Tévé

És ha táncolnának egyet?

Húzós - Az ATV közéleti műsora

  • Solymosi Bálint
  • 2012. július 28.

Interaktív

Mivel napok óta már így élünk, be kell vallanunk, hogy esténként az elsötétített szobában a tévé előtt ülve csapkodjuk a legyeket, és nézzük az Eb meccseit, nem is igen van időnk másra, mint fölporszívózni a döglött legyeket, és emlékezni a kommentátorok legnagyobb szövegeire és az előző este legszebb pillanataira, így mondják ezt a futballban is, hogy "legszebb pillanatok".

Nálunk egyelőre az a duma viszi el a pálmát (sajnos nem a legprecízebb idézet), hogy "miféle arckifejezés ül ki Cristiano Ronaldo tekintetébe, mintha tűvel szurkálnák, nem találják meg a passzok". Mint tudjuk, a mi nyelvünk képteremtő ereje párját ritkítja, erről elég például a miniszterelnökünk beszédíróit megkérdezni - de elkalandoztunk. Szóval így szórakozunk mi, kezünkben az összehajtogatott Mancs, másik kezünkben meg a távirányító, és egyszerre csak Kálmán Olga hangját halljuk: "És ha együtt táncolnának egyet?". Kik? Miért? Nemsokára kiderül, hogy Rónai Egon két vendégét társítaná ilyképpen a Húzós stúdiójának parkettjén.

Nem garantált, hogy okosabbak lettünk volna, a szépre fogékonyabbak, vagy hogy lett volna benne köszönet, ha akár csak lassúztak volna egy kicsit kettecskén, hanem ahogy így alakult ez a műsor, maradt az a szégyellnivalón butácska rácsodálkozás végül, ami az elején. Kit érdekel Lendvai Ildikó? Kit érdekel Klapka György? És az ezt megelőző műsorból Chikán Attila, Csernus Imre? Egyszerű a válasz, vannak olyanok, akik számára ezek a személyiségek valami miatt érdekesek lettek. Nekünk azonban afféle víziónk támad, mintha egy történelmi arcképcsarnokban vesszőfutáson volnánk, jóllehet kevéske fájdalmat sem érzünk; erre is egyszerű a magyarázat, hát hisz élnek és virulnak, és közvetlenül ártani nem látszanak, minden a legnagyobb rendben hát. Akkor miért nem sikerül Rónai Egonnak az ő így vagy úgy elhíresült vendégeivel egy izgalmas beszélgetést összehoznia? Mert ő maga úgymond kevésnek bizonyulna? Miért volna egy ilyen "aranyos" és visszafogottságával a néző ellenszenvét elég olcsón kivédő ember képtelen a problémafelvetésre? Vagy ne adj' isten, szembesítésre? Az a kisfiús elegancia és a szellem eleganciája nem tűnik ellentmondani annak a tervnek, hogy egy húzós műsort csináljon.

Egy műsoron belül két meghívottal beszélget; mielőtt szóba elegyednének, a vendégről elhangzik egy rövid életrajz, amit feliratozva is láthatunk, a néhány soros biográfiának a végén pedig egy aktuális idézet áll. Lendvai Ildikóról kiderül, hogy filozófus végzettségű és a rendszerváltás után a Gondolat Könyvkiadó igazgatója, ezt megelőzően viszont a KISZ és az MSZMP kulturális osztályán dolgozott, ezeket mindenki tudhatja azokból a magasröptű politikai vitákból, amiket hallottunk, akár akartuk, akár nem. Most csak az MSZP képviselője, de volt frakcióvezetője, pártelnöke. A jelen mottója az ő esetében: "Itt és most törvényerőre emelik a politikai bosszút". Néhány száraz adatot kivéve ismerős ez az életút tehát, és az ő egyénisége. Amit pluszban megtudunk, azt Hillernek köszönhetjük, a megtorlástól dideregve elárulja, Ildikó módfelett kedvel egy francia típusú csokoládétortát. Ez nála szenvedély, annak ellenére, hogy vigyáz a vonalaira. Az egyetlen fölvetés volt, amit "húzósnak" lehet nevezni. Nemhogy húzósat nem hallunk, de fikarcnyival sem többet, amit Lendvai Ildikótól már évek hosszú során át hallhatunk, mindent, amit tett és tesz, az a társadalmi és gazdasági különbségek csökkentése, hiszen ezek meglétét utálja! Így lett a politika a szenvedélye. Meg a csokoládétorta, amit most ajándékba kap, és láss csodát, belekóstol.

Megfigyelhető, hogy az interjúalanyok és így a műsorok kulcsszava - az őszinteség. Az őszinteség a legjobb és a legcélravezetőbb is, állapítják meg egyöntetűen az úgynevezett közéleti személyiségek. Nem is vártunk mást, egyfelől tőlük, másfelől egy Húzós című műsortól. A másik interjúalany, Klapka György is így találja, őszinteség, becsületesség nélkül nagyon nehéz üzletelni is. Az ő idézete: "Csak rendes haszonért csinálok ennyi idősen bármit". (Mi is mondhattuk volna, annyira őszinte.) Nos, ő már 83 éves múlt, táncművész és koreográfus végzettségű üzletember, leginkább arannyal foglalkozik, és legújabban a dióültetvényével, ő telepítette még 18 évvel ezelőtt, és mostan már kedvtelve nézegeti. Ennyi, olyan, mintha lettek volna szép pillanatok, de nem lettek, egy pillanatra sem volt érdekes a Húzós, a bátorságtól meg olyan messze állt, mint a tisztes haszonért végzett "valaminek a csinálásától" mi.

Ebben a kedélyes csevegésben, amelyet a média előszeretettel gondol racionálisnak és mélyrehatóan éles elméjűnek, avagy meglepő fordulatai miatt szinte már az alkotói szuverenitás megvalósulásának, pont az tűnik el, ami a létrehívója volna, és értelmet adna neki: rámutatás a tudásra és a bűnre, az akaratra és az esendőségre, amelyek itt viszont nyomban relatívvá lesznek, amint megmutatkoznának. Ez gyerekes igény persze részünkről, tudjuk. Ahelyett, hogy valamiféle pánikot keltenének még egy effajta tévés műfajban is, inkább legyenek hát higgadtak, fecsegők. (Most a Húzósnak nyári szünete következik, de elkezdődnek az ismétlések.)

ATV, június 14.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.