Rádió

A hatalmas sugár

Október 23. a közrádióban

Interaktív

Valljuk be, ordító álnaivság lenne éppen október 23-a kapcsán számon kérni függetlenséget, körültekintést, józan észt és felkészültséget, egyszóval a közszolgálatiságot a közszolgálati rádión, ám a Kossuth ünnepi műsora még akkor is egy klicskói vagy - hogy ne legyünk ennyire kozmopoliták - kokói pofonnal ért fel nagyjából, ha már rég leszámoltunk minden reményünkkel.

Némi várakozásra talán egyedül az adhatott okot, hogy egy éve viszonylag jó érzésekkel hallgattuk a Vendég a háznál fiataljait a forradalomról kérdezősködni (lásd: Honnan jött a darus kocsi?, Magyar Narancs, 2012. november 8.), csakhogy ők ezúttal - ki tudja, miért - kiszorultak a műsorbeosztásból.

A rádió mintha taktikát váltott volna, korábban szinte kizárólag a már meglévő napi műsorokba tekerték be a tematikus tölteléket, idén ehhez képest több, kizárólag erre a jeles napra készített anyaggal is igyekeztek a hallgatók kedvére tenni. Hajnali hatkor például a korán kelőket célozta meg a sokat ígérő című Tabuk a forradalom történetében? Azt nem állítjuk, hogy ne hangzottak volna el részben érdekes meglátások is, azonban a címben beharangozott tabudöntés vagy -körüljárás lényegében elmaradt, így kevés újdonsággal szolgált az adás. Hacsak azt nem számítjuk ide, hogy az először megszólaló "historikus" (ahogy a műsorvezető Molnár Pál nevezte vendégeit, a fene érti, miért) Zinner Tibor egészen Jaltánál kezdte a forradalom tárgyalását, hiszen akkor történt, hogy "az Elbától keletre fekvő vidéket egy meglehetősen alkoholos állapotban lévő angol 'premier' eladta egy másik alkoholbarát politikusnak, akit Joszif Visszarionovics Sztálinnak hívtak". Ennél azért cizelláltabb okfejtést is el tudtunk volna viselni azon a korai órán, de valahogy túltettük magunkat rajta.

A nap további része már több gondot okozott, bár nem indult rosszul például A lyukas zászló története sem Lánczi Ágnes szerkesztésében. Érdekes volt a kontraszt Krassó György archív visszaemlékezése és a névtelenül megszólaló mai fiatalok válaszkísérletei ("kiégették", "ágyúval lőtték ki"). Máté Áron történész pedig a legjobb fajta ismeretterjesztő stílusban beszélt, csakhogy aztán Wittner Mária hamar földre vitte a témát. Pontosabban az égre, saját készítésű lyukas zászlóiról szólván: "egy olasz fiatalember mondta azt, hogy ezen a zászlón a lyuk lehet Krisztus sebe vagy egy golyó ütötte lyuk... Azóta, ha megkérdeznek, mindig elmondom, hogy akkor csak a Rákosi-címert akarták kivágni, de ma már van egy igazi, szakrális értelmezése is."

Az esti Belépő kevésbé emelkedett, de hasonlóan összetett módon közelítette meg a forradalom taníthatóságának problémáját. Igaz, addigra már meghallgattuk élőben a miniszterelnök beszédét is, vagyis nemcsak azt tudtuk meg, hogy a forradalom "hatalmas sugárban indult az ég felé, hogy leverje onnan a vörös csillagokat", de azt is, hogy ez a hatalmas sugár ma ismét ott van és veri. Ezzel a belátással felvértezve Töttösy Istvánné magyar-történelem szakos tanárnő megjegyzése is sokkal szórakoztatóbbnak tűnik az 56-os események kényes iskolai kontextusáról: "Arra kell gondolni, hogy amikor én bemegyek az órára, nem a mi iskolánkban, habár itt is lehet, hiszen nincsenek ilyen kimutatások, együtt ülhet annak az unokája, aki 56-ban meghalt... drasztikusan fogalmazva, együtt élhet a verőlegény leszármazottaival."

Az adás másik jellegzetes megszólalójában ezzel szemben pont az a jó, hogy nem finomkodik. Vincze János nyugalmazott orvosprofesszor szerint a fiatalok érdektelensége "a magyar jövő számára nagyon nagy veszélyt jelent, mert dominánsan a liberális internacionalizmus az, ami elterjedt, és a hazafiság érzése az, amelyik egyre jobban háttérbe szorul ... ezért óriási kárt jelent a televízió meg az internet." De hogy ne csak az értelemre hasson a műsor, hanem a zsigerekre is, a zenei aláfestést az 1956 - Aki magyar... című rockopera adja, melynek tetőpontján azt énekli Varga Miklós, hogy "Testvér lásd, ez a sorsod, / Szabadon ne hagyd a torkod! / Ne kínáld oda melled, / Ellep a vörös felleg." Valószínűleg menne ez tovább is, de ekkor forradalmi tettre ragadtatjuk magunkat, és hirtelen kikapcsoljuk a rádiót.

MR1-Kossuth rádió, október 23.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.