Rádió

Árgyél és kora

Somlay Artúr a Kossuthon

Interaktív

„Nincsen a hazának énreám szüksége: / Nem kell a kalász, ha hő nap megérlelte, / Jobban kell a burján, aki azt felverte.” Somlay Artúr, vagy ahogy barátai hívták, Árgyél bősz melankóliával dörgi el a Toldi estéje részletét a Tér-idő kezdő taktusaként, és pár percen belül tisztán értjük már, hogy a színészlegenda itt – ahogy az nagy szereptalálkozásoknál lenni szokott – önmagáról beszél, a legőszintébb hangon, valaki más szavaival.

Az utóbbi idők kevés méltányolható rádiós trendje közé tartozik, hogy az úgynevezett közszolgálatiságban érintett csatornák igyekeznek történelmi portréműsorokkal színesíteni a programkínálatukat. A Klubrádión futó Panoptikum ennek talán a legerősebb példája, Szénási Sándor műsora az első adás óta (amelyről magunk is írtunk pont egy éve, lásd: Viaszfigurák, 2016. június 16.) egészen kiforrott, és most az adó egyik legjobb műsoraként áll előttünk. De hasonló a Lánchíd Rádión futó A történelem arcai is, bár Pál Amanda korban és földrajzilag is vegyesebb halmazból válogat, mint a főként 20. századi magyar alakokra koncentráló Panoptikum.

A Kossuth rádió érdekes módon ilyesmivel nem kísérletezik, sorozatjelleggel semmiképp, mintha a történelmi portrérajzolást ingoványos területnek látnák. Mert hát az is; éppen ez a tétje és értelme. Félreértés ne essék, vannak történelmi magazinműsorok az állami rádióban, de azok általában egy-egy problémakört, eseményt, korszakot járnak körül, ideológiai elkötelezettségüktől függően több-kevesebb sikerrel, jellemzően a Tanácsköztársaság és a kommunizmus bűneire fókuszálva, mintha a kettő előtt-között semmi nem történt volna.

Éppen ezért tűnhetett olyan üdítő kivételnek a Tér-idő múlt hét végi két adása, Gellért András szerkesztésében; az Árgyél az ÁVH birodalmában alcímmel elhangzó portréműsor olyan volt, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva, szakértő vendéggel, archív bejátszásokkal és pályatársak visszaemlékezéseivel. Somlay Artúr neve ma már talán egyre szűkebb rétegnek cseng ismerősen; elsősorban azoknak, akik a színház története iránt érdeklődnek, szeretik a régi filmeket, vagy legalább egyszer megnézték a Valahol Európábant. Gellért és a beszélgetőpartnernek behívott Gervai András történész azonban a csütörtöki és pénteki kétszer félóra alatt a magánember Somlay tragikus alakját mutatták be a hallgatóknak, felvázolva egy olyan életpályát, amely ma, 2017-ben sem tanulságok nélküli, sőt. A sőthöz egy apró adalék: a műsor apropóját Gervai Valaki Európában címmel megjelent esszéje adja, ezt Gellért szépen le is hivatkozza, ám mindezt anélkül teszi, hogy kimondaná, az írás az Élet és Irodalomban jelent meg. Nem neki rójuk ezt fel elsősorban, hanem a rádiónak, ahol olyan hangulat uralkodik, hogy a szerkesztő-műsorvezető nem meri kiejteni egy ellenzéki lap nevét.

Gervai és Gellért párbeszéde azért termékeny, mert elsősorban jelenségeket, életrajzi helyzeteket és levéltári adatokat elemezgetnek, s azokból igyekeznek kikövetkeztetni a csúcson megtört pálya körülményeit, nem pedig egy eleve meglévő ideologikus korképbe illesztik be a nekik tetsző biografikus elemeket. A szubjektív elemzéseket jobbára meghagyják a kortársaknak; szép Benkő Gyula tanítványi vallomása, meghatóak Radványi Géza és Raksányi Gellért felvételről bejátszott szavai, elképesztően hatásos találat a kitelepített színésznő, Bakó Márta visszaemlékezése, és kijózanító erejű Karinthy Ferenc megszólalása is. Az ő szavaiból nem a tragédia, nem a nagyszabású életmű megtöretése feletti keserűség visszhangzik, hanem egyfajta természetesség: ilyen időket éltünk. Göcögve mondja Cini: „A hülye Major tehet róla, mert rávette Árgyélt, hogy lépjen be a pártba, pedig ha valami, bolsevik biztosan nem volt.” Aztán hosszú ideig visszhangzanak még a fülünkben Somlay (amúgy az ÁVO által eltitkolt) búcsúszavai: „Sírfeliratom legyen: az emberek veszedelmes közelségében éltem meglehetősen hosszú ideig, most talán biztonságban vagyok.” Hangsúly a síron túlról is a talánon.

Tér-idő, Kossuth rádió, június 8–9.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.