Egy hét kultúra 2023/9.

  • Narancs
  • 2023. március 1.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

 

KIMENEKÍTÉS Amikor tavaly februárban Oroszország megtámadta Ukrajnát, a kijivi nemzeti galéria igazgatójának egyetlen dolog járt a fejében: a festmények biztonsága. A háború első hatvanhat napját Juri Vakulenko a galéria pincéjében töltötte, ahol golyóálló mellénnyel és gázálarccal felszerelkezve őrizte az alkotásokat. Vakulenko később a gyűjtemény kimenekítésére is gondolt, ám nem akarta, hogy a művek külföldi raktárakban porosodjanak, ezért európai galériákhoz fordult, hátha valahol hajlandóak lennének megrendezni az Ukrajnában már bemutatott két kiállítás némileg módosított változatát. Két svájci múzeum, a genfi Musée d’Art et d’Histoire és a bázeli Kunstmuseum is felajánlotta a segítségét. A genfi múzeum – amely a spanyol polgárháború idején a madridi Pradóból is befogadott festményeket – a biztonságos szállítás érdekében csomagolóanyagot is küldött Ukrajnába, a képek kimenekítése során használt ládák pedig szintén a kiállítás részévé váltak.

 

SZÜRKÜLET A Los Angeles-i székhelyű Arbelos filmforgalmazó cég szerezte meg Fehér György mérföldkőnek számító, de sokáig nem látott magyar remekműve, a Szürkület új, 4K felbontású változatának észak-amerikai forgalmazási jogait. Az Arbelos ősszel először moziforgalmazásban mutatja be a filmet, majd a streaming csatornákon és exkluzív Blu-ray kiadványon is megjelenteti. Korábban szintén ez a cég adta ki Tarr Béla Sátántangó és Kárhozat című filmjeinek restaurált változatát is, valamint Jankovics Marcell formabontó animációs klasszikusait, a Fehérlófiát és a János vitézt. Fehér György 1989-ben készült ikonikus alkotása Friedrich Dürrenmatt Az ígéret című regényének felhasználásával, Haumann Péter főszereplésével forgott. Gurbán Miklós operatőr a film felújításában, a fényvilág rekonstrukciójában is részt vett. A film felújított változatának világpremierjét telt házas vetítésen tartották a vasárnap véget ért Berlinale Classics válogatásában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.