Visszhang: tánc

Fifika

  • Vida Virág
  • 2021. május 12.

Interaktív

A Magyar Mozdulatművészeti Társulat a tánc világnapjára időzítve, tíz év után újította fel az előadást, negyedszázados működésüket is ünnepelve.

A koreográfus, Pálosi István a görög mitológiából merítette a témáját, ő maga pedig Zeusz képében jelenik meg a nyitójelenetben. A kiváló világítás elhiteti a főisten transzcendens létezését egy pillanatra; magával ragadó kép, a butoh igényes villanása. E jelenést követi aztán a moirák vagy párkák végtelenített tánca. A három női táncos mozdulatai folyamatosságukkal az időtlenséget hozzák, bár egymás közötti kapcsolatuk mélységeire már nem kíváncsi Pálosi, aki leginkább a szinkron és a kánon eszközére alapozza az éjszaka lányainak jeleneteit. Ez eleinte jól működik, de aztán érdektelenné válik. Pálosi felkészült mester, minden formai elvárást teljesít a térszervezéstől kezdve a mozdulatépítésen át a dinamikáig.

Az előadás nagy erénye a mozdulatművészet több mint száz­éves hagyományaira építő, egységes és következetes mozdulatnyelv, de nincsenek izgalmas fordulatok, szűk amplitúdón mozgunk, sehol egy kockázatos gesztus. Kortárs színpadon megszokott rendezői elemeket látunk, naprakész kliséket. Illusztrációt. Azt sem tudjuk meg, hogy a Sors istennői hogyan viszonyulnak a saját sorsukhoz: esztétikus táncosokat látunk csupán.

Az utolsó jelenetben, amikor a színpad hátsó traktusában farkasszemet nézve a közönséggel végtelennek tűnő futásba kezdenek, végre megérint a téma. Ekkor ér véget az előadás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.