Tévé

Alapból gyanús

Célpont

Interaktív

A 2015. február 6-i G-nap köztudomásúlag sok mindent megváltoztatott Magyarhonban, ékes jelenkori bizonyságául annak, hogy a kimondott szó, az Ige (még ha éppenséggel négybetűs főnév is az istenadta) történelemformáló erővel bír.

A gyökeres változások – hogy, hogy nem – a HírTv „oknyomozó” riportműsorára, a Célpontra is hatással voltak. A stáb, rövid mérlegelés után, szakított addigi kenyéradójával, és búcsúzásképp markáns állásfoglalást tett közzé, kereken kimondván: „Orbán nem geci”. Aztán rögvest más sajtómunkások léptek a helyükbe, s így ma a Célpont, ha nem is feltétlenül egészen más szellemben, de okvetlenül más irányban fejti ki áldásos működését.

Múlt szombaton például elsőként arra az indokolt kérdésre keresték-kutatták a választ, hogy „miért ilyen töketlen az állam, ha építkezésről van szó?”. Vagyis hogy miért is száll el minden nagyberuházás költségvetése menetrend szerint és teljességgel büntetlenül. Nyomozati munka a műsor e részében nemigen akadt, de a számadatok egymásutánja így is csüggesztően meggyőzőnek bizonyult. Igaz, a korrektség jegyében az összeállítás rámutatott arra is, hogy az állami megbízások makacs túlárazása és túlköltése korántsem új jelenség, hiszen – jött is hamar a példa! – a 4-es metró megépítését is hasonló jelenségek kísérték a szocialista kormányok meg a Demszky-féle városvezetés idején. A rosszmájú néző persze könnyen úgy érezhette, Simicska Lajos tévéjében talán sikerülhetne közelebbi párhuzamot is találni – vagy hát, némi tapintattal, akár tartózkodhatnának is ettől a témától, lásd még: akasztott ember házában kötelet emlegetni.

Az adás második témája azután már a klasszikus Célpont-zsánert és vele a nagy időket idézte, hiszen a stáb kiszállt az „alapból gyanús” Habony Árpád magángépes landolásának jelenetét rögzíteni. Hogy mit is keresett Makaón Habony és Demján Sándor, az sajna nemhogy teljes, de még hozzávetőleges bizonyossággal sem derülhetett ki számunkra. Viszont láthattuk, amint a forgatócsoportot egy kerítésen kívülre küldik, hallhattuk pár pilóta repülésforgalmi eszmecseréjének felvételét, valamint üvegen át felismerhettük annak a hölgynek a körvonalait is, aki megelőzően lefotózta a Célpont kiküldött munkatársait.

A riportanyag a végül talán (de azért min­denesetre kamerán kívül) helikopteren kimenekített Habonnyal persze korántsem érdektelen, de azért az érdemi oknyomozó újságírástól picit odébb van. „Ki tudja, hogy ebből mennyit köszönhetnek Rogán Antalnak és Habony Árpádnak?” – halljuk például a közbevetést a gyanúba vett helikopteres cég nyereségének említésekor, és a nézőben felágaskodik a kérdés: tényleg, ki tudja? Vajon előrébb vagyunk-leszünk az ilyen hatásosan feldobott és megválaszolatlanul hagyott kérdések hallatán? Ahogyan az a futtában felvázolt láncolat is inkább csak nyugtalanító, amely Mécs Imre két fiának fölemlítésével előzékenyen összekapcsolja számunkra Habonyt, Demjánt és a Momentumot. Ilyenkor aztán a néző is csupán a kérdésig juthat: hát lehetséges, hogy Simicska Lajos televíziója még most sem a pártatlan és sokszínű tájékoztatás legújabb kori fellegvára? És ha lehetséges, vajon ezzel az ott dolgozók is tisztában vannak?

HírTv, június 17.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?