Gyász

Az esendő ember felmutatása

Benkő Imre (1943–2025)

  • Simonyi Balázs
  • 2025. október 21.

Interaktív

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Nyitott, ártatlan és valamennyire szemtelen derű is az övé, mint egy kíváncsi gyereké; leginkább hajlongva, rogyasztott térdekkel, métermagasságba levitt horizontból fotózott. Élmény volt nézni az alanyokat egyre becserkésző koreográfiáit, közelítéseit, kattintásait. Még 80 évesen is simán térdelt egy jó képért. Innen látszik az ember igazán. Egyenesen nézett, és azt szerette, ha rá is így néznek. Ám a gondosan komponált, szelektált, albumba rendezett sorozatai miatt csak felnézni lehetett rá.

A képek iránt érdeklődők hamar ott találják magukat, hogy hogyan tudnának nem „benkősen”, máshogy fényképezni. Máshogy látni, elfelejteni az ő erős világát. Mert aki találkozott Imre fotóival, a hatásuk alá került, és nem feledi azokat soha. A képekből Imre figurája sugárzik: derű, alázat, empátia, önirónia. Ő a dicséretet szerényen, békésen elutasította. Utálta a személyi kultuszt, bár az jó fotótéma volt Észak-Koreában, Romániában, a Szovjetunióban.

Örökifjú volt, sebes, impulzív mozgású. Mindig fotózott. A saját képeit is fotózta. A kar­óráját fotózta, amikor elkezdte az aznapi Sziget-fesztivál fotózását a K-hídon. A saját kiállításainak installációját is negatívra archiválta. A saját Kossuth-díjának átadóján is azt lehetett látni, hogy Imre hajlong a széksorok közt, keresi a pozíciót, a momentumot, hogy kattinthasson. Ő, aki 1992-ben a csepeli munkaközvetítőben állt sorban, mint kétszeres World Press-díjas fotós.

Egy gép, két lencse: egy nagylátó és egy 50-es portréobjektív. (Később még bejött a Horizon202-es panorámagép, és egy költségkímélő digitális.) Ötven éve óvatlanul ilyet rakott a gépére, és ma már banalitás, felfedezte, hogy minden éles, a terek ugyan szétválnak, de minden értelmezhető és jelentőségteli. Két, fára mászó muzsikust fotózott így egy falunapon, és a lenagyított kép után eldöntötte, ő innentől ebben a stílben megy tovább. Ahogy mondta: kinyílt a kép.

Akkor is fotózott, amikor már alig látott, injekciózták a szemét hályog ellen. Megadó mosollyal viselte. Azt is, amikor az Iparművészetin (ma MOME) egy vizsgafeladatban átverték: megrendezett balkáni háborús jeleneteket adott le egy hallgató a dokumentarista kurzusra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.