Rádió

Árgyél és kora

Somlay Artúr a Kossuthon

Interaktív

„Nincsen a hazának énreám szüksége: / Nem kell a kalász, ha hő nap megérlelte, / Jobban kell a burján, aki azt felverte.” Somlay Artúr, vagy ahogy barátai hívták, Árgyél bősz melankóliával dörgi el a Toldi estéje részletét a Tér-idő kezdő taktusaként, és pár percen belül tisztán értjük már, hogy a színészlegenda itt – ahogy az nagy szereptalálkozásoknál lenni szokott – önmagáról beszél, a legőszintébb hangon, valaki más szavaival.

Az utóbbi idők kevés méltányolható rádiós trendje közé tartozik, hogy az úgynevezett közszolgálatiságban érintett csatornák igyekeznek történelmi portréműsorokkal színesíteni a programkínálatukat. A Klubrádión futó Panoptikum ennek talán a legerősebb példája, Szénási Sándor műsora az első adás óta (amelyről magunk is írtunk pont egy éve, lásd: Viaszfigurák, 2016. június 16.) egészen kiforrott, és most az adó egyik legjobb műsoraként áll előttünk. De hasonló a Lánchíd Rádión futó A történelem arcai is, bár Pál Amanda korban és földrajzilag is vegyesebb halmazból válogat, mint a főként 20. századi magyar alakokra koncentráló Panoptikum.

A Kossuth rádió érdekes módon ilyesmivel nem kísérletezik, sorozatjelleggel semmiképp, mintha a történelmi portrérajzolást ingoványos területnek látnák. Mert hát az is; éppen ez a tétje és értelme. Félreértés ne essék, vannak történelmi magazinműsorok az állami rádióban, de azok általában egy-egy problémakört, eseményt, korszakot járnak körül, ideológiai elkötelezettségüktől függően több-kevesebb sikerrel, jellemzően a Tanácsköztársaság és a kommunizmus bűneire fókuszálva, mintha a kettő előtt-között semmi nem történt volna.

Éppen ezért tűnhetett olyan üdítő kivételnek a Tér-idő múlt hét végi két adása, Gellért András szerkesztésében; az Árgyél az ÁVH birodalmában alcímmel elhangzó portréműsor olyan volt, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva, szakértő vendéggel, archív bejátszásokkal és pályatársak visszaemlékezéseivel. Somlay Artúr neve ma már talán egyre szűkebb rétegnek cseng ismerősen; elsősorban azoknak, akik a színház története iránt érdeklődnek, szeretik a régi filmeket, vagy legalább egyszer megnézték a Valahol Európábant. Gellért és a beszélgetőpartnernek behívott Gervai András történész azonban a csütörtöki és pénteki kétszer félóra alatt a magánember Somlay tragikus alakját mutatták be a hallgatóknak, felvázolva egy olyan életpályát, amely ma, 2017-ben sem tanulságok nélküli, sőt. A sőthöz egy apró adalék: a műsor apropóját Gervai Valaki Európában címmel megjelent esszéje adja, ezt Gellért szépen le is hivatkozza, ám mindezt anélkül teszi, hogy kimondaná, az írás az Élet és Irodalomban jelent meg. Nem neki rójuk ezt fel elsősorban, hanem a rádiónak, ahol olyan hangulat uralkodik, hogy a szerkesztő-műsorvezető nem meri kiejteni egy ellenzéki lap nevét.

Gervai és Gellért párbeszéde azért termékeny, mert elsősorban jelenségeket, életrajzi helyzeteket és levéltári adatokat elemezgetnek, s azokból igyekeznek kikövetkeztetni a csúcson megtört pálya körülményeit, nem pedig egy eleve meglévő ideologikus korképbe illesztik be a nekik tetsző biografikus elemeket. A szubjektív elemzéseket jobbára meghagyják a kortársaknak; szép Benkő Gyula tanítványi vallomása, meghatóak Radványi Géza és Raksányi Gellért felvételről bejátszott szavai, elképesztően hatásos találat a kitelepített színésznő, Bakó Márta visszaemlékezése, és kijózanító erejű Karinthy Ferenc megszólalása is. Az ő szavaiból nem a tragédia, nem a nagyszabású életmű megtöretése feletti keserűség visszhangzik, hanem egyfajta természetesség: ilyen időket éltünk. Göcögve mondja Cini: „A hülye Major tehet róla, mert rávette Árgyélt, hogy lépjen be a pártba, pedig ha valami, bolsevik biztosan nem volt.” Aztán hosszú ideig visszhangzanak még a fülünkben Somlay (amúgy az ÁVO által eltitkolt) búcsúszavai: „Sírfeliratom legyen: az emberek veszedelmes közelségében éltem meglehetősen hosszú ideig, most talán biztonságban vagyok.” Hangsúly a síron túlról is a talánon.

Tér-idő, Kossuth rádió, június 8–9.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.