Rádió

Fohászkodó emberek

Napi ima a Kossuthon

Interaktív

Kezdjük egy viszonylag földhözragadt közléssel: az MTVA csatornáit összefogó Médiaklikk nevű honlap megújult. Már me­gint.

És ahogy ilyenkor lenni szokott, alig lehet kiigazodni rajta elsőre, s nem is azért, mert mindenféle logikát nélkülöz az új struktúra, hanem mert elég sokszor még nem engedelmeskednek a linkek, s hiába akarunk egy adott napot visszakeresni, folyton valami más úszik elő a helyén. A rádió online felületét egyébként sok mindenre lehetne használni, ám e lehetőségek közül a Médiaklikk viszonylag keveset kísérel meg kiaknázni, és ambíciója egyelőre az archívumépítésben merül ki.

A visszahallgathatóság akkor érdekes különösen, ha az apró műsorokra gondolunk, amelyekről viszonylag könnyű lemaradni. Elég egy rosszkor sípoló teáskanna, félreidőzített reggeli tusolás, egy véletlen beindult autóriasztó a ház előtt, és máris oda az egész. Ha jól vesszük észre, ezek az apróságok főleg a reggeli zónában kaptak helyet maguknak: hajnali ötkor, a hírek és a Hajnal-Táj közé préselődve szól a háromperces lelkifröccs, az Igéző (gyártja a Mária Rádió), negyed hétkor van a mindennapi ima, hét előtt pár perccel pedig (a műsorújságban stílusosan 6:56-kor) az 56 másodperc című forradalmi flashback.

Ami az imát illeti, nem régi dolog ez még a közrádióban, január 4-étől van itt ilyesmi, s nyilván kevésbé a közönségigény kiszolgálása motiválta ezt a nekiindulást, mint inkább egy magasztos cél, ahogy annak idején a műsorbejelentő fogalmazott: „a vallási közösségek kultúrájának és értékeinek bemutatása, ápolása és gazdagítása”. Ha már a műsorok nagy része amúgy is igyekszik időről időre deklarálni (legyen szó politikáról, kultúráról vagy ismeretterjesztésről akár), hogy a keresztény értékek tiszteletére és védelmére is vállalkozik számos egyéb igyekezete mellett, akkor miért éppen ima ne legyen mindennap – gondolhatták, akik gondolhatnak bármit is a rádióról mostanában.

A hétköznap reggelek tehát a négy történelmi egyház (római katolikus, református, evangélikus és zsidó) között oszlanak meg testvériesen, bár nyilván egyszerűbb lenne, ha lenne egy ötödik is, mert most vetésforgóban kénytelen duplázni valamelyik a pénteki extra napon – legutóbb épp az evangélikusokon volt a sor. A szerkezet egyszerű: az aznapra eső részletet (vagy a részlet részletét legalábbis) olvassa fel valamelyik egyház képviselője, majd rövid kommentárt fűz hozzá, értelmezi azt, végül opcionális imatémát ajánlva búcsúzik a hallgatóságtól.

Hétfőn Fabinyi Tamástól hallhattuk Mózes harmadik könyve részletét: „Az ősz ember előtt állj fel, és becsüld meg az öregembert.” Ezt rövid magyarázat követte, majd az evangélikus püspök attitűdjének megfelelően finom ajánlás imára, illetve a hallott idézet alkalmazására a mindennapi életben. Az evangélikus hétfőt követő katolikus kedd némileg elvontabb vizekre evezett. Varga Lajos püspök Máté evangéliuma alapján figyelmeztetett: „Emberi életünk a múltban gyökerezik, vannak őseink, van leszármazásunk, történetünk azonban nem csak ezen a földi síkon zajlik, a létezők eredete az istenhez nyúlik vissza.” Bogárdi Szabó István református püspök szerdán Péter apostol levele alapján („alázzátok meg magatokat Isten hatalmas keze alatt, hogy alkalmas időben felmagasztaljon benneteket”) szólalt fel a rohanó életmód és a hittől való távolodás ellen. Csütörtökön aztán Darvas István rabbi beszélt a Lág báómerről, az ómerszámlálás harmincharmadik napjáról. Az ő beszéde állt legtávolabb a köztudatban élő imaelképzeléstől, inkább rövid történelmi lecke, vallástörténeti ismeretterjesztés volt ez, kompakt és hasznos módon.

Csak egy kérdésünk maradt a rabbi hallgatása után: miért szól vajon más zene a zsidó és a keresztény napi imák alatt? De talán erre is ott lapul a magyarázat valahol az archívum mélyén, s egyszer majd, ha akármelyik isten és a honlapszerkesztők is úgy akarják, esetleg majd rá is bukkanunk.

 

Napi imádság és Napi Tóra, Kossuth rádió, május 23., 24., 25., 27. és május 26.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.