„Elkaptunk valamit a korszellemből” - Arianna Huffington, a Huffington Post elnök-főszerkesztője

Interaktív

A Huffington Post létrehozásával, felfuttatásával, majd eladásával az új média egyik világméretű sikersztoriját tudhatja magáénak. A görög-amerikai médiamogul legutóbb életmódguruként tűnt fel: tavaly megjelent könyvében a munkahelyi túlhajszoltság, a kiégés szindróma ellen veszi fel a küzdelmet.

Magyar Narancs: Nemrég meg­interjúvoltuk a New York Times szerkesztő-helyettesét: arra a kérdésre, hogy kiket tart a Times a legfőbb riválisainak, többek között a Huffington Postot is megnevezte. Ön is így látja, hogy a New York Times és a hozzájuk hasonló, régi vágású nyomtatott lapok valóban kihívást jelentenek önöknek?

Arianna Huffington: Nálunk másfajta felfogás van érvényben, de nekem személyesen nagy kedvencem a New York Times, el se tudnám képzelni a világot nélküle. Mi ez, ha nem maga az aranykor a hírfogyasztók számára! Aki minőségi újságírásra vágyik, biztosan nem szenved hiányt; egyrészt ott vannak a nagy öregek, az úgynevezett legacy journalism olyan erős bástyái, mint a New York Times vagy a Washington Post, a másik oldalon meg az újabb piaci szereplők, mint a Buzzfeed és a Mashable. Számos üzleti modellel kísérleteznek a piacon, a nagy kérdés, hogy miként lehet összekötni a régit az újjal. Én úgy látom, mindkettőre van igény, de az új belépőkre nyilván a digitálismédia-piacon lehet nagyobb számban számítani. Új site-ok jönnek új olvasófogó szolgáltatásokkal. Részemről jöhetnek is, a minél több, annál jobb elvét vallom.

MN: Pedig tavaly megjelent könyvében épp a túlzott digitális fogyasztás ellen óvja a felhasználókat. Rögtön egy elrettentő példát is hoz, a sajátját. Egy véres baleset leírásával kezdi, amit a Huffington Posttal való bokros teendőkkel, az ezzel járó túlhajszoltságával magyaráz.

AH: A nagy hajszában elvesztettem a józan mérlegelés képességét. 2005-ben alapítottuk a Huffington Postot, és két évre rá a növekedés akkora volt, hogy az minden képzeletünket meghaladta. Ekkor történt a baleset. Összeestem a fáradtságtól. Napi 18 órát, heti 7 napot dolgoztam, mindent az üzletnek, a profilunk kiszélesítésének, a befektetők becserkészésének rendeltem alá. Át kellett értékelnem azt a szinte mindennél szorosabb kapcsolatot, ami a mail-boxomhoz fűzött. Ma már minimum fél órával lefekvés előtt elzárom a netet. Inkább veszek egy forró fürdőt.

false

 

Fotó: Europress

MN: A Huffington Post tulajdonosai nem kaptak szívszélhűdést, hogy az offline élet élvezetére buzdítja az olvasóit?

AH: Nem volt háborgás, egy szóval sem ellenezték. Nyilván azért nem, mert minden olyan változtatás, amit a HuffPost newsroomjában a dolgozók pihenése érdekében tettünk, a hatékonyságot hivatott növelni. A hírtermelés 24 órás iparág, itt nincs leállás, de azon vagyunk, hogy elkerüljük azt a sajnálatos módon igen elterjedt jelenséget, amit ki­égés szindrómának hívnak.

MN: Ezt a célt szolgálnák a szerkesztőségi alvószobák?

AH: Két ilyen alvószobánk is van a New York-i irodánkban. Egész nap foglaltak. 2011-ben létesítettük őket, nem kevés szkepszis közepette. Sokan attól féltek, hogy ha munkaidőben lepihennek, azzal azt a benyomást keltik, hogy kibújnak a munka alól. A vezetőség egyértelművé tette, hogy nem a lepihenőkre kell ferde szemmel nézni, hanem azokra, akik túlhajszoltan ténferegnek az irodában.

MN: A 2008-as és a 2012-es Nemzeti Demokrata Konvenció idején is wellness-szolgáltatásokkal kedveskedtek a szegény, kimerült demokrata delegáltaknak: a Huffington Post Oázisban thai masszázs és jóga várta a demokratákat. A politikai kiegyensúlyozottság jegyében ugyanezt kapták a republikánusok is?

AH: Mindkét párt megkapta a maga oázisát. A politikus, legyen demokrata vagy republikánus, akkor tudja jól szolgálni a közt, ha kellőképpen kipihent és összeszedett.

MN: Nyilván ennek az egészségtudatos fordulatnak is betudható az életmódcikkek kiugróan magas száma a Huffington Postnál. Versenyre kelhet egy életmódcikk egy friss politikai hírrel?

