Egy hét kultúra 2021/39.

  • Narancs
  • 2021. szeptember 29.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

BÉCS A múzeumokban is beköszöntött az őszi időszak, és ez jobbnál jobb kiállításokat hozott Európa nagyvárosaiba. A teljesség igénye nélkül, kis körképben sorolunk néhányat a legérdekesebbek közül, a szomszédban kezdünk. Modigliani előtt tiszteleg a bécsi Albertina nagy ívű kiállítása az olasz művész halálának 100. évfordulója alkalmából. Az évforduló ugyan 2020-ban volt, de a pandémia miatti csúszás mit sem von le a Revolution des Primitivismus című tárlat értékéből, amelyet szeptember 17. és január 9. között lehet megtekinteni. A legjobb az egészben az, hogy ezt az is megteheti, akinek nincs módja elutazni, ugyanis az albertina.at/modigliani oldalon a rengeteg kiegészítő anyag mellett a meghirdetett időpontokban még online tárlatvezetésen is részt vehetünk. Egészen más élményt nyújt a Secessionban szintén szeptember 17-én megnyitott, s november 7-ig nyitva tartó Danh Võ-kiállítás. A vietnami kortárs művész konceptuális installációi legtöbbször a tárgyak és történetek egymáshoz való viszonyát állítják középpontba, reflektálva a választott témák társadalmi és politikai vonatkozásaira.

 

PÁRIZS A Louvre új tárlata (szeptember 30. – február 7.) a görög–francia kulturális viszonyt igyekszik újraértelmezni, az apropója két 200. évforduló: a görög függetlenedési háború kezdetéé, illetve a milói Vénusz Louvre-ba érkezéséé. Mindkét esemény 1821 márciusában történt, és ennek összecsengése adta az ötletet, hogy a PARIS – ATHÈNES: Naissance de la Grèce moderne 1675–1919 című kiállításon feltárják a 19. századi francia neo­klasszicizmus, a korabeli régészeti újítások és a görög kultúráról alkotott képünk kapcsolatát. Mindeközben a Fondation Louis Vuitton egy ennél is izgalmasabb anyagot állít a közönség elé: a Morozov testvérek legendás impresszionista gyűjteményét, amely először látható Oroszországon kívül. A La Collection Morozov. Icônes de l’art moderne című tárlat ezért igazán nagy hírnek számít, a kollekcióban ugyanis a modern európai festészet legnagyobbjai szerepelnek, ráadásul Cézanne, Gauguin, Matisse és Picasso művei mellett még az orosz avantgárd jelentős művészei, például Malevics és Szerov alkotásai is az anyag részét képezik. Mindezeket a Párizs felé járó érdeklődők szeptember 22. és február 22. között láthatják, míg a Fondation Louis Vuitton néven megtalálható applikációban távolról is betekinthetünk a kiállított anyagba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.