Tévé

A stílustalanság maga - Magyar Krónika

Interaktív

Nem kétséges, sajtótermékről annyit még sosem beszéltek a hazai nyilvánosságban, mint a Kerényi Imre-féle Magyar Krónikáról. Vérmérséklettől függően váltott ki sokakból röhejt vagy fölháborodást a lap genezise, mindenki megírta erről a magáét, s jó ideig rágtuk közösen ezt a gumipitypangot. Aztán persze jöttek új vérlázítások meg a téma iránti természetes csömör, s a Magyar Krónika kiszorult a legtöbbünk látóköréből. Pedig a lap létezik, s pár hónapja immár tévéműsora is van a közszolgálatin, amivel más orgánumok nem dicsekedhetnek, szóval kijár némi figyelem e kivételes helyzetnek.

Figyelem! – ez az intés a szerkesztő nélküli műsor készítőinek is szólhatna, mert bizony a kacskaringós vonalvezetésű múlt szombati adás akár bakiparádénak is beillett volna. Jelmez, ruha, öltözködés, karnevál – alkalmasint ez lehetett a szándékolt vezérfonal, mely mentén haladva cifrábbnál cifrább dolgokra csodálkozhatott rá a néző meg a munkáját következetesen túlmosolygó műsorvezető, az itt olykor még álarcot is öltő Csőre Gábor. A műsor mindjárt egy rövid (és teljességgel a levegőben lógó) bejátszással indult a Római Karnevál (helyesen Római karnevál) című 1974-es tévéjátékból: „rendező: Hubay Miklós”. Nos, ő ugye az író volt, a rendező pedig Szőnyi G. Sándor, ám ezen a botláson kár is lenne fennakadni, mert kisvártatva már a stílustanácsadó Schiffer Miklós okosságait halljuk: „gondolj, mondjuk, egy lovagkori (!) filmre, csak A négy (!) test­őrre”. Az öltönyviselet mellett kiálló úriember azt is megállapítja, hogy „a casual [viselet] mint egy pergőtűz terjed”, de e képzavarnál is murisabb, hogy a régi eleganciát visszaóhajtó és így szívünknek oly kedves szavakra Csőre Gábor talpig topisan bólogat.

Azután megszólal egy „királyi (!) lovaglócsizma-készítő”, akinek komoly szerep jutott a ragasztott szakállak 2002-es filmeposza, A Hídember körül: ő gyártotta le az odavaló hiteles lábbeliket. „Hála istennek, Széchenyiről elég sok ábrázolás van, mint például a híres Székely Bertalan-festmény, a Hídavatás. Onnan tudtam rekonstruálni a csizmáját…” – mondja a derék kézműves, s mi már látjuk is, amint az álarcos műsorvezető a Nemzeti Múzeum lépcsőházában feltekint a nevezetes festményre: Than Mór Széchenyi és Deák kora című képére – merthogy Székely Bertalannak nincs Hídavatása. (Van ellenben egy faliképe a csizmás Széchenyiről, méghozzá a kecskeméti városházán.)

Szerencsére azért akadnak flottabb és főleg precízebb nyilatkozók is, mint például a történész Császtvay Tünde, ám még az ő megszólalásai alatt is fel-feltűnnek a képen a műsort végigkísérő és igen zavaró idézőjeles mondatok, melyekről csupán két dolog nem derül ki: hogy kiktől is származnak ezek a suta, gyakran vesszőhibás idézetek, illetve hogy mi közük az éppen tárgyalt témához? „Évszázadokon át Róma volt a karneválozás és a jelmezek központja, később Milánó és Velence is beszállt a versenybe” – olvassuk például a divattanácsadó öltönyhimnusza alatt, s ilyenkor akaratlanul is rábólintunk az egyik korábbi idézetre, mely pediglen így szólt: „A közönség előtt eldől minden, azaz a nézőkben is hasonló asszociációk ébrednek-e, mint az alkotókban.” Szentigaz.

Duna Tv, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.