tévéSmaci

Malac a sárban

  • tévésmaci
  • 2015. március 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché találkoztak Sztapuval és Trófeával, tagadhatatlanul bűzlött valami. Gyanakodtak. Milyen nevek már ezek? Trochénak még az is megfordult a fejében, hogy robotok lehetnek, akiket róluk mintáztak. E gondolatát persze csak a nevek hasonló hangzására alapozta, a felcserélt betűkre, hiszen sosem látta még sem Sztaput, sem Trófeát. Ómafa szervezte meg a találkozót, e tény sem oszlatta el maradéktalanul az aggodalmaikat, Sztupa el is ejtett egy megjegyzést A keresztapára utalván, hogy mindig az az áruló, aki a tárgyalási ajánlatot hozza (vö. Tessio. Tényleg, mi volt Tessio keresztneve?). Ómafa nem sértődött meg, csak kiröhögte Sztupát, s fransziás műveltségét ­fitogtatandó Arsène Lupinről kezdett értekezni,

aki több ízben is kapcsolatba lépett egy Herlock ­Sholmes nevű londoni magándetektívvel. Ómafának ebben annyira igaza volt, hogy az eset után hetekig Eumafaix néven írta alá a leveleit. Nevek ide, nevek oda, a találkozóra végül a Lőrinci út és a Vasút utca sarkán lévő kocsma udvarán került sor (az akkori kocsma helyén ma is kocsma üzemel, annyi csak a különbség, s ezen a világ romlását is lemérhetjük, hogy most Szomjas Bakternak hívják), vasárnap kora este. Húzta a cigány, fogyott a fröccs, gurultak a sörök, az udvar hátsó felében férfiak egy csoportja kuglizott, az utcán, a falnál pedig snúroztak. Szóval kerülve volt itt minden feltűnés, de a gyanakvás nem oszlott. Troché már a jattolásnál megszúrta Trófeát egy gombostűvel, hogy ellenőrizze, nem robot-e. Pár század-, tizedmásodpercnyi döbbent csend következett, Trófea a mutatóujjára meredt, s nem történt semmi. Sztupa is odanézett, de akkor már kiserkent a vér. Troché bénán magyarázkodni kezdett, hogy új inget vett fel, Neva (ne vasald! vagy valami ilyesmi, örökre vasalva), s benne felejthetett egy gombostűt a csomagolásból. Mindenki zavarban volt, a bizalmatlanság pedig nemhogy eloszlott volna, nyugodtan rátelepedett az asztalukra, mint egy idő előtt feladott fatányéros. Sztupa mondta, hogy várják meg a pincért, azt akarta elérni, hogy pár percig nyugodtan szemrevételezhesse a két fickót a furcsa nevükkel. S míg nézte őket, meglehet, némi üldözési mánia hatására, de egyre több hasonlóságot fedezett fel önmagukkal; mintha például az ő tíz évvel ezelőtti ruhatárukból öltözködnének. Egyes darabokat egészen határozottan felismerni vélt. Mi csak a tévét ismerjük fel, névről.

Pénteken (27-én) már délben ott tolulunk az ekrán előtt, mert látni akarjuk, hogy mi is Fussell professzor (az Osztálylétrán Amerikában című kézikönyv tudós szerzője) szerint a pronyóság legtutibb jele, nos, az a csíkos zakó, amit a Belmondo a Film+-on visel a Zsaru vagy csirkefogó c. halhatatlan remekben. Este egy brit film, a Nyár az m1-en, mondhatni a szokásos, a haldokló barát felidézi ifjúkora valamelyik nyarát. Tizenegy előtt a Dunáról indul szolgálatba a papa, egy közismerten cseh iskolázottságú jugoszláv mellébeszélésben.

Szombaton Frankie beleszeret Johnnyba, mert az farag neki krumpliból egy rózsát; Al Pacino és Michelle Pfeiffer zúzzák a konyhán, illetve az m1-en este fél tizenegy után. Mi persze már kilenc óta a True Liest nézzük a ViaSat3-on, mert abban mindenki magyar, a Schwarzenegger pedig egyenesen a Monarchia visszaállításáért száll síkra benne. Jamie Lee Curtis aztán meg pláne magyar. Na jó, bevallom, hogy én már 7-kor felkeltem, hogy megnézzem a Fantomas a Scotland Yard ellen című, viszonylag egyszerű dolgozatot, ami maga a hatvanas évek marsbeli üzenete.

Vasárnap egy másik Fantomas, Csurka István tér vissza az m3-ra, ahol a Miért rosszak a magyar filmek? című rossz magyar filmet vetítik, emlékeim szerint Gábor Miklóssal és Gordon Zsuzsával.

Kedden ugrunk egyet, s a hatvanasokból hetvenest csinálunk, világszám, a 4 Charlot következik,
A stadion őrültjei. Értik, a Duna belemar az enni adó kézbe, ez ám a bátorság, leadni egy Stadion őrültjei című filmet! Vádolja őket valaki még nekem szervilizmussal, párbajra hívom menten! De ettől azért még nem kell tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.