Tévé

Alapból gyanús

Célpont

Interaktív

A 2015. február 6-i G-nap köztudomásúlag sok mindent megváltoztatott Magyarhonban, ékes jelenkori bizonyságául annak, hogy a kimondott szó, az Ige (még ha éppenséggel négybetűs főnév is az istenadta) történelemformáló erővel bír.

A gyökeres változások – hogy, hogy nem – a HírTv „oknyomozó” riportműsorára, a Célpontra is hatással voltak. A stáb, rövid mérlegelés után, szakított addigi kenyéradójával, és búcsúzásképp markáns állásfoglalást tett közzé, kereken kimondván: „Orbán nem geci”. Aztán rögvest más sajtómunkások léptek a helyükbe, s így ma a Célpont, ha nem is feltétlenül egészen más szellemben, de okvetlenül más irányban fejti ki áldásos működését.

Múlt szombaton például elsőként arra az indokolt kérdésre keresték-kutatták a választ, hogy „miért ilyen töketlen az állam, ha építkezésről van szó?”. Vagyis hogy miért is száll el minden nagyberuházás költségvetése menetrend szerint és teljességgel büntetlenül. Nyomozati munka a műsor e részében nemigen akadt, de a számadatok egymásutánja így is csüggesztően meggyőzőnek bizonyult. Igaz, a korrektség jegyében az összeállítás rámutatott arra is, hogy az állami megbízások makacs túlárazása és túlköltése korántsem új jelenség, hiszen – jött is hamar a példa! – a 4-es metró megépítését is hasonló jelenségek kísérték a szocialista kormányok meg a Demszky-féle városvezetés idején. A rosszmájú néző persze könnyen úgy érezhette, Simicska Lajos tévéjében talán sikerülhetne közelebbi párhuzamot is találni – vagy hát, némi tapintattal, akár tartózkodhatnának is ettől a témától, lásd még: akasztott ember házában kötelet emlegetni.

Az adás második témája azután már a klasszikus Célpont-zsánert és vele a nagy időket idézte, hiszen a stáb kiszállt az „alapból gyanús” Habony Árpád magángépes landolásának jelenetét rögzíteni. Hogy mit is keresett Makaón Habony és Demján Sándor, az sajna nemhogy teljes, de még hozzávetőleges bizonyossággal sem derülhetett ki számunkra. Viszont láthattuk, amint a forgatócsoportot egy kerítésen kívülre küldik, hallhattuk pár pilóta repülésforgalmi eszmecseréjének felvételét, valamint üvegen át felismerhettük annak a hölgynek a körvonalait is, aki megelőzően lefotózta a Célpont kiküldött munkatársait.

A riportanyag a végül talán (de azért min­denesetre kamerán kívül) helikopteren kimenekített Habonnyal persze korántsem érdektelen, de azért az érdemi oknyomozó újságírástól picit odébb van. „Ki tudja, hogy ebből mennyit köszönhetnek Rogán Antalnak és Habony Árpádnak?” – halljuk például a közbevetést a gyanúba vett helikopteres cég nyereségének említésekor, és a nézőben felágaskodik a kérdés: tényleg, ki tudja? Vajon előrébb vagyunk-leszünk az ilyen hatásosan feldobott és megválaszolatlanul hagyott kérdések hallatán? Ahogyan az a futtában felvázolt láncolat is inkább csak nyugtalanító, amely Mécs Imre két fiának fölemlítésével előzékenyen összekapcsolja számunkra Habonyt, Demjánt és a Momentumot. Ilyenkor aztán a néző is csupán a kérdésig juthat: hát lehetséges, hogy Simicska Lajos televíziója még most sem a pártatlan és sokszínű tájékoztatás legújabb kori fellegvára? És ha lehetséges, vajon ezzel az ott dolgozók is tisztában vannak?

HírTv, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.