A Facebook és a Google kiáll Hongkong mellett, a Tiktok kivonul
tiktok-5323006_960_720.jpg

A Facebook és a Google kiáll Hongkong mellett, a Tiktok kivonul

  • MTI
  • 2020. július 7.

Interaktív

A legnagyobb közösségi médiaszolgáltatók nem adnak ki adatokat felhasználóikról a kínai hatóságoknak a hongkongi nemzetbiztonsági törvény miatt a közösségi médiaszolgáltatók. A kínai kötődésű, TikTok minden tevékenységét leállítja Hongkongban.

A TikTok „a közelmúlt eseményeivel“ magyarázta a lépést. A TikTok a kínai Bytedance tulajdona, de igyekszik kommunikációjában nem hangsúlyozni kínai kötödését, miután jelenleg az egyik legnépszerűbb globális szolgáltatás. Nemrég kérte fel Kevin Mayert, a Disney előző vezetőjét, hogy vezesse a céget. A TikTok hangsúlyozta, hogy a felhasználók minden adatát az Egyesült Államokban levő szervereken tárolják, és akkor sem fognak semmit törölni, ha a kínai kormány ezt kéri.

Mike Pompeo amerikai külügyminiszter ennek ellenére hétfőn arról beszélt, hogy az Egyesült Államok betilthat egyes online szolgáltatásokat, például a TikTokot, mert nemzetbiztonsági fenyegetésként tekint rájuk. Pár hete az Apple szoftverfrissítésének bemutatását követően derült fény arra, hogy más appok között a TikTok is képes arra, hogy kémkedjen a felhasználók után, mert a program rendszeresen hozzáfér a felhasználók vágólapjához, és lemásol mindent róla.

Hétfőn a Facebook és a hozzá tartozó Whatsapp jelentette be, hogy leállítják a kínai kormányzat adatigényléseinek teljesítését. A Telegram titkosított üzenetküldő tudatta, hogy eddig sem osztott meg adatokat a hongkongi hatóságokkal, és ez után sem fog, mindaddig, amíg nem alakul ki „nemzetközi konszenzus“ a városban zajló változásokról. A Twitter is bejelentette, hogy az új nemzetbiztonsági törvényt követően leállította a hongkongi adatigénylések értékelését és teljesítését. Nem tesz eleget ezeknek a Google sem.

Kedden az internetes konferenciahívások miatt a világjárvánnyal ismertté vált Zoom is bejelentette, hogy nem teljesíti a Hongkonggal kapcsolatos kormányzati adatigényléseket. A főleg szakmai kapcsolatépítésre szolgáló LinkedIn pedig a hongkongi rendfenntartó szervek kéréseinek teljesítését állította le. Ezek a szolgáltatások egyébként Hongkongon kívül Kína többi részén nagy részt nem is elérhetőek az internet központi ellenőrzése és korlátozása miatt.

A törvény hatásai már abban a formában is érezhetők, hogy bár a közösségi médiaplatformokat a városban még nem korlátozzák, rengeteg felhasználó már elkezdte törölni azokat a korábbi posztjait, amelyek miatt összeütközésbe kerülhetnek a törvénnyel.

Sok üzlet is eltávolította kirakatából az olyan üzeneteket, amelyek a demokráciapárti tiltakozásokat támogatták. A törvény értelmében a hongkongi hatóságok töröltethetnek minden olyan bejegyzést, amely szerintük sérti a törvény előírásait, és ezt tetemes bírságokkal is szankcionálhatják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.