tévéSmaci

Farkas, farkas!

  • tévésmaci
  • 2015. augusztus 9.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megérkeztek a jövőbe, vegyes érzéseik támadtak. A naptár 2014-et mutatott, ez rendben is lenne, hisz 1966-ból indultak, annak már viszont nem annyira örültek, hogy Budapesten találták magukat, hiszen Szekszárdról indultak, a titkos állami időutazási központból, azt remélvén, hogy valami egzotikusabb helyen kötnek ki. Gyakori érzékcsalódása ez az időutazóknak, mintha az időutazás egyszersmind térbeli utazást is jelentene törvényszerűen. Ugyanakkor Budapestre érkezni mégis jobb egy fokkal, mint Szekszárdra, bár ismerünk olyanokat, akik ezt első szóra készek lennének vitatni. Persze sok köze nincs mindehhez a térbeliségnek, hisz ez is az időről szól, mert ha Sztupa és Troché egy nappal korábban érkeznek meg 2014-be, akkor könnyen a szekszárdi vasútállomáson találhatták volna magukat, amint épp jegyet vásárolnak a pénztáros kisasszonytól. Az idő kereke így forog, csak forog egészen a végtelenbe. De mindezen túltéve magukat sem volt a kedélyük felhőtlen, mert amit láttak, az sem dobta fel őket. Valami csalódott otthonosságérzet lett úrrá rajtuk. Sztupa úgy próbálta leírni, hogy hallod, nekem van egy dézsa vűm. Ez nem egy dézsa, ez egy egész hordó: én már jártam itt! – kontrázott Troché. Mikor, Troché, mikor? Mikor, mikor? Mostkor. Máskor mostkor. Egyszer, vagy ki tudja, hányszor voltam már itt, amikor ugyanez volt, ugyanezek a béna villamosok, ugyanezek az utcán telefonáló és táplálkozó gatyás-trikós figurák. S akkor is ugyanezt éreztem, mint most: hogy ez lett a Mars-utazásból? Mi történt, felépítette valaki a kommunizmust, de a műszaki ellenőr nem vette át? Tényleg csak annyi, hogy így néznek ki az autók, és már nem Moszkvicsnak hívják őket? Vagy lehet, hogy olyan is van köztük, de mind egyforma, így a fene tudja megmondani, hogy melyik a Moszkvics. Metró, bazd meg? Az már akkor is volt, amikor csak 1971-ig tudott elvinni az időgép. Most mondd, van ezeknek időgépük? Akkor meg mit ugrálnak? Hova lettek a neonreklámok? Az a baj, Sztupa, hogy a történelemkönyveket csak visszafelé írják, s a gyerekek nem tanulták meg a 21. századot, sem a 22.-et meg a többit. Vágnánk mi is, s nem lenne ez a szörnyű pofára esés. Olyan ez, Sztupa, mint amikor az ötös találat kevesebbet fizet, mint a négyes: már elköltöd fejben, ide megyek, oda megyek, aztán vehetsz belőle egy kalapot. Tévéjük azért csak van? Ja, lapos.

Szombaton (11-én) a Cool tévé, mint a neve is mutatja, bemutatja a Beépített szépség című krimi-vígjátékot, amiben az a vicc, hogy egy szépségverseny leányai minduntalan a világbékével jönnek, most azon túl, hogy bírom Sandra Baloghot, hisz magyar, ejtjük a h-t is a nevében, ebben a filmben Áder János felléphetne simán, csak ő a világbéke helyett azt mondogatná, hogy általános felmelegedés, zöldgondolat. Persze, ha a szilveszteri öltönyét viselné húsz perccel később, kilenckor a ViaSat3-on kezdődő The Blues Brothers – A blues testvérekben is felléphetne a csornai dzsémszbelussi. Ez milyen már, ez a blues testvérek, a magyar címadásnál költőibb dolgot még egy csornai Petőfi Sándor sem találna ki. S ha már líra, az megvan, hogy József Attila azt írta, hogy az ám, hazám! De mit írt a Petőfi? Azt, hogy az ám, kazán! Király! Ki nem látta még a 8 és ½-et? Hát azt, Aki lelőtte Liberty Valance-t? Na, azok húzzanak az m3-ra meg a Dunára, fordított műsorrendben. Én tizenegy előtt már a film+-on vagyok, mert a Lovagok háborúja – Harc a végsőkig című köpenyes-kardozós marhaságot adják, mondhatom, finom kis szerep­osztásban.

Vasárnap Bodrogi Gyula a következő szavakkal vall szerelmet Zalatnay Saroltának az m3-on: égnie kell, égnie kell, ennek a szerelemnek égnie kell. Ja, égnie. Feltéve, ha gyújtani akaaaar.

Hétfőn már este tíz előtt felkapnak robirobogójukra a modok, és jön Tommy, korának Flipper Öcsije. De mondják meg, igaz hitükre, önök nem Hugh Granttel játszatnák az idős Roger Daltrey-t, ugye. Éjfél után Kis nagy ember a Dunán.

Szerdán nyolckor meg Oklahoma olaja. A Cinemaxon. Ne tévézzen eztán senki!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.