Tévé

Egy országot megvettél

A Dal

Interaktív

"2014 legizgalmasabb estéi" után múlt vasárnap végre elérkezett a várva várt döntő, amely nem kevesebbről határozott, mint hogy idén májusban ki végez majd magyarként az Eurovíziós Dalverseny mezőnyének sűrűjében, középelöl, középhátul, esetleg leghátul.

Nagy és nemes ügy ez, hiszen korántsem minden nemzetközi platformon folytatjuk dicsőséges honvédő háborúnkat, s ahogyan mondjuk a FIFA és az UEFA rendezvényei, úgy az EBU kontinentális nótafesztiválja is kitüntetett terepe annak, hogy békében megmutassuk: miben is vagyunk reménytelenül gyengék vagy legjobb esetben halványan középszerűek. Például pörgős show-műsorok és túllihegéstől mentes tehetségkutatók megrendezésében, amint erről A Dal döntője most újra bizonyságot adott.

"Elérkezett", "kezdődjék", "lássuk" - sorjáznak perceken át a rögvest élményt ígérő szavak, hogy aztán persze tovább folytatódjon a műsormenet dinamikus egy helyben toporgása. Egyebek között a zsűri kötelező bemutatásával és a zsűri elnökével, akit Novodomszky Éva ekképp konferál fel: "És mi lenne a zsűrivel egy megbízható elnök nélkül?" A fogós kérdésre illetékes helyen persze már rég megtalálták a megnyugtató választ. Merthogy a megbízhatóság valóban perdöntő fontosságú, s ugyan ki kérdőjelezné meg Rákay Philip megbízhatóságát? Hiszen még az obligát közhelyek is oly kiszámíthatóan hagyják el a száját, ejtsen szót akár a "döbbenetesen erős mezőnyről", az "almát a körtével" összehasonlítási nehézségéről az "aki idáig eljutott, már mindenképpen nyertes" elhagyhatatlan fordulatáig. S még ez a lelkesen áthallásos dicséret is milyen természetesen hangzik a történeti kutatást kicsinyig odahagyó Rákaytól: "Egy országot megvettél."

Apropó, "almát a körtével": gyönyörködtető s egyben frappírozó változatosság éppenséggel nem jellemezte a döntőbe összeeresztett számok seregszemléjét. A rutinos popzenei sablonmunkák közé becsúszott rockos szám mellett mindössze egy jópofáskodó, nőiesített Kispál és a Borz-utánérzés (Legnagyobb hős) tetszett legalább egy kicsikét másmilyennek. Mesterségbeli ügyességével talán Bella Máté szerzeménye (It can't be over) emelkedett ki egy vonásnyival a bombabiztos alsó középszerből. S miközben a színpadra fellépő, masszívan belőtt sérójú előadók olykor a fodrász-világbajnokságra kiküldendő versenymunkák jámbor viselőinek látszottak, a néző újra elmerenghetett a hazai énekes-tehetségkutató műsorok veszett reménytelenségén. Ezek ugyanis, a jelek szerint, győzteseik számára - popzenei piac híján - egy-egy megasztárrá felszentelés, csillaggá avatás és x-faktor-felmutatás után többnyire csak újabb SMS-tarháló versengéseket kínálhatnak. Így azután a szép hangú Pál Dénes, Kállay-Saunders András és a pillanatokon belül beinduló nemzetközi karrier örökös várományosa, Király Viktor is csakúgy ott szorongott az adásban, lesve a szavazataikat gondosan lejegyző és beborítékoló, majd azért a kamerába is belemondó zsűri állásfoglalását. Közülük idén a tavalyi "nagy vesztes", Kállay-Saunders örülhetett: Running című győztes száma Csiszár Jenő lelkes szavai szerint "nyomot hagyó" volt. Soha frappánsabb méltatást egy életveszélyt okozó testi sértés gyanúsítottjának!

M1/Duna World, február 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.