tévéSmaci

Hódvezér

  • tévésmaci
  • 2017. július 22.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché sakkoztak, mindenki paraszt volt. A sötét is, a világos is. Ott álltak, két tömött sorban, konok pofával előremeredve az ellenre bástyák, huszárok, futárok helyén, mint akik alig várják, hogy vért igyanak. Aztán a maguk lassúdad, rövid léptű módján egymásnak is mentek, s gyepálták szorgosan egymást srévizavé, egész addig, míg csak egy maradt. Teljesen egyenlő erők küzdelme volt, rossz nyelvek szerint kiölte a sportból a fineszt, a nyers erőre bízott mindent, meglehet, így is volt a kezdetekben, de aztán egyre rafkósabbak lettek a parasztok, sündisznóállást vettek és póttagokat, haditervet eszeltek ki, s ha módjuk nyílott rá, csaltak is, például Sztupának volt egy parasztja, hetekig eladta magát királynőként, mire lebukott, pedig nem csinált mást, csak kicsit elvékonyította a hangját, és affektálva beszélt. Amikor Sztupa és Troché nagyon öldöklőre akarták venni a partit, egy-egy kisdöntőben például, akkor a tábla oldalán is felsorakoztattak parasztokat, jobbra vörös, balra a sárga parasztok vettek fel kétsoros alakzatot, majd estek neki az érthető okokból létszámfölényben fellépő sötét és világos parasztoknak. Először a hagyományos parasztok kaptak észbe, s osztották fel egymás közt a színeseket. A feketék legyőzték a sárgákat, a fehérek a vörösöket, s csak aztán mentek egymásra. Egy idő elteltével aztán a színesek is kitanulták a csíziót, s mind a ketten bejelentkeztek a fehéreknél, hogy szívesen bekerítenék a feketéket, csak kérnek egy részt a zsákmányból. A fehérek először le is adtak valamit, de hamar rájöttek, hogy elég felkoncolniuk a feketék ellen kifáradt, megsebesült néhány maradék színest, s készen is van a dolog, meg az egész úgysem számít, hisz a végére csak egy maradhat. Ennek némiképpen ellentéte volt az ún. magyar sakk, ahol a pirosak a zöldek ellen játszottak egy tök fehér táblán, tényleg minden négyzet fehér volt, s természetesen egy paraszt sem állt a táblán, itt mindenki király volt, ott álltak két sorban, a sok marha nagy király.

Szombaton (24-én) a magyar kémfilmek nyilvánvaló legnagyobbika, a Fény a redőny mögött figyel be délután három előtt kicsivel a Dunára. Mint az nyilván köztudott, ez egy elég idióta kémfilm a delejes hatvanas évekből, s arról szól, hogy a kempingárugyárban legyőzhetetlen fegyvereket csinálnak, s Latinovits ki akarja kémkedni az egészet minimum az NSZK-ba, de lehet, hogy az USA-ba, akik feltehetően csak kőbaltákkal harcolnak, és a sátorcövek majd úgy jön nekik, mint a V2, de szerencsére Nagy Attilának is van egy-két szava az ármányhoz. Ez persze semmi az ugyanitt fél nyolckor kezdődő Pogány Madonnához képest, amikor meg azért jönnek a nyugatiak, hogy ellopjanak egy aranyfejet. Az aranyfejet valóban sikerült ellopni teljes egészében, de ezt már megírtuk százszor, és hát nyugati is micsoda nyugati, valami Soltész nevű, aki elhasalt a pesti érettségin, vagy valami ilyesmi történt vele.

Vasárnap az M3 keresi a kedvünket egy régi jó magyar filmmel, három után öt perccel adván a Szerelmes biciklistákat, aminek a címe legalább jó. S hát az is tény, hogy e remekműnek köszönhetjük az első magyar nyelvű „beatlemezt”, a Táskarádiót, idézzem? Önök sem akarhatják. Akkor ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?