Tévé

A stílustalanság maga - Magyar Krónika

Interaktív

Nem kétséges, sajtótermékről annyit még sosem beszéltek a hazai nyilvánosságban, mint a Kerényi Imre-féle Magyar Krónikáról. Vérmérséklettől függően váltott ki sokakból röhejt vagy fölháborodást a lap genezise, mindenki megírta erről a magáét, s jó ideig rágtuk közösen ezt a gumipitypangot. Aztán persze jöttek új vérlázítások meg a téma iránti természetes csömör, s a Magyar Krónika kiszorult a legtöbbünk látóköréből. Pedig a lap létezik, s pár hónapja immár tévéműsora is van a közszolgálatin, amivel más orgánumok nem dicsekedhetnek, szóval kijár némi figyelem e kivételes helyzetnek.

Figyelem! – ez az intés a szerkesztő nélküli műsor készítőinek is szólhatna, mert bizony a kacskaringós vonalvezetésű múlt szombati adás akár bakiparádénak is beillett volna. Jelmez, ruha, öltözködés, karnevál – alkalmasint ez lehetett a szándékolt vezérfonal, mely mentén haladva cifrábbnál cifrább dolgokra csodálkozhatott rá a néző meg a munkáját következetesen túlmosolygó műsorvezető, az itt olykor még álarcot is öltő Csőre Gábor. A műsor mindjárt egy rövid (és teljességgel a levegőben lógó) bejátszással indult a Római Karnevál (helyesen Római karnevál) című 1974-es tévéjátékból: „rendező: Hubay Miklós”. Nos, ő ugye az író volt, a rendező pedig Szőnyi G. Sándor, ám ezen a botláson kár is lenne fennakadni, mert kisvártatva már a stílustanácsadó Schiffer Miklós okosságait halljuk: „gondolj, mondjuk, egy lovagkori (!) filmre, csak A négy (!) test­őrre”. Az öltönyviselet mellett kiálló úriember azt is megállapítja, hogy „a casual [viselet] mint egy pergőtűz terjed”, de e képzavarnál is murisabb, hogy a régi eleganciát visszaóhajtó és így szívünknek oly kedves szavakra Csőre Gábor talpig topisan bólogat.

Azután megszólal egy „királyi (!) lovaglócsizma-készítő”, akinek komoly szerep jutott a ragasztott szakállak 2002-es filmeposza, A Hídember körül: ő gyártotta le az odavaló hiteles lábbeliket. „Hála istennek, Széchenyiről elég sok ábrázolás van, mint például a híres Székely Bertalan-festmény, a Hídavatás. Onnan tudtam rekonstruálni a csizmáját…” – mondja a derék kézműves, s mi már látjuk is, amint az álarcos műsorvezető a Nemzeti Múzeum lépcsőházában feltekint a nevezetes festményre: Than Mór Széchenyi és Deák kora című képére – merthogy Székely Bertalannak nincs Hídavatása. (Van ellenben egy faliképe a csizmás Széchenyiről, méghozzá a kecskeméti városházán.)

Szerencsére azért akadnak flottabb és főleg precízebb nyilatkozók is, mint például a történész Császtvay Tünde, ám még az ő megszólalásai alatt is fel-feltűnnek a képen a műsort végigkísérő és igen zavaró idézőjeles mondatok, melyekről csupán két dolog nem derül ki: hogy kiktől is származnak ezek a suta, gyakran vesszőhibás idézetek, illetve hogy mi közük az éppen tárgyalt témához? „Évszázadokon át Róma volt a karneválozás és a jelmezek központja, később Milánó és Velence is beszállt a versenybe” – olvassuk például a divattanácsadó öltönyhimnusza alatt, s ilyenkor akaratlanul is rábólintunk az egyik korábbi idézetre, mely pediglen így szólt: „A közönség előtt eldől minden, azaz a nézőkben is hasonló asszociációk ébrednek-e, mint az alkotókban.” Szentigaz.

Duna Tv, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.