhetetlenül rossz ízléssel történt. „Az élet olyan, mint a főzés. Minden attól függ, hogy mit, mikor és hogyan keverünk az ételhez. Néha a receptet követjük, néha viszont rögtönzünk.” Ez még csupáncsak iránytalanul üres „életigazság”, ám az alábbi, állítólag a Született feleségek című sorozatból kiragadott idézet már picit ijesztő: „Egy barát támogat, ha megaláztatás ér. Egy jó barát úgy tesz, mintha nem történt volna semmi.” Vajon a női közönség számára hasznos információkat ígérő műsor valóban dicséretesebbnek ítéli a segítségnél a félrenézést? S a műsorban, ahol leltárszerűen elhangzanak mind a nőméltató közhelyek (pl. „a nő a család karmestere”), mit kezdjünk azzal a műsorvezetői vélekedéssel, miszerint sok kislány fiús, „de ez nem baj, később majd kialakul…”?
Az utolsó idézet Berki Krisztián szájából való, s alkalmasint az ő szerepeltetése a FEM3 Café másik riasztó jellegzetessége. Az életművész, aki zajos és üres létezésének homonímiájával feszélyezi napjaink egyik legrokonszenvesebb hazai sportolóját, mintha eleven cáfolata lenne annak, hogy a csatorna a nők kegyeit keresné délelőtti magazinműsorával. A fickó, aki élő adásban kövérezi le női műsorvezető társát, s aki a legnevetségesebb dürrögéssel fordul a csinosnak ítélt hölgyek felé, beválna bármely illemtankönyv illusztrációja gyanánt, természetesen a riasztó neveletlenségek szakaszában. Ám huzamosabban szemlélve Berki szereplését, könnyen fölismerhetővé válik a tény, hogy amint a papírmasé aranyrudakat ajándékozgató multimilliomos megpróbál elfogadhatóbban viselkedni – azonnal szinte láthatatlanná lesz. Személyiség és szakértelem híján ugyanis mindössze esetlen, bár lelkes amatőrnek hat Berki a félre- és kinézések ijesztő mennyiségével, inadekvát kérdéseivel, no meg az egyszerre csupán egyvalamire, leginkább mellkasának pozicionálására összpontosító jelenlétével. Hozzá képest műsorvezető társa, a komoly szakmai alázatot tanúsító Czippán Anett maga a szolid profizmus, bár az jószerint megmagyarázhatatlan, hogy neki viszont miért is kell kiskutyástól ülnie a stúdióban. Ez a blöki nyughatatlan csatangolásával rendre káoszhoz közeli helyzeteket teremt, s még az adásválogatásban feltűnő remek és angyali nyugalmú kardiológus szakembert is majdnem megzavarta. Persze csak majdnem, hiszen a doktor urat még a kutyánál is indokolatlanabb jelenlétű Berki Krisztián se tudta kizökkenteni a nyugalmából.
FEM3, július 2.