Egy hét tudomány 2021/39.

  • Narancs
  • 2021. szeptember 29.

Interaktív

Rövid hírek: ózonlyuk, lábnyom, gáz

ÓZONLYUK Rendkívül nagyra nőtt idén szeptemberre az ózonlyuk, amely az éves maximumát kora ősszel szokta elérni. Az 1979-től datálódó megfigyelések szerint a déli féltekén az ózonlyuk mérete évről évre szeptember elején kezd növekedni és kimélyülni, majd szeptember közepe és október közepe között éri el a maximumát. Az idén szeptemberben néhány hét leforgása alatt szokatlanul nagyra nőtt az ózonlyuk – immár az Antarktisznál is nagyobb területet érint. A számítások szerint idén akkora lehet az ózonlyuk mérete, hogy nagyobb lesz az 1979 óta feljegyzett ózonlyukak háromnegyedénél. Ugyanakkor az a tény, hogy 2019-ben például az átlagosnál kisebb volt a mérete, azt is mutatja, hogy szezononként más és más méretűre növekszik az ózonlyuk, s mindezt nagyban befolyásolja az Antarktisz körüli poláris örvény viselkedése (decemberre mindig összezárul az ózonlyuk). A légköri ózon védi meg a földi életet a Napból érkező, a sejteket károsító ultraibolya sugaraktól. Az 1980-as évek második felében ugyan betiltották az ózonréteget károsító CFC-vegyületek (klórozott, fluorozott szénhidrogének) használatát, forgalmazását, ám (amúgy is lépcsőzetes) kivonásukat követően e vegyületek még hosszú évtizedekig megmaradhatnak a légkörben, így az ózonréteg 2075-re érheti el az 1980 előtti állapotát.

 

SZUPERNÓVA Sikerrel azonosították a hongkongi egyetem kutatói egy eredetileg 12. századi japán és kínai csillagászok által megfigyelt szupernóva maradványait galaxisunkban, a Tejútrendszerben. A vizsgálatok szerint a tőlünk 26 fényévnyire, a Cassiopeia csillagkép területén található Pa 30 nevű, rendkívül gyorsan (másodpercenként 1100 kilométeres sebességgel) táguló csillagközi köd, amely egy Wolf–Rayet-csillag (a Parker-csillag) körül található, valójában az 1182. augusztus elején fellángolt szupernóva maradványa, amelyről korabeli kínai és japán források számoltak be. Az 1182-es esemény egy meglehetősen ritka, viszonylag kevésbé fényes, de lassan elhalványuló, Iax típusú szupernóva lehetett: ebben az esetben a két (nagy energiafelszabadulás kíséretében) egyesülő fehér törpecsillag nem semmisült meg teljesen, éppen ezért a Parker-csillag úgynevezett zombicsillagnak tekinthető. Egy ilyen típusú csillag-összeolvadás során egzotikus magreakciók is lezajlanak, s ennek nyomán neutronban gazdag nehezebb elemek (így arany és platina) is keletkezhetnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.