Rádió

A hatalmas sugár

Október 23. a közrádióban

Interaktív

Valljuk be, ordító álnaivság lenne éppen október 23-a kapcsán számon kérni függetlenséget, körültekintést, józan észt és felkészültséget, egyszóval a közszolgálatiságot a közszolgálati rádión, ám a Kossuth ünnepi műsora még akkor is egy klicskói vagy - hogy ne legyünk ennyire kozmopoliták - kokói pofonnal ért fel nagyjából, ha már rég leszámoltunk minden reményünkkel.

Némi várakozásra talán egyedül az adhatott okot, hogy egy éve viszonylag jó érzésekkel hallgattuk a Vendég a háznál fiataljait a forradalomról kérdezősködni (lásd: Honnan jött a darus kocsi?, Magyar Narancs, 2012. november 8.), csakhogy ők ezúttal - ki tudja, miért - kiszorultak a műsorbeosztásból.

A rádió mintha taktikát váltott volna, korábban szinte kizárólag a már meglévő napi műsorokba tekerték be a tematikus tölteléket, idén ehhez képest több, kizárólag erre a jeles napra készített anyaggal is igyekeztek a hallgatók kedvére tenni. Hajnali hatkor például a korán kelőket célozta meg a sokat ígérő című Tabuk a forradalom történetében? Azt nem állítjuk, hogy ne hangzottak volna el részben érdekes meglátások is, azonban a címben beharangozott tabudöntés vagy -körüljárás lényegében elmaradt, így kevés újdonsággal szolgált az adás. Hacsak azt nem számítjuk ide, hogy az először megszólaló "historikus" (ahogy a műsorvezető Molnár Pál nevezte vendégeit, a fene érti, miért) Zinner Tibor egészen Jaltánál kezdte a forradalom tárgyalását, hiszen akkor történt, hogy "az Elbától keletre fekvő vidéket egy meglehetősen alkoholos állapotban lévő angol 'premier' eladta egy másik alkoholbarát politikusnak, akit Joszif Visszarionovics Sztálinnak hívtak". Ennél azért cizelláltabb okfejtést is el tudtunk volna viselni azon a korai órán, de valahogy túltettük magunkat rajta.

A nap további része már több gondot okozott, bár nem indult rosszul például A lyukas zászló története sem Lánczi Ágnes szerkesztésében. Érdekes volt a kontraszt Krassó György archív visszaemlékezése és a névtelenül megszólaló mai fiatalok válaszkísérletei ("kiégették", "ágyúval lőtték ki"). Máté Áron történész pedig a legjobb fajta ismeretterjesztő stílusban beszélt, csakhogy aztán Wittner Mária hamar földre vitte a témát. Pontosabban az égre, saját készítésű lyukas zászlóiról szólván: "egy olasz fiatalember mondta azt, hogy ezen a zászlón a lyuk lehet Krisztus sebe vagy egy golyó ütötte lyuk... Azóta, ha megkérdeznek, mindig elmondom, hogy akkor csak a Rákosi-címert akarták kivágni, de ma már van egy igazi, szakrális értelmezése is."

Az esti Belépő kevésbé emelkedett, de hasonlóan összetett módon közelítette meg a forradalom taníthatóságának problémáját. Igaz, addigra már meghallgattuk élőben a miniszterelnök beszédét is, vagyis nemcsak azt tudtuk meg, hogy a forradalom "hatalmas sugárban indult az ég felé, hogy leverje onnan a vörös csillagokat", de azt is, hogy ez a hatalmas sugár ma ismét ott van és veri. Ezzel a belátással felvértezve Töttösy Istvánné magyar-történelem szakos tanárnő megjegyzése is sokkal szórakoztatóbbnak tűnik az 56-os események kényes iskolai kontextusáról: "Arra kell gondolni, hogy amikor én bemegyek az órára, nem a mi iskolánkban, habár itt is lehet, hiszen nincsenek ilyen kimutatások, együtt ülhet annak az unokája, aki 56-ban meghalt... drasztikusan fogalmazva, együtt élhet a verőlegény leszármazottaival."

Az adás másik jellegzetes megszólalójában ezzel szemben pont az a jó, hogy nem finomkodik. Vincze János nyugalmazott orvosprofesszor szerint a fiatalok érdektelensége "a magyar jövő számára nagyon nagy veszélyt jelent, mert dominánsan a liberális internacionalizmus az, ami elterjedt, és a hazafiság érzése az, amelyik egyre jobban háttérbe szorul ... ezért óriási kárt jelent a televízió meg az internet." De hogy ne csak az értelemre hasson a műsor, hanem a zsigerekre is, a zenei aláfestést az 1956 - Aki magyar... című rockopera adja, melynek tetőpontján azt énekli Varga Miklós, hogy "Testvér lásd, ez a sorsod, / Szabadon ne hagyd a torkod! / Ne kínáld oda melled, / Ellep a vörös felleg." Valószínűleg menne ez tovább is, de ekkor forradalmi tettre ragadtatjuk magunkat, és hirtelen kikapcsoljuk a rádiót.

MR1-Kossuth rádió, október 23.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.