tévéSmaci

Malac a sárban

  • tévésmaci
  • 2015. március 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché találkoztak Sztapuval és Trófeával, tagadhatatlanul bűzlött valami. Gyanakodtak. Milyen nevek már ezek? Trochénak még az is megfordult a fejében, hogy robotok lehetnek, akiket róluk mintáztak. E gondolatát persze csak a nevek hasonló hangzására alapozta, a felcserélt betűkre, hiszen sosem látta még sem Sztaput, sem Trófeát. Ómafa szervezte meg a találkozót, e tény sem oszlatta el maradéktalanul az aggodalmaikat, Sztupa el is ejtett egy megjegyzést A keresztapára utalván, hogy mindig az az áruló, aki a tárgyalási ajánlatot hozza (vö. Tessio. Tényleg, mi volt Tessio keresztneve?). Ómafa nem sértődött meg, csak kiröhögte Sztupát, s fransziás műveltségét ­fitogtatandó Arsène Lupinről kezdett értekezni,

aki több ízben is kapcsolatba lépett egy Herlock ­Sholmes nevű londoni magándetektívvel. Ómafának ebben annyira igaza volt, hogy az eset után hetekig Eumafaix néven írta alá a leveleit. Nevek ide, nevek oda, a találkozóra végül a Lőrinci út és a Vasút utca sarkán lévő kocsma udvarán került sor (az akkori kocsma helyén ma is kocsma üzemel, annyi csak a különbség, s ezen a világ romlását is lemérhetjük, hogy most Szomjas Bakternak hívják), vasárnap kora este. Húzta a cigány, fogyott a fröccs, gurultak a sörök, az udvar hátsó felében férfiak egy csoportja kuglizott, az utcán, a falnál pedig snúroztak. Szóval kerülve volt itt minden feltűnés, de a gyanakvás nem oszlott. Troché már a jattolásnál megszúrta Trófeát egy gombostűvel, hogy ellenőrizze, nem robot-e. Pár század-, tizedmásodpercnyi döbbent csend következett, Trófea a mutatóujjára meredt, s nem történt semmi. Sztupa is odanézett, de akkor már kiserkent a vér. Troché bénán magyarázkodni kezdett, hogy új inget vett fel, Neva (ne vasald! vagy valami ilyesmi, örökre vasalva), s benne felejthetett egy gombostűt a csomagolásból. Mindenki zavarban volt, a bizalmatlanság pedig nemhogy eloszlott volna, nyugodtan rátelepedett az asztalukra, mint egy idő előtt feladott fatányéros. Sztupa mondta, hogy várják meg a pincért, azt akarta elérni, hogy pár percig nyugodtan szemrevételezhesse a két fickót a furcsa nevükkel. S míg nézte őket, meglehet, némi üldözési mánia hatására, de egyre több hasonlóságot fedezett fel önmagukkal; mintha például az ő tíz évvel ezelőtti ruhatárukból öltözködnének. Egyes darabokat egészen határozottan felismerni vélt. Mi csak a tévét ismerjük fel, névről.

Pénteken (27-én) már délben ott tolulunk az ekrán előtt, mert látni akarjuk, hogy mi is Fussell professzor (az Osztálylétrán Amerikában című kézikönyv tudós szerzője) szerint a pronyóság legtutibb jele, nos, az a csíkos zakó, amit a Belmondo a Film+-on visel a Zsaru vagy csirkefogó c. halhatatlan remekben. Este egy brit film, a Nyár az m1-en, mondhatni a szokásos, a haldokló barát felidézi ifjúkora valamelyik nyarát. Tizenegy előtt a Dunáról indul szolgálatba a papa, egy közismerten cseh iskolázottságú jugoszláv mellébeszélésben.

Szombaton Frankie beleszeret Johnnyba, mert az farag neki krumpliból egy rózsát; Al Pacino és Michelle Pfeiffer zúzzák a konyhán, illetve az m1-en este fél tizenegy után. Mi persze már kilenc óta a True Liest nézzük a ViaSat3-on, mert abban mindenki magyar, a Schwarzenegger pedig egyenesen a Monarchia visszaállításáért száll síkra benne. Jamie Lee Curtis aztán meg pláne magyar. Na jó, bevallom, hogy én már 7-kor felkeltem, hogy megnézzem a Fantomas a Scotland Yard ellen című, viszonylag egyszerű dolgozatot, ami maga a hatvanas évek marsbeli üzenete.

Vasárnap egy másik Fantomas, Csurka István tér vissza az m3-ra, ahol a Miért rosszak a magyar filmek? című rossz magyar filmet vetítik, emlékeim szerint Gábor Miklóssal és Gordon Zsuzsával.

Kedden ugrunk egyet, s a hatvanasokból hetvenest csinálunk, világszám, a 4 Charlot következik,
A stadion őrültjei. Értik, a Duna belemar az enni adó kézbe, ez ám a bátorság, leadni egy Stadion őrültjei című filmet! Vádolja őket valaki még nekem szervilizmussal, párbajra hívom menten! De ettől azért még nem kell tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.