Tévé

Istenes

Péntektől péntekig

Interaktív

Üdvöske - valaha dévaj szubrettek és hamvas drámai szendék színházi pályafutását indította ez a reményteljes állapot, amelynek három fő összetevője rendszerint a sugárzó fiatalság, a tettrekészség és a tehetség ígérete volt. Ma már persze a kereskedelmi televíziók sem lehetnek meg időszaki üdvöskék nélkül:

például az RTL-csatornákon mostanában épp Istenes Bence hivatott betölteni ezt a hajdani bájából oly sokat vesztett szerepkört. Így a Brandmánia című műsorban egy díszzsebkendő felügyelete alatt ő sétál körbe-körbe (persze szigorúan zsebre dugott kézzel) médiaszékházakat, hogy álkérdéseket tegyen fel az okostelefonokról. De övé a csatornák heti bulvár-összefoglalója is, ahol kikiáltói modorban felkonferál és gitározik (mindkettőt roppant egyenletes színvonalon), s ahol persze az adás napjára már jócskán megavasodott bejátszásban is ő fogadja pezsgőzuhannyal a kényszerszállásaikra beköltöző s azóta annak rendje-módja szerint már ki is esett X-faktoros fiúkat. Ha pedig reklámszünet támad, az ajánlóban is újra csak őt látjuk, amint az X-faktor levezető műsorát hirdeti.

"Otthon a családdal minden rendben van?" - hangzik az Istenes-nyitókérdés a stúdióba invitált Oláh Gergő felé, akit egy pillanatra láthatóan zavarba is hoz az alig-alig mímelt érdeklődés. Valódi műsorvezetői figyelemből ugyanis csakis önmagára jut elegendő: Istenes Bencét felettébb érdekli Istenes Bence, élvezi a humorát, osztozik vele a témák és a nézőközönség lenézésében, s úgy általában is nagyon meg van vele elégedve. Szép is az, ha önmagával békében él az ember, pláne, ha közben még a tévé is sugározza mindezt.

Persze voltaképpen mi más is érdekelhetné az ifjú műsorvezetőt ebben a szűk órában? Talán a témák? Az X-faktor keresztreklámozásának kötelező gyakorlatát már említettük fentebb, s azon túl itt van például a fejét (és kezét) festésre adó Fekete Pákó, vagy, mondjuk, Andy Vajna és Palácsik Tímea kettőse, akik először mesélnek az esküvőjükről - csak nekünk, csak itt és csak most. A több mint két hónappal ezelőtti bulvárhír végre színről színre megelevenedik előttünk, az amatőr menyegzői videón láthatjuk a hollywoodi sztárvendégeket meg a térdre ereszkedve bazseváló Csűry Lajost (alias Edvin Marton), s a boldog fiatalok még a lánykérés romantikus történetét is belekacagják a kamerába. Itt friss házasság és talán még közelgő gyermekvállalás is, amott meg fájdalmas válás, hiszen egy másik anyag Rékasi Károly és Détár Enikő szétválásának történetét veszi górcső alá, mely aktus egy bizonyítatlan, de virulens vélekedés szerint valamiféle közérdeklődésre számot tartó fejlemény. (A műsor nem firtatja, s így magunk is csupán zárójelek között vetjük fel a kérdést: ha az ilyen érdeklődés valós és kielégítésre szorul, vajha miért, hogy Rékasiéknál sokkalta nevesebb celebek párkapcsolati sztorijairól sohasem hallunk semmit?)

Istenesen azért nem múlik semmi, ő előre szól, hogy "sokkolódni" fogunk, megelőlegezi, hogy a nézők "megőrülnek a képernyők előtt", s ha nem láttunk volna már vagy ezer hasonló műsort, alighanem tényleg ez lenne az adekvát reakció. No jó, az Éjjel-nappal Budapest "cicababáját" valóban most láttuk először ugrókötelezni, de azért ez az élmény sem bizonyul a higgadtság igazi próbájának.

RTL II, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.