Videojáték

Beyond: Two Souls

  • wilson
  • 2013. november 23.

Interaktív

Az idén áprilisban elhunyt kritikuspápa, Roger Ebert kijelentette, hogy a videojáték sohasem lehet művészet, és egyetlen ma élő aktív játékos sem fogja megérni a napot, amikor a médium bekerül a művészetek csarnokába. Intése ellenére sokan próbálkoztak a filmszerűség felé elmozdulni.

A Beyond például igazi sztárparádé az Ellen Page játszotta főhősnővel és a Willem Dafoe alakította mentorral. Ők ketten - különösen Page - adnak a legtöbbet a Beyondhoz: a hús-vér, többrétegű karakterek ábrázolása pazarul megy a kiváló írókkal rendelkező franciáknak. A Ponyvaregényt idéző, az időben előre és hátra is ugráló sztori kiválóan épít fel egy olyan világot, ahol a természetfeletti nem csupán fikció, hanem létező és mindenki életére kiható jelenség, miközben remekül kirajzolódnak a döntések okai és következményei. Kár, hogy a történet utolsó harmada rojtosra koptatott klisékkel terel a végkifejlet felé.

Terel, mert a Beyond csak komoly nagylelkűséggel nevezhető videojátéknak - az interaktív film címkéje az egész műfajt kiötlő, 1983-as Dragon's Lair óta nem volt ennyire indokolt. A modern stílusokból és a játékmenetükből való szemezgetés egyszerűen nem sikerült: a Beyond sok mindennel próbálkozik, de mindent csökevényesen tálal, egyértelművé téve, hogy az egész csak a látszat miatt kell. A Quantic Dreamnek nem volt pénze filmet csinálni, és most valamiért ideje sem a helyébe választott médium eszközeit használni. Az élmény akkor igazán maradandó, amikor nem kell a gombnyomogatással szenvedni.

Sony-Quantic Dream, PS3

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.