Egy hét kultúra 2025/4.

  • Narancs
  • 2025. január 22.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

FÜRDŐ Egy ókori fürdőkomplexum maradványaira bukkantak a pompeji régészeti parkban a Vezúv 79-es kitörésekor elpusztult város egyik lakóépületének feltárása során. A több medencéből álló otthoni fürdő az egykori gazdag negyed egyik házához tartozott, ráadásul közvetlen összeköttetésben állt a falak színe miatt „fekete szobaként” emlegetett, görög mitológiai alakokkal dísztett bálteremmel, amelyet tavaly fedeztek fel a régészek. A kutatók úgy gondolják, az épület tulajdonosa a pompeji elit­hez tartozhatott, aki minden bizonnyal saját társadalmi státuszának megerősítésre használta ezeket a helyiségeket, valamint az itt rendezett összejöveteleket. A most feltárt fürdőkomplexum 30 fő befogadására volt alkalmas, a vendégek pedig a meleg vizes caldarium, a langyos tepidarium, valamint a hideg frigidarium termeiben áztathatták magukat.

HOLD A Hold is felkerült a világ kulturális örökségeinek védel­mével foglalkozó World Monuments Fund listájára. A nemzetközi nonprofit szervezet azzal indokolta a döntést, hogy az űrkutatás és az űrturizmus előttünk álló korszakában veszélybe kerülhetnek az Apollo-küldetések leszállóhelyeihez hasonló kulturális helyszínek. A Hold felszínének mintegy 90 részét jelölték meg különösen veszélyeztetettnek, ám a kulturális örökségi státusz nemcsak ezekre a helyszínekre, hanem az egész égitestre vonatkozik. A World Monuments Watch listát 1996 óta kétévente összeállító World Monuments Fund javaslata szerint a jövőbeli űrmissziók tervezése során a földihez hasonló környezeti hatásvizsgálatokat kellene végezni, így csökkentve a fontos örökségi területeket érintő esetleges károk mértékét.

ART DECO Az art deco királynője, Tamara Łempicka címmel nyílt tablókiállítás a Lengyel Intézet Nagymező utcai kiállítótermében. Az 1917-es orosz forradalom elől Franciaországba menekült lengyel festő a húszas években vált a párizsi avantgárd művészvilág ismert és meghatározó szereplőjévé. Az első, nemzetközi viszonylatban is sikeres női művész volt, legismertebb festményei közé tartozik az Önarckép vagy Tamara a zöld Bugattiban (1929) és a Fiatal lány kesztyűben (1930). A festőművész életé­nek legfontosabb állomásait és válogatott reprodukcióit bemutató tárlat február 21-ig látogatható. A Tamara Łempicka munkásságával és élet­történetével foglalkozó programsorozat folytatásaként Grzegorz Musiał lengyel szerző Én, Tamara című, a Prae Kiadó gondozásában megjelent regényének bemutatójára, valamint a The True Story of Tamara de Lempicka & the Art of Survival című dokumentumfilm magyarországi premierjére tavasszal kerül majd sor.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.