tévéSmaci

Hódvezér

  • tévésmaci
  • 2017. július 22.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché sakkoztak, mindenki paraszt volt. A sötét is, a világos is. Ott álltak, két tömött sorban, konok pofával előremeredve az ellenre bástyák, huszárok, futárok helyén, mint akik alig várják, hogy vért igyanak. Aztán a maguk lassúdad, rövid léptű módján egymásnak is mentek, s gyepálták szorgosan egymást srévizavé, egész addig, míg csak egy maradt. Teljesen egyenlő erők küzdelme volt, rossz nyelvek szerint kiölte a sportból a fineszt, a nyers erőre bízott mindent, meglehet, így is volt a kezdetekben, de aztán egyre rafkósabbak lettek a parasztok, sündisznóállást vettek és póttagokat, haditervet eszeltek ki, s ha módjuk nyílott rá, csaltak is, például Sztupának volt egy parasztja, hetekig eladta magát királynőként, mire lebukott, pedig nem csinált mást, csak kicsit elvékonyította a hangját, és affektálva beszélt. Amikor Sztupa és Troché nagyon öldöklőre akarták venni a partit, egy-egy kisdöntőben például, akkor a tábla oldalán is felsorakoztattak parasztokat, jobbra vörös, balra a sárga parasztok vettek fel kétsoros alakzatot, majd estek neki az érthető okokból létszámfölényben fellépő sötét és világos parasztoknak. Először a hagyományos parasztok kaptak észbe, s osztották fel egymás közt a színeseket. A feketék legyőzték a sárgákat, a fehérek a vörösöket, s csak aztán mentek egymásra. Egy idő elteltével aztán a színesek is kitanulták a csíziót, s mind a ketten bejelentkeztek a fehéreknél, hogy szívesen bekerítenék a feketéket, csak kérnek egy részt a zsákmányból. A fehérek először le is adtak valamit, de hamar rájöttek, hogy elég felkoncolniuk a feketék ellen kifáradt, megsebesült néhány maradék színest, s készen is van a dolog, meg az egész úgysem számít, hisz a végére csak egy maradhat. Ennek némiképpen ellentéte volt az ún. magyar sakk, ahol a pirosak a zöldek ellen játszottak egy tök fehér táblán, tényleg minden négyzet fehér volt, s természetesen egy paraszt sem állt a táblán, itt mindenki király volt, ott álltak két sorban, a sok marha nagy király.

Szombaton (24-én) a magyar kémfilmek nyilvánvaló legnagyobbika, a Fény a redőny mögött figyel be délután három előtt kicsivel a Dunára. Mint az nyilván köztudott, ez egy elég idióta kémfilm a delejes hatvanas évekből, s arról szól, hogy a kempingárugyárban legyőzhetetlen fegyvereket csinálnak, s Latinovits ki akarja kémkedni az egészet minimum az NSZK-ba, de lehet, hogy az USA-ba, akik feltehetően csak kőbaltákkal harcolnak, és a sátorcövek majd úgy jön nekik, mint a V2, de szerencsére Nagy Attilának is van egy-két szava az ármányhoz. Ez persze semmi az ugyanitt fél nyolckor kezdődő Pogány Madonnához képest, amikor meg azért jönnek a nyugatiak, hogy ellopjanak egy aranyfejet. Az aranyfejet valóban sikerült ellopni teljes egészében, de ezt már megírtuk százszor, és hát nyugati is micsoda nyugati, valami Soltész nevű, aki elhasalt a pesti érettségin, vagy valami ilyesmi történt vele.

Vasárnap az M3 keresi a kedvünket egy régi jó magyar filmmel, három után öt perccel adván a Szerelmes biciklistákat, aminek a címe legalább jó. S hát az is tény, hogy e remekműnek köszönhetjük az első magyar nyelvű „beatlemezt”, a Táskarádiót, idézzem? Önök sem akarhatják. Akkor ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.