Rádió

Feljelentett szavak

Nyelvművelés a Kossuth rádióban

Interaktív

Ha valamivel, azzal biztosan nem lehet vádolni a közszolgálati rádiót, hogy túlságosan sok teret biztosít a nyelvápolásnak, igaz, gyakran az az öt perc is több a soknál, amit hétköznap esténként a Tetten ért szavak kap.

Balázs Géza műsora a retró retrója, s egyszál magában (legalábbis míg a Ki nyer ma? újra nem indul) elég ahhoz, hogy arcunkon érezzük a nyolcvanas évek leheletét. Nem is véletlen ez, hiszen a Tetten ért szavak Grétsy László legendás sorozatának (Álljunk meg egy szóra) az egyenes ági leszármazottja.

Humoros anekdoták és a legkomolyabban vett nyelvi patriotizmus nemritkán zavarba ejtő kevercse ez a műsor, melynek gyakran hangoztatott alaptétele a folyamatos hanyatlással és idegen nyelvi fenyegetettséggel való vitézi szembeszállás. Nem új keletű küzdelem ez, amióta modern értelemben vett nyelvápolásról lehet beszélni, mindig hasonló volt a képlet: szép múlt, elkeserítő jelen, borús jövő. Mintha a nyelv nem a maga esendő teljességében lenne érdekes, a maga folyamatos alakulásában, összetettségében, hanem biztos kézzel szétválasztó lehetne jóra és rosszra, értékesre és értéktelenre. A keddi adás például teljes egészében erről szólt. Béla István rádióhallgató egy többoldalas, kézzel írt levélben panaszolta el nyelvi észrevételeit a műsorkészítőknek, akik aztán ebből szemezgettek jóízűen. Bélának, mint a műsorvezető megjegyzi, "elsősorban a fölöslegesen, divatból használt idegen szavak borzolják az idegeit". Miért mondja egy székely-magyar gazda azt, hogy farmja van (tanya helyett), miért konvojban, és nem menetoszlopban vonulnak a katonák, illetve miért regisztrálni kell, és nem bejelentkezni vagy föliratkozni. De még ezeknél is jobban elkeseríti a terjedőben lévő futsal a teremfoci helyett. Mindez rendben is van, ha a levélírónak ez a legnagyobb gondja, ám az már hagy némi rossz ízt maga után, hogy Balázs Géza sem fűz a felolvasott véleményhez kommentárt. Nem épp az lenne a lényeg, hogy a jelenségről beszéljünk, esetleg röviden megvitassuk, hogy mi miért történik a hétköznapi nyelvhasználatban, ezzel is jobban átlátva a problémát? E nélkül puszta pufogás lesz az egész, szavak céltalan feljelentgetése. Mert értjük, hogy a teremfoci se rossz a portugál futebol de sal-óból összevont nemzetközi megnevezés helyett, de akkor a hoki vagy a vízipóló miért fér bele, hogy a foci szó eredetét már ne is bolygassuk. Mindezek megfontolása nélkül a legjobb szándékú nyelvápolásból is csak üres hőbörgés marad: "a sportban gőzerővel folyik a magyartalanítás", vagy "amióta nincs magyar foci, csak a nagyképűsködés megy". Ez meg így nem ápol semmit és senkit.

A pénteki adás egy másik oldalról és némileg érzékenyebben közelítette meg ugyanezt a témát. Kiss Gábor nyelvész a Kis magyar tájszótár kapcsán beszélt nyelvjárási szókincsünk helyzetéről, vagyis arról, hogy miért tűnnek el a tájnyelvi kifejezések rohamosan a közbeszédből. Első megállapítása lényeglátó: "eltűntek a paraszti kultúra tárgyai és velük a szavak is, semmi sincs kőbe vésve, új dolgok bukkannak fel, új szavakat használunk rájuk". A második érthető: "a tájnyelvi szavak történeti értéket képviselnek, amit meg kell menteni, leltározni, akár a kincset". A harmadik megjegyzésével, vagyis azzal, hogy a kortárs irodalom és a média sajnálatos módon nem használ tájszavakat, azonban már vitatkoznunk kell. Hiba összekeverni a nyelvi emlékek megőrzését egy kiveszett hagyománynak a kortárs nyelvhasználatra való ráerőszakolásával. Valóban jobb lenne bármi is, ha több lenne a dialektusban beszélő tévés és rádiós műsorvezető? Ha puszta hagyományőrzésből teleaggatnánk tájszavak karácsonyfadíszeivel a mondatainkat? Irodalmi példaként Móricz Rózsa Sándorából hoznak egy részletet, ahol ízes szegedi (vagy ahogy Balázs Géza rögtön hozzáteszi: szögedi) tájszólásban beszélnek a szereplők. Még hallgatni is szörnyű, olyan modoros az egész.

Rögtön az előző napi adás ugrik be, ahol internetes kommentek és a magyar nyelv előtt leboruló költemények váltogatták egymást. A kommentelők jó része nem mutatott különösebb érzékenységet a nyelvápolás iránt (nem is véletlen, hogy az internet mint olyan a Tetten ért szavak futamainak egyik gyakori céltáblája). Még szerencse, hogy néhányan helyretették őket, például ilyen idézetekkel: "Hallják az angyalok, / hallja ott az Isten, / oly szép a magyar nyelv, / párja sehol nincsen!" Ehhez sem tartották fontosnak műsorvezetői kommentárt fűzni, pedig nem lenne jó arra gondolni, hogy a nyelvápolásnak éppen olyan a viszonya a nyelvhez, mint a fenti idézetnek a költészethez.

Tetten ért szavak, MR1-Kossuth rádió, május 20., 22., 23.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.