Tévé

Átlépni a beteg kutyán

Háttér-kép

Interaktív

Erős elkötelezettség és még annál is erősebb gyomor kell ahhoz, hogy az ember huzamosabb időt töltsön el az Echo Tv vitaműsorait szemlélve.

Ezt nem annyira a túlhabzó önsajnálat, mint inkább a leíró-tájékoztató szándék rendeli e cikk elejére: hátha valaki mindezt nem tudná, s óvatlanul látna hozzá a tévézéshez. Figyelmeztetési kötelezettségével a jelek szerint maga a csatorna is tisztában lehet, hiszen a Bayer Zsolt kipárolgásaitól nehéz levegőjű Háttér-kép előtt például ott szerepel a 12-es korhatár - s éppen nem indokolatlanul. Az Európai Parlamentben "kretének és seggfejek" ülnek, halljuk a műsor első perceiben, egy hazai sajtómunkást "Sz. L. nevű fehérjehalmaznak" titulálnak, az adás legutolsó mondata pedig így hangzik: "[Mesterházy] addig ajánlgatta a kecskét a jobboldalnak, míg összeragadt a jószággal." Innentől voltaképpen mindegy is, hogy mit gondol a néző a Nyugat hanyatlásáról, az uniós választások "leszívandó tanulságairól" vagy a "szélsőségesnek kikiáltott pártokról", a cinikusan alpári tónus őt is megalázza. Persze Bayer Zsolt az alantas provokátorok kreclijéből való, ezt - egyetlen pillanatra az ő szintjéig alászállva - akár pofáról is könnyű megállapítani, ám ettől még okkal akadhatunk fenn azon a stiláris és intellektuális igénytelenségen, amely tévéműsornak kívánja eladni a gátlást nem ismerő "eszmecserét", ami döntően a malomalji politizálás nívóján mozog.

A tódító-agyonhangsúlyozó Bayer nem egymagában osztja az észt, hiszen a stúdióban ott ül két, szebb napokat látott politikus-közgazdász, Bogár "Laci bácsi" meg a pikáns múltú Boros Imre. Boros mintha nem is a Nemzeti Bank devizagazdálkodási és egyéb, szigorúan bizalmas ügyeit intézte volna egykor, hanem egyenesen a nagy európai kemencesutból telepedne az asztalhoz, hogy kedélyesen kacarászva köszörülje a nyelvét az Engels nőjét elszerető "Marx Karcsi bácsin", az átkos multikultin meg az európai homokozón. "Samstag érdekesebb lenne" - veti közbe angyali derűvel, miközben Bayer a Freitag nevű német portál magyarországi helyzetelemzését idézi-karikírozza, s a nézőben felmerül a kérdés: vajha miért is lenne érdekesebb a szombat?

S mégis, túl mindezen, a beszélgetés legkínosabb jellegzetessége a valóságon és az elemi logikán tett folytatólagos erőszak. Merthogy a vezérmotívum mindvégig a "bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű" szólása: Nyugaton "rutinszerűek" a zsidóölések és pogromok; az osztrákok milyen lelkes nácik voltak; osztályalapon bezzeg lehet népet irtani; Marx hogy zsidózott, amikor "az volt a megbízás". S innen már csak egyetlen bakugrás meg némi üldöztetési mánia szükséges ahhoz, hogy a magyar kormányt ért bárminemű kritika felemlítése rögvest megkapja a "miközben a nyugati lapok ezzel vannak elfoglalva", sőt a "majdnem bejöttek az ENSZ-csapatok" hisztérikus toldalékát. Pedig ilyenkor legfontosabb a nyugalom: nem küldtek ránk ENSZ-csapatokat, és a nyugati lapokban másról is írnak, nem csak a magyar kormányról és kormánypártról. Hogyan is fogalmazott a népies fordulatokat oly igen kedvelő Bayer Zsolt? "Át kell lépnünk rajtuk, mint a beteg kutyán." Mennyire kényelmes is lenne most ezt viszszafordítani Bayerékra! De úristen, még ez a kedélyes kiszólás is milyen hencegően embertelen!

Echo Tv, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.