AH: Az amerikai HuffPostnak 26 lifestyle rovata van. A Huffington Post történetének egyik legsikeresebb posztja egy életmódtémában született blogbejegyzés volt: több mint 7 millióan kattintották és 1,2 millió like-ot gyűjtött a Facebookon. A címe az volt: The Day I Stopped Saying Hurry Up(A nap, amikor nem mondtam többet, hogy siess). A cikk szerzője egy gyógypedagógus, Rachel Macy Stafford, egy hatéves kislány édesanyja. Rachel élete, mint a cikkben leírta, elektronikus értesítők között, folyamatos csengőhangzavarban telt, mígnem egy nap kénytelen volt észrevenni, milyen hatással van a hajszoltság a gyermekére. A cikk sikere magyarázható persze a szülői bűntudattal, de a számok azt mutatják, hogy valamit sikerült megragadni a korszellemből, máskülönben nem jött volna össze az a hétmillió kattintás.

MN: Ahol ma elhangzik, hogy blog és új média, ott hamarosan elhangzik az ön neve is. Ön szerint merrefelé halad a blogkultúra?

AH: Rég elmúltak azok az idők, amikor a blogolást egy vállrándítással el lehetett intézni. Ez ma már komoly respekttel bíró műfaj, melyre nagy igény van, úgy az írók, mint az olvasók részéről. A HuffPost platformja jelentős befolyásra tett szert szerte a világon: a bloggereink a tévékben vitatják meg a posztjaikat, könyveket jelentetnek meg, az is előfordult, hogy saját tévéműsorhoz jutottak. 2012-ben egy hajléktalan középiskolás, aki nemcsak hírből ismerte, hanem a saját és a családja bőrén tapasztalta meg az utcai bandák erőszakos fellépését, a HuffPoston blogolt a továbbtanulási lehetőségeiről. A posztját olvasták a Harvard felvételi irodáján, és helyet ajánlottak neki. Ma már a Harvard diákja. Ez a példa elég jól megvilágítja, merrefelé halad a blogolás. Azok a hangok, amelyeknek régebben esélyük sem volt, hogy meghallgatást nyerjenek, ma átjutnak a falon.

A Huffington Post-sztori

„Viccnek gondoltuk kezdetben. Arról szólt az egész, hogy Arianna Huffington ráveszi John Cusacket, írjon bármiről, ami csak az eszébe jut” – nyilatkozott egy iparági bennfentes a Huffington Post indulásáról. A korábban aktív politikai életet élő, hajdan konzervatív, ma meggyőződésesen liberális site-alapító Cusack mellett sok más celebismerősét is mozgósította, hogy írjanak, amit csak akarnak. A nem celebek is kedvükre blogolhattak, jól megfértek az oldal másik fő vonzereje, az agresszív híraggregátor mellett. Az ingyen blogolók később perre mentek, amikor a site-ot 315 millió dollárért megvásárolta az AOL (a kártérítési pert elvesztették, hiszen szabad akaratukból, és nem kényszerből blogoltak ingyen). A Huffington Post komolyan vehetősége a mai napig vitatéma, a kétkedőket azonban könnyű leszerelni: anyagi megerősödésével a HuffPost számos nagynevű újság­írót szipkázott el a legacy media világából, 2012-ben pedig egy Pulitzer-díj is összejött riport kategóriában. A legmeggyőzőbb érv azonban az a 126 millió egyedi látogató, mely novemberben jött össze a huffingtonpost.com-nak. Ezzel hivatalosan is a Huffington Post lett az Egyesült Államok első számú híroldala. És nincs megállás: 2016-tól már nem az Associated Press amerikai hírügynökség híreiből, hanem a saját, házon belüli hírszolgáltatásuk anyagaiból dolgoznak majd a Huffingtonnál. Terveik szerint megduplázzák a saját készítésű riportanyagokat, és minden eddiginél ütőképesebb oknyomozó teamet szerveznek. Folytatják világméretű terjeszkedésüket. Eddig 13 külföldi kiadást hoztak tető alá: Tavaly Brazília, Korea, Algéria, Marokkó, Görögország és India kapott saját HuffPostot, jövőre pedig jön a HuffPost Arabic és a HuffPost Australia. Huffington főszerkesztő asszony mostanában a jó hírekről való tudósításban és az egészségesebb életre való nevelésben látja a siker kulcsát: tavaly megjelent könyvében (Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder) azt bizonygatja, hogy a siker, pénz és csillogás nem minden, a lélek békéje és a kellő pihenés legalább ennyire lényeges. A New York-i szerkesztőség frizsidereiben mindig van bébirépa és humusz. Huffington szerint a répa nem nagyon fogy, de a humusz igen.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”