tévésmaci

Papagájfestékbolt

  • tévésmaci
  • 2021. június 2.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elvesztették a közeli világvárosban álló székházuk kulcsait, az észlelés után rögtön a kulcscsomó keresésére indultak, mint tette volna bárki más.

Itt kell lennie valahol, a kulcskarika nem gurul el, nem indul vándorútra. Akár azt is hihettük volna, hogy nem is Sztupa és Troché keresik a kulcsokat, hanem bárki, az általános kulcskereső. Vagy a bármit kereső, nézzük csak, fésű, szemüveg, karóra, szóval csupa olyas tárgy keresője, amit csak úgy lazán leteszünk oda, ahová nyilván nem kéne, s menten meg is feledkezünk róla. Benéztek tehát a fiókokba, feltúrták zsebeiket, még az ágy alá is bekukkantottak, de mégis volt valami, aminek megítélésekor nem lehetünk száz százalékig biztosak, hogy mindenki csinálja. Sztupa és Troché ugyanis vonultak és énekeltek. Rövid kis dal, afféle kurta alkalmi induló volt, de kétségkívül énekszó: „Székházunk kulcsa elveszett, marcipánt kap, aki megleli”, ennyi volt az egész, de végtelenítve. Sztupa szerette a marcipánt. Troché is szerette a marcipánt, de beszéljünk előbb a mondott vonulásról. Úgy keresték a kulcsot, hogy gyakorlatilag masíroztak (a módszer tekintetében valahol a pomponlányok és a díszszemlén domborító elitkatonák között), bal, jobb, bal, karlendítés mellmagasságig, de aztán a kar felszaladt az ég felé is, ahol az ököl sikkes kis köröket írt le, valahogy így (Ómafa mutatja, kicsit vicces). Elöl Sztupa, mögötte Troché (ő a magasabb), végig a székház termein (épp leléptek volna, amikor észlelték, hogy nincs mivel zárni). Tehát ott tartottunk, hogy Sztupa szerette a marcipánt. Troché is szerette a marcipánt. De máshogy szerették! Sztupa úgy szerette a marcipánt, mint te vagy én, vagy legfeljebb Gombóc Artúr. Ha jött szembe marcipán, felette. Ha eszébe jutott, hogy marcipánra vásik a foga – megannyiszor karácsonyi akciók idején –, még vásárolt is magának s feleinek, majd szétosztotta és megette – engedjük meg, olykor a szerzemény nagyobbik részét. Gyakorlatilag az is mindegy volt, hogy marcipángolyó vagy marcipánkenyér, vagy marcipánakármi az illető, jöhetett. Troché viszont úgy volt vele, hogy csak a lübecki marcipán a marcipán, egyszer még Lübeckig is elment érte, az NDK-s kollégák megmutatták Warnemündét, Rügent, de ő Sztupára hagyta a szíveslátást, s az első adandó alkalommal áthúzott Lübeckbe, marcipánért.

Pénteken (4-én) este tízkor az HBO-n fogunk neki a tévézésnek, mert ott bizony a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című magyar versenyfilmet vetítik le. Horvát Lili művét méltán fogadta anno szívébe kritika és közönség, így csak lusták elé járul most, nekik meg csak annyit tudok mondani, hogy Stork Natasa idegsebészt, Bodó Viktor meg (mi mást?) agysebészt ad benne. Megnyugtatok mindenkit, valójában szó sincs meghatározatlan időről, alig több mint másfél óra az egész. Rövidebb, mint a címet kimondani. Kedvencem e tekintetben nyilvánvalóan a Sikerül-e hőseinknek megtalálni Afrikában titokzatosan eltűnt barátjukat? (eredetiben még jobb: Riusciranno i nostri eroi a ritrovare l’amico misteriosamente scomparso in Africa?) – azt de nagyon vártam. Sose felejtem azt a rideg, késő őszi napot, nem esett, csak borús volt és hideg: tizenharmadika, csütörtök! 1969 novemberében, odakint forrt a világ (hol? hol? mindenütt), mi meg a Vörös Csillag előtt vártuk Sordit és a többi marhát (Nino Manfredi, Bernard Blier és csupa efféle jómadár). Természetesen ezt nem adja a televízió, de addig csinálják ezt, míg elunom, és beírok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.