Egy hét kultúra 2021/36.

  • Narancs
  • 2021. szeptember 8.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

CUPIDO Már nemcsak röntgenfelvételen látható Vermeer Levelet olvasó lány nyitott ablaknál című festményének rejtett alakja. A 2017-ben kezdett restaurálást ugyanis befejezték, így immár a nagyközönség is megszemlélheti, hogy a műben látható, később átfestett falra Vermeer eredetileg egy kezében íjat és nyilat tartó Cupido-képet készített. A szerző szándéka szerinti állapot visszaállítására a Staatliche Kunstsammlungen Dresden adott megbízást, a restaurálást azonban sok vita övezte, ugyanis egyes kutatók szerint nincs kellőképpen bizonyítva, hogy nem maga Vermeer festette át az alakot. Mindenesetre szeptember 10-én az előkerült Cupidót az eredeti képkompozíció részeként mutatják be a művészettörténészeket és Vermeer-rajongókat is lázban tartó tárlaton, amely Johannes Vermeer. Vom Innehalten címen január 2-ig a drezdai Gemäldegalerie Alte Meisterben lesz látható. Mindazok, akik ez idő alatt esetleg nem járnának arra, szerencsére a múzeum honlapján is rengeteg izgalmas információt találnak magáról a kiállításról és a kép helyreállításának folyamatáról.

 

SZÁRNYALÁS Szeptember 1-jén bemutatták a Bird Photographer of the Year 2021-es díjazottjait. A Birds on the Brink madárvédelmi szervezettel együttműködő versenyen az idén nyolc kategóriában több mint 22 ezer fotót neveztek. Az összesített győztes Alejandro Prieto mexikói fotós lett, akinek művén egy földikakukk torpan meg éppen az amerikai–mexikói határon felállított drótkerítés előtt. A legjobb portfólió díját az Egyesült Királyságból pályázó Kevin Morgans kapta, aki egy lundát választott szívderítő képeinek modelljéül. A többi dobogós alkotást és a korábbi évek nyerteseit a birdpoty.com oldalon lehet böngészni. Érdemes.

 

TECHNO Budapest az első állomása a nemzetközi érdeklődésre is számot tartó Techno Worlds kiállításnak. A müncheni Goethe Institut felkérésére szervezett tárlat augusztus 28-án, az Art Quarter Budapestben (aqb) nyitott és október 3-ig várja a látogatókat, utána pedig az Egyesült Államokba indul. A kiállítás célja megmutatni, hogy a techno nemcsak zenei műfaj, hanem globális jelenség, amely a művészet, a popkultúra, a média és a technológia szemszögéből értelmezve is meghatározó jelentőséggel bír. A régi budafoki Haggenmacher sörgyár épületében és az ez alatti alagútrendszerben berendezett, főként fotókból, videókból és audiovizuális installációkból álló tárlat során eljuthatunk az európai techno megszületésétől a 90-es évek rave partijáig és a 20. század végén politikai médiummá váló techno jelenségéig. A kiállítók közt pedig például olyan alkotók szerepelnek, mint Japán legjelentősebb elektronikus zenei producerének is számító képzőművész, Ikeda Rjodzsi, a londoni Tate Modernben rendszeresen kiállító Otolith Group és a Chicks on Speed nevű feminista művészeti formáció.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.