Egy hét kultúra 2022/18.

  • Narancs
  • 2022. május 4.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ROMBOLÁS Egyre több beszámoló szól az Ukrajna ellen folyó háború kulturális pusztításáról. Az ukrán hatóságok friss jelentése szerint az orosz haderők Mariupolban mintegy 2 ezer műalkotásra tették rá a kezüket, és azokat a helyi múzeumokból és gyűjteményekből az oroszok által elfoglalt Donbasz régióba szállították. A Mariupol történelmi és kulturális örökségét jelentő műtárgyak közül a város tisztségviselői szerint például olyan alkotásokat vittek el, mint Arhip Kuindzsi 19. századi mariupoli festő, illetve a tájképfestészetéről ismert orosz romantikus, Ivan Ajvazovszkij művei. A jelentés szerint az ellopott értékek között szerepel egy kézzel írt egyedi tóratekercs, és egy velencei nyomda által kifejezetten a mariupoli görögök számára készített, 1811-es evangélium is. A város azt tervezi, hogy nemzetközi büntetőeljárást indíttat az elvitt értékek ügyében. Azonban nem csak Mariupol értékei estek áldozatul eddig a harcoknak. Számos ukrán kulturális helyszínt semmisítettek meg az orosz találatok, az UNESCO becslése szerint több mint 50 történelmi épület szenvedett jelentős károkat az orosz invázió kezdete óta.

 

FANTÁZIA Alfred Kubin művészetének szentelte nagy tavaszi tárlatát a bécsi Leopold Museum. Az április 16-tól július 24-ig megtekinthető tárlat a Bekenntnisse einer gequälten Seele (Egy megkínzott lélek vallomásai) címet viseli, és az 1877–1959 között élt osztrák grafikus, illusztrátor és író szimbolista, expresszionista művészetét állítja a középpontba. Kubin az Osztrák–Magyar Monarchiába tartozó Leitmeritz (Litoměřice) városában született, a művészetekkel való ismerkedését pedig Alios Beer tájfotós tanítványaként kezdte. Később Münchenben folytatott tanulmányokat, ahol megismerkedett Edvard Munch, Francisco Goya és Max Klinger művészetével, ami nagy hatással volt rá. Egy rövid ideig a Blaue Reiter és a Galerie Der Sturm avantgárd csoportjaival is kapcsolatba került, később viszont az expresszionizmus és szimbolizmus lett művészetének meghatározója. Sötét, szimbólumok uralta képei mellett a saját maga által illusztrált Die andere Seite című fantasztikus regénye is kiemelt szerepet kap a most futó tárlaton. A kiállítás összeállítói hangsúlyozzák, hogy Kubin pesszimista fantáziaképei, az erőszakot, a háborús pusztítást, a természeti katasztrófákat tematizáló művei napjainkban újult aktualitással hatnak a szemlélőkre. Mindeközben műveiből nem hiányzik a humor és a sötét irónia sem. Erről azonban nemcsak azok győződhetnek meg, akik Bécsben járnak, a Leopold Museum honlapján ugyanis digitális tárlat is várja az érdeklődőket.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.