tévéSmaci

Fókaebéd

  • tévésmaci
  • 2019. július 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kerülni akarták a feltűnést, jó okuk volt rá; rangrejtve eljárni élet és halál kérdése volt, ezért nagyon sokat gondolkoztak a rejtőzködés módozatain, míg végül mégiscsak Ómafa javaslatát valósították meg, pedig első hallásra teljesen kiborultak tőle. Ómafa, te teljesen hülye vagy, mondották, szinte egyszerre, s emelt hangon. Ómafa tényleg teljesen hülye volt, de a javaslata, miután kapásból leverték, csak ott maradt az emberrel, elhessegették, visszajött. Megint elhessegették, megint visszajött. Ómafa ugyanis azt mondta, hogy a legkevésbé feltűnő a feltűnő. Persze nem túl eredeti dolog ez a fonák logika, de láttunk már olyat, hogy valakinek bejött, vagy legalábbis el tudjuk képzelni. Ismétlem, Ómafa azt mondta tehát, hogy Troché legyen csak Troché, nézzen csak úgy ki, ahogy szokott, viselkedjen úgy, ahogy szokott, Sztupa viszont legyen hétéves kőműves. Mindene nézzen úgy ki, mint egy aktív, akció közben tetten ért kőművesnek, és viselkedjen is úgy, csak legyen hétéves. Az volt a szép, amikor próbaútra mentek. Troché hozta a szokott formáját, 508-as, viseltes perfecto meg valami gombos fehér póló, Zeha márkájú tornacipő és kézen fogta a kis Sztupát, akin ugyancsak nem lehetett találni hibát. Csinos kis kékesszürke munkásruha, a nadrág szigetelt huzallal rögzítve öv helyett, a kabát felső zsebében kicsike ácsceruza, colstok, sötétkék svájcisapka, éppen csak egy kicsit félrecsapva, kezében libellát