tévéSmaci

Hódvezér

  • tévésmaci
  • 2017. július 22.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché sakkoztak, mindenki paraszt volt. A sötét is, a világos is. Ott álltak, két tömött sorban, konok pofával előremeredve az ellenre bástyák, huszárok, futárok helyén, mint akik alig várják, hogy vért igyanak. Aztán a maguk lassúdad, rövid léptű módján egymásnak is mentek, s gyepálták szorgosan egymást srévizavé, egész addig, míg csak egy maradt. Teljesen egyenlő erők küzdelme volt, rossz nyelvek szerint kiölte a sportból a fineszt, a nyers erőre bízott mindent, meglehet, így is volt a kezdetekben, de aztán egyre rafkósabbak lettek a parasztok, sündisznóállást vettek és póttagokat, haditervet eszeltek ki, s ha módjuk nyílott rá, csaltak is, például Sztupának volt egy parasztja, hetekig eladta magát királynőként, mire lebukott, pedig nem csinált mást, csak kicsit elvékonyította a hangját, és affektálva beszélt. Amikor Sztupa és Troché nagyon öldöklőre akarták venni a partit, egy-egy kisdöntőben például, akkor a tábla oldalán is felsorakoztattak parasztokat, jobbra vörös, balra a sárga parasztok vettek fel kétsoros alakzatot, majd estek neki az érthető okokból létszámfölényben fellépő sötét és világos parasztoknak. Először a hagyományos parasztok kaptak észbe, s osztották fel egymás közt a színeseket. A feketék legyőzték a sárgákat, a fehérek a vörösöket, s csak aztán mentek egymásra. Egy idő elteltével aztán a színesek is kitanulták a csíziót, s mind a ketten bejelentkeztek a fehéreknél, hogy szívesen bekerítenék a feketéket, csak kérnek egy részt a zsákmányból. A fehérek először le is adtak valamit, de hamar rájöttek, hogy elég felkoncolniuk a feketék ellen kifáradt, megsebesült néhány maradék színest, s készen is van a dolog, meg az egész úgysem számít, hisz a végére csak egy maradhat. Ennek némiképpen ellentéte volt az ún. magyar sakk, ahol a pirosak a zöldek ellen játszottak egy tök fehér táblán, tényleg minden négyzet fehér volt, s természetesen egy paraszt sem állt a táblán, itt mindenki király volt, ott álltak két sorban, a sok marha nagy király.

Szombaton (24-én) a magyar kémfilmek nyilvánvaló legnagyobbika, a Fény a redőny mögött figyel be délután három előtt kicsivel a Dunára. Mint az nyilván köztudott, ez egy elég idióta kémfilm a delejes hatvanas évekből, s arról szól, hogy a kempingárugyárban legyőzhetetlen fegyvereket csinálnak, s Latinovits ki akarja kémkedni az egészet minimum az NSZK-ba, de lehet, hogy az USA-ba, akik feltehetően csak kőbaltákkal harcolnak, és a sátorcövek majd úgy jön nekik, mint a V2, de szerencsére Nagy Attilának is van egy-két szava az ármányhoz. Ez persze semmi az ugyanitt fél nyolckor kezdődő Pogány Madonnához képest, amikor meg azért jönnek a nyugatiak, hogy ellopjanak egy aranyfejet. Az aranyfejet valóban sikerült ellopni teljes egészében, de ezt már megírtuk százszor, és hát nyugati is micsoda nyugati, valami Soltész nevű, aki elhasalt a pesti érettségin, vagy valami ilyesmi történt vele.

Vasárnap az M3 keresi a kedvünket egy régi jó magyar filmmel, három után öt perccel adván a Szerelmes biciklistákat, aminek a címe legalább jó. S hát az is tény, hogy e remekműnek köszönhetjük az első magyar nyelvű „beatlemezt”, a Táskarádiót, idézzem? Önök sem akarhatják. Akkor ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.