Rádió

Mesterházy és a pollen

Híradások délben

Interaktív

A John Adamstől származó mondat igazságtartalmának vizsgálata nélkül is épp eléggé ironikus, hogy tulajdonították már Leninnek, Sztálinnak, Reagannek, sőt Virág elvtársnak is: A tények makacs dolgok. Holott elég belehallgatni két párhuzamos híradóba ahhoz, hogy a népszerű bonmot abszurditását belássuk: egyáltalán nem lehetetlen ugyanazokat a dolgokat egészen más fénytörésben megmutatni, a semmit hírré nagyítani, s néha az elefántot a gyufásdoboz mögé rejteni.

A Kossuth és a Klubrádió hétköznap déli hosszabb hírösszefoglalója között két említésre méltó hasonlóság fedezhető fel: mindkettő címében szerepel a krónika, és egyiktől sem lesz kifejezetten jó kedvünk. Ezekhez harmadikként felzárkózik a műsorszerkezet is, amire azt szokták mondani, hogy sok variációs lehetőség amúgy nincs is - pedig hát miért ne lehetne. Kezdünk egy rövid műsorvezetői konferálással, majd jön egy hangos tartalomjegyzék, aminek egyes elemein aztán részletesebben végigmegy az adás. Végül időjárás-jelentés és közlekedési hírek, és ezzel meg is volnánk. Acta est fabula.

A Nika György vezette Déli krónika a Kossuthon (szerkesztő Varga Sándor, hírszerkesztő Polyák Adrienn) nagyjából az örömhírek összefoglalásában látszik érdekeltnek: az állam átvállalta az önkormányzati adósságokat, nőtt a turizmus, a vállalati hitelpiac helyzete tovább javult, csakúgy, mint a foglalkoztatás, közben meg még a parlagfű koncentrációja is marha nagyot csökkent. A bejátszások többsége a kormánypártra van kihegyezve, Szijjártó beszél büszkén, Czomba optimistán, Orbán meg, mint mindig, magabiztosan. Az ellenzéknek sanyarú szerep jut: Mesterházy felelősségét firtatják a balatonőszödi beszéd előtti kampányígéretekkel kapcsolatban (igen, 2006-ba röpülünk vissza, nem tévedés). A riporter bemondja, hogy az MSZP nem reagált a rádió kérdéseire - íme a tanúbizonyság: egy megválaszolatlan újságírói kérdéssel is be lehet kerülni a nap fontos hírei közé. Az ukrajnai helyzet majd csak mindezek után, mellékesen kerül elő, hetedik bejátszásként, rögtön Mesterházy és a pollenek között.

Nagy kérdés, hogy mindezt mennyire méltányos információközlésnek nevezni, az azonban biztos, hogy a közszolgálattól olyan messze került mostanra a csatorna híradója, mint Makó a Derültség tengerétől. Szomorú látni, hogy mire megy el az a sok munkaóra a Bródy utcában: aprólékos gondossággal vannak felépítve ezek a híradásnak látszó objektumok - egy professzionális politikai gépezet termékei.

A Klubrádió híradója ezzel szemben épp a professzionalitásnak látja hiányát. De hát akkora hátrányból indul "közszolgálati" társához képest, hogy a vegyes végeredmény puszta létrejötte már-már figyelemre méltó. Báder Tamás műsorvezető érezhetően komolyabban veszi magát, és nem elégszik meg a pártrikkancs szerepével, még ha elfogultságok nyilván érezhetők nála is. Mindenesetre van benne késztetés a kérdezésre, például a Takarékbank és a Magyar Takarék Zrt. kormányrendelettel védett fúziójával kapcsolatban. Ezután az RMDSZ - a Kossuth híradójában említetlenül hagyott - új esélyeit firtatja, hiszen meghívást kaptak a Ponta-kormányba, amit Markó Béla szerint érdemes lesz elfogadni: "Nem azt mondom, hogy jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok, mert ez a veréb holnap is veréb lesz." Ez körülbelül mindkét műsor legszellemesebb megjegyzése.

Báder ezt követően tér rá az ukrán helyzetre. Nem túl részletesen sajnos, de az itt nyilatkozó szakértő véleménye még így is szilárdabb megalapozottságúnak tűnik ("csak erőfitogtatásról van szó"), mint a Kossuthon megszólaló újságíró kommentárja: "Miután Ukrajna többsége az európai integrációt választotta, valószínűleg záros határidőn belül el kellesz (sic!) hagyniuk a területet." Mármint az oroszoknak. Nyilván. Nagy kár, hogy mindezekkel együtt igen színtelen marad a Klubrádió híradása. Talán a forráshiány miatt, vagy talán egy másikfajta félreértésből mégis: hogy az ellenzékiség, a kritikusság önmagában elég ahhoz, hogy érdekessé tegye, amit mondunk. Ez így, koncepciónak, bármennyire szimpatikus is, nem elég.

A hírműsorok szerencsésebb helyeken mindenekelőtt arról szólnak, hogy a hallgatókat-nézőket az éppen zajló világesemények közvetlen közelébe juttassák. A mi híradósaink hangja azonban - igaz, lényegesen eltérő okokból - olyan, mintha nem is egy nyüzsgő európai nagyváros rádióstúdióiból szólna, hanem valami egészen távoli, világtól elzárt helyről. Bárcsak ne értenénk, miért.

Déli Krónika, MR1-Kossuth rádió; A lényeg - krónika délben, Klubrádió, február 27.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.