Egy hét kultúra 2021/14.

  • Narancs
  • 2021. április 7.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

LOUVRE ONLINE Több mint 480 ezer műalkotás lett elérhető közvetlenül a kanapénkról: elindította online adatbázisát a Louvre. A Musée du Louvre és a Musée National Eugène Delacroix gyűjteményének darabjait tartalmazó adatbázist a collections.louvre.fr oldalon lehet elérni, használata pedig teljesen ingyenes. A honlapon nemcsak a legismertebb műveket tekinthetjük meg, hanem számtalan olyan remeket is, amelyek épp a múzeum raktárában pihennek, és egyetlen kiállításon sem láthatók. Az adatbázis a gyűjtemény 75 százalékát tartalmazza, ráadásul létrehoztak egy külön csoportot annak a közel 1800 darabból álló kollekciónak (Musées Nationaux Récupération), amely a II. világháború óta Németországból visszaszerzett műalkotásokat tartalmazza. Ezek a darabok jelenleg is arra várnak, hogy megtalálják jogos tulajdonosukat.

MÚMIÁK OFFLINE Kairóban nagy ünnepség és parádé keretében szállították új kiállítási helyükre huszonkét ókori uralkodó múmiáját április 3-án. Az eddig a kairói Museum of Egyptian Antiquitiesben kiállított múmiák – a többi közt I., II., III. és IV. Thotmesz, Szekenenré Ta-aa, II. Amenhotep és III. Amenhotep fáraók, Teje és Ahmesz-Nofertari királynék és az önmagát uralkodónak kikiáltó Hatsepszut fáraónő múmiája – ugyanis az új, szintén április 3-án megnyitott National Museum of Egyptian Civilizationbe (NMEC) kerültek. A költöztetést The Pharaohs’ Golden Parade címen rendezték meg, és az egyiptomi televízióban élőben közvetítették: a királyi menetben mindegyik múmiát díszes járművön, természetesen a megfelelő tárolási körülmények biztosításával szállították át új otthonába. A múmiákat bemutató állandó kiállítást április 18-án nyitják meg a nagyközönség számára.

RÉGI A genti szárnyas oltárnak regényes a története. A ma is a kora reneszánsz egyik legkiemelkedőbb alkotásának tartott művet egy előkelő genti polgár és neje megrendelésére készítette 1432-ben a Van Eyck testvérpár (Hubert és Jan). Az összesen húsz táblán 250 alakot ábrázoló poliptichon a genti Sint-Baafskathedraalban (Szent Bavo-katedrális) látható, és már a középkori vallásháborúk idején őrizetre szorult, nehogy áldozatul essen a protestáns képrombolásnak. A mű végül túlélte a vallásháborúkat, II. József regnálását, a francia forradalmat, a műkincsrablók többszöri ténykedését és a világháborúkat is. A második világháború után az ausztriai Altaussee sóbányájában találtak rá több, nácik által elrejtett műalkotás között. A poliptichont legutóbb 2012 és 2019 között restaurálták, a projektre 2,2 millió eurót szántak. Az idén pedig elkészült az alkotás új, nagyobb, 30 millió euróért felújított kiállítási helye is: a négy és fél méter széles, három és fél méter magas szárnyas oltár most átkerült a székesegyház egyik tágasabb részébe, ahol új üvegvitrint kapott. Az áthelyezést megelőzően egy új látogatóközpontot is kialakítottak, de annak 2020-ra tervezett megnyitóját a koronavírus-járvány miatt elhalasztották.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.