Rádió

„Édesanyám még él”

Kadarkai Endre a Klubrádióban

Interaktív

A rádiózás műfaji sajátossága, hogy viszonylag merev struktúrában kell kiépíteni minél színesebb műsorkínálatot. Egyfelől vannak a kötelezően teljesítendő feladatok: hír- és időjárásközlés, közlekedési információk, másfelől az ilyen blokkok közé beilleszthető úgynevezett magazinműsorok. A hallgatóság elvárja a kiszámíthatóságot, de igényli a változatosságot is. Amikor egy adó új műsorokat indít, nyilván szem előtt tartja, hogy ezeknek a paradox elvárásoknak a hálójában hol helyezkedik majd el a friss produkció.

A Klubrádiónak voltak, vannak fontos interjúműsorai, illetve interjúalapú magazinjai. A hétköznap délelőtti Ötösök nagy része is ilyen, de az Utópiától a Konkréton keresztül a Dr. Bubnó Rollig nagyon eltérő karakterű műsorok épülnek a stúdióbeli párbeszéd kereteire. Az interjú alapvetően olcsó és viszonylag kényelmes műfaj, nem kell menni sehová, és egy-egy ötvenperces beszélgetést minimális felkészültséggel is le lehet hozni. Bár épp az előbb említett műsoroknál a felkészültséggel a legkevésbé sem szokott gond lenni.

Érdekes tehát, hogy az aktuális műsorkínálat-frissítésből a Klubrádió végül is újabb beszélgetős produkciókat hozott ki. Bizonyára volt rá okuk, talán felmérték, hogy a hallgatóság mit szeretne, és ezt dobta ki a statisztika. Kováts Kriszta Kovátsműhelye mellett Kadarkai Endre is beszélgetős sorozatot indított a csatornán. A Világtalálkozó új ízt hozott a Klubrádióba, de egyáltalán nem biztos, hogy ez olyan jó hír.

Kadarkai, aki a Zugló Tv után az Echo Tv-t és a Story Tv-t is megjárta, ám rádióban most debütál, ezúttal is azt hozza, amit a pályája elejétől forszírozni igyekszik: személyes, bensőséges, lelki mélyfúrás típusú beszélgetéseket próbál előállítani egy-egy ismert magyar személlyel. Illetve a mostani felállásban kettővel, hiszen a Világtalálkozó páros interjúkra, háromszög-beszélgetésekre épül. A szakma csínját-bínját korábban Vitraytól, de még inkább Gyárfás Tamástól eltanuló Kadarkai legismertebb teljesítménye eddig az volt, amikor Ákosból kiszedte, hogy a nők helyét a konyhában és a szülőszobában látja. Ákost persze nem kellett különösebben megszorongatni, hogy kibökje ezt a dolgot. A szorongatás, de egyáltalán, az élesebb kérdések feszegetése amúgy sem Kadarkai erőssége. Amit ő tud, és eddigi pályáján több száz alkalommal elő is adott, az a tét nélküli alákérdezés, az elnagyolt lélekelemzés és a felszínes pszichologizálás. Van ennek terepe és létjogosultsága, csak épp a Klubrádió eddig nagyrészt mentes volt ettől a bulváros hangütéstől.

A Világtalálkozó, ahogy a műsor ajánlójában áll, „két teljesen eltérő habitusú és értékrendű közismert embert ültet egy asztalhoz”. Ez még alapvetően izgalmas kiindulópont lenne, ha tényleg működne, de, mondjuk, a Ganxsta Zolee – Csányi Vilmos pároson kívül a többiek nem tűntek olyan nagyon eltérő habitusúnak és értékrendűnek. Legutóbb például nagyon jól megértette egymást Lackfi János költő-író és Kánya Kata életvezetési tanácsadó. Vagy ha lett is volna nézetkülönbség köztük, a műsorvezető elfelejtett rákérdezni. Helyette egyre-másra sorjáztak a bensőségesség látszatát felkelteni hivatott, valójában olcsó intimpistáskodásba fúló kérdések. Köztük az utóbbi idők egyik legszomorkásabb bakija is, Kadarkai ugyanis rákérdezett Lackfinál, hogyan tudta elengedni a szüleit, mire a költő adekvát válasza a következő volt: „Szerencsére édesanyám még él.”

A celebekről szóló műsorok alapvető jellegzetessége, hogy nem arról beszélnek, mivel foglalkozik az adott riportalany (hiszen a celebek celebkednek), ezzel szemben a minőségi interjúkból mindig kiderül, hogy mi az a pálya, amit bejárt és amiért most a mikrofon elé ült az alany. Érdekesebb az, hogy mit hozott létre, mint az, hogy haragtartó-e, mikor sírt utoljára, milyen sértettségeket cipel magával, milyen a viszonya az elhunyt vagy még élő szüleihez. Ez a fajta kérdezősködés Kadarkai műsorában nemcsak a rádió alaphangoltságától ütött el nagyrészt, de a riportalanyok jellemétől is. A sekélyes kérdések sokszor nyögvenyelős válaszokat szültek, a résztvevők között nem alakult ki valódi párbeszéd, a műsor ötven perce szépen ellebegett a közhelyek sűrűjében, a hallgató pedig végül meglehetős hiányérzettel távozott.

Világtalálkozó, Klubrádió, november 2.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.