Rádió

Fohászkodó emberek

Napi ima a Kossuthon

Interaktív

Kezdjük egy viszonylag földhözragadt közléssel: az MTVA csatornáit összefogó Médiaklikk nevű honlap megújult. Már me­gint.

És ahogy ilyenkor lenni szokott, alig lehet kiigazodni rajta elsőre, s nem is azért, mert mindenféle logikát nélkülöz az új struktúra, hanem mert elég sokszor még nem engedelmeskednek a linkek, s hiába akarunk egy adott napot visszakeresni, folyton valami más úszik elő a helyén. A rádió online felületét egyébként sok mindenre lehetne használni, ám e lehetőségek közül a Médiaklikk viszonylag keveset kísérel meg kiaknázni, és ambíciója egyelőre az archívumépítésben merül ki.

A visszahallgathatóság akkor érdekes különösen, ha az apró műsorokra gondolunk, amelyekről viszonylag könnyű lemaradni. Elég egy rosszkor sípoló teáskanna, félreidőzített reggeli tusolás, egy véletlen beindult autóriasztó a ház előtt, és máris oda az egész. Ha jól vesszük észre, ezek az apróságok főleg a reggeli zónában kaptak helyet maguknak: hajnali ötkor, a hírek és a Hajnal-Táj közé préselődve szól a háromperces lelkifröccs, az Igéző (gyártja a Mária Rádió), negyed hétkor van a mindennapi ima, hét előtt pár perccel pedig (a műsorújságban stílusosan 6:56-kor) az 56 másodperc című forradalmi flashback.

Ami az imát illeti, nem régi dolog ez még a közrádióban, január 4-étől van itt ilyesmi, s nyilván kevésbé a közönségigény kiszolgálása motiválta ezt a nekiindulást, mint inkább egy magasztos cél, ahogy annak idején a műsorbejelentő fogalmazott: „a vallási közösségek kultúrájának és értékeinek bemutatása, ápolása és gazdagítása”. Ha már a műsorok nagy része amúgy is igyekszik időről időre deklarálni (legyen szó politikáról, kultúráról vagy ismeretterjesztésről akár), hogy a keresztény értékek tiszteletére és védelmére is vállalkozik számos egyéb igyekezete mellett, akkor miért éppen ima ne legyen mindennap – gondolhatták, akik gondolhatnak bármit is a rádióról mostanában.

A hétköznap reggelek tehát a négy történelmi egyház (római katolikus, református, evangélikus és zsidó) között oszlanak meg testvériesen, bár nyilván egyszerűbb lenne, ha lenne egy ötödik is, mert most vetésforgóban kénytelen duplázni valamelyik a pénteki extra napon – legutóbb épp az evangélikusokon volt a sor. A szerkezet egyszerű: az aznapra eső részletet (vagy a részlet részletét legalábbis) olvassa fel valamelyik egyház képviselője, majd rövid kommentárt fűz hozzá, értelmezi azt, végül opcionális imatémát ajánlva búcsúzik a hallgatóságtól.

Hétfőn Fabinyi Tamástól hallhattuk Mózes harmadik könyve részletét: „Az ősz ember előtt állj fel, és becsüld meg az öregembert.” Ezt rövid magyarázat követte, majd az evangélikus püspök attitűdjének megfelelően finom ajánlás imára, illetve a hallott idézet alkalmazására a mindennapi életben. Az evangélikus hétfőt követő katolikus kedd némileg elvontabb vizekre evezett. Varga Lajos püspök Máté evangéliuma alapján figyelmeztetett: „Emberi életünk a múltban gyökerezik, vannak őseink, van leszármazásunk, történetünk azonban nem csak ezen a földi síkon zajlik, a létezők eredete az istenhez nyúlik vissza.” Bogárdi Szabó István református püspök szerdán Péter apostol levele alapján („alázzátok meg magatokat Isten hatalmas keze alatt, hogy alkalmas időben felmagasztaljon benneteket”) szólalt fel a rohanó életmód és a hittől való távolodás ellen. Csütörtökön aztán Darvas István rabbi beszélt a Lág báómerről, az ómerszámlálás harmincharmadik napjáról. Az ő beszéde állt legtávolabb a köztudatban élő imaelképzeléstől, inkább rövid történelmi lecke, vallástörténeti ismeretterjesztés volt ez, kompakt és hasznos módon.

Csak egy kérdésünk maradt a rabbi hallgatása után: miért szól vajon más zene a zsidó és a keresztény napi imák alatt? De talán erre is ott lapul a magyarázat valahol az archívum mélyén, s egyszer majd, ha akármelyik isten és a honlapszerkesztők is úgy akarják, esetleg majd rá is bukkanunk.

 

Napi imádság és Napi Tóra, Kossuth rádió, május 23., 24., 25., 27. és május 26.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.