Gyász

Az esendő ember felmutatása

Benkő Imre (1943–2025)

  • Simonyi Balázs
  • 2025. október 21.

Interaktív

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Nyitott, ártatlan és valamennyire szemtelen derű is az övé, mint egy kíváncsi gyereké; leginkább hajlongva, rogyasztott térdekkel, métermagasságba levitt horizontból fotózott. Élmény volt nézni az alanyokat egyre becserkésző koreográfiáit, közelítéseit, kattintásait. Még 80 évesen is simán térdelt egy jó képért. Innen látszik az ember igazán. Egyenesen nézett, és azt szerette, ha rá is így néznek. Ám a gondosan komponált, szelektált, albumba rendezett sorozatai miatt csak felnézni lehetett rá.

A képek iránt érdeklődők hamar ott találják magukat, hogy hogyan tudnának nem „benkősen”, máshogy fényképezni. Máshogy látni, elfelejteni az ő erős világát. Mert aki találkozott Imre fotóival, a hatásuk alá került, és nem feledi azokat soha. A képekből Imre figurája sugárzik: derű, alázat, empátia, önirónia. Ő a dicséretet szerényen, békésen elutasította. Utálta a személyi kultuszt, bár az jó fotótéma volt Észak-Koreában, Romániában, a Szovjetunióban.

Örökifjú volt, sebes, impulzív mozgású. Mindig fotózott. A saját képeit is fotózta. A kar­óráját fotózta, amikor elkezdte az aznapi Sziget-fesztivál fotózását a K-hídon. A saját kiállításainak installációját is negatívra archiválta. A saját Kossuth-díjának átadóján is azt lehetett látni, hogy Imre hajlong a széksorok közt, keresi a pozíciót, a momentumot, hogy kattinthasson. Ő, aki 1992-ben a csepeli munkaközvetítőben állt sorban, mint kétszeres World Press-díjas fotós.

Egy gép, két lencse: egy nagylátó és egy 50-es portréobjektív. (Később még bejött a Horizon202-es panorámagép, és egy költségkímélő digitális.) Ötven éve óvatlanul ilyet rakott a gépére, és ma már banalitás, felfedezte, hogy minden éles, a terek ugyan szétválnak, de minden értelmezhető és jelentőségteli. Két, fára mászó muzsikust fotózott így egy falunapon, és a lenagyított kép után eldöntötte, ő innentől ebben a stílben megy tovább. Ahogy mondta: kinyílt a kép.

Akkor is fotózott, amikor már alig látott, injekciózták a szemét hályog ellen. Megadó mosollyal viselte. Azt is, amikor az Iparművészetin (ma MOME) egy vizsgafeladatban átverték: megrendezett balkáni háborús jeleneteket adott le egy hallgató a dokumentarista kurzusra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.