Egy hét kultúra 2021/22.

  • Narancs
  • 2021. június 2.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

ISTENI A mesék, mondák, hiedelmek és vallások bugyraiba vezet a Kunsthistorisches Museum Höhere Mächte című kiállítása. A május 18-tól augusztus 15-ig látható tárlat célja az, hogy bemutassa különböző kultúrák emberfeletti erőkről alkotott képét, az ezekhez kapcsolódó művészeti alkotásokat és tárgyi emlékeket. A kiállítást a Kunsthistorisches Museum, a Weltmuseum Wien és a Theatermuseum közösen rendezi, így olyan műtárgyakat vonultatnak fel, amelyek eddig még sosem voltak együtt láthatók. Izgalmas kontextusba léphetnek egymással az egyébként egymástól távoli korok és kultúrák emlékei, legyenek azok pozitív erők vagy fenyegető démonok, mint például a brazíliai vihardémon maszkja és a 16. századi Arcimboldo négy elemről készült sorozatának darabjai.

ARAKI Május 26-tól szintén Bécsben lehet megnézni az Albertina Modernben Araki Nobujosi fényképeit. A japán fotográfus provokatív alkotásai révén vált világszerte ismertté, Tokió avantgárd mozgalmainak hatására születő képei a 60-as években radikális újításnak számítottak a dokumentarista fotózásban. Araki 1940-ben született a japán fővárosban, a fényképezést hobbifotós édes­apjától tanulta. A korabeli japán művészvilágba Érzelmes utazás című fotókönyvével robbant be, amely nagy vitákat generált. Araki ugyanis a képekkel imádott feleségével, Jokóval közös nászútjukat dokumentálta, fittyet hányva az akkori társadalmi érzékenységre és a fotótechnikai tudással szemben elvárt konvenciókra. A nászúton kezdődő sorozatot aztán évtizedekig folytatta, végigkövetve közösen eltöltött éveiket, majd a fiatalon elhunyt Joko halála jelentette hiányt is. A jelenlegi, egyszerűen csak Araki címen futó tárlat középpontjában az 1971-től 2017-ig tartó grandiózus sorozat áll, a bemutatott művek Rafael Jablonka gyűjteményéből valók, amelynek anyaga 2019-ben került az Albertinához.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.