Egy hét kultúra 2022/18.

  • Narancs
  • 2022. május 4.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ROMBOLÁS Egyre több beszámoló szól az Ukrajna ellen folyó háború kulturális pusztításáról. Az ukrán hatóságok friss jelentése szerint az orosz haderők Mariupolban mintegy 2 ezer műalkotásra tették rá a kezüket, és azokat a helyi múzeumokból és gyűjteményekből az oroszok által elfoglalt Donbasz régióba szállították. A Mariupol történelmi és kulturális örökségét jelentő műtárgyak közül a város tisztségviselői szerint például olyan alkotásokat vittek el, mint Arhip Kuindzsi 19. századi mariupoli festő, illetve a tájképfestészetéről ismert orosz romantikus, Ivan Ajvazovszkij művei. A jelentés szerint az ellopott értékek között szerepel egy kézzel írt egyedi tóratekercs, és egy velencei nyomda által kifejezetten a mariupoli görögök számára készített, 1811-es evangélium is. A város azt tervezi, hogy nemzetközi büntetőeljárást indíttat az elvitt értékek ügyében. Azonban nem csak Mariupol értékei estek áldozatul eddig a harcoknak. Számos ukrán kulturális helyszínt semmisítettek meg az orosz találatok, az UNESCO becslése szerint több mint 50 történelmi épület szenvedett jelentős károkat az orosz invázió kezdete óta.

 

FANTÁZIA Alfred Kubin művészetének szentelte nagy tavaszi tárlatát a bécsi Leopold Museum. Az április 16-tól július 24-ig megtekinthető tárlat a Bekenntnisse einer gequälten Seele (Egy megkínzott lélek vallomásai) címet viseli, és az 1877–1959 között élt osztrák grafikus, illusztrátor és író szimbolista, expresszionista művészetét állítja a középpontba. Kubin az Osztrák–Magyar Monarchiába tartozó Leitmeritz (Litoměřice) városában született, a művészetekkel való ismerkedését pedig Alios Beer tájfotós tanítványaként kezdte. Később Münchenben folytatott tanulmányokat, ahol megismerkedett Edvard Munch, Francisco Goya és Max Klinger művészetével, ami nagy hatással volt rá. Egy rövid ideig a Blaue Reiter és a Galerie Der Sturm avantgárd csoportjaival is kapcsolatba került, később viszont az expresszionizmus és szimbolizmus lett művészetének meghatározója. Sötét, szimbólumok uralta képei mellett a saját maga által illusztrált Die andere Seite című fantasztikus regénye is kiemelt szerepet kap a most futó tárlaton. A kiállítás összeállítói hangsúlyozzák, hogy Kubin pesszimista fantáziaképei, az erőszakot, a háborús pusztítást, a természeti katasztrófákat tematizáló művei napjainkban újult aktualitással hatnak a szemlélőkre. Mindeközben műveiből nem hiányzik a humor és a sötét irónia sem. Erről azonban nemcsak azok győződhetnek meg, akik Bécsben járnak, a Leopold Museum honlapján ugyanis digitális tárlat is várja az érdeklődőket.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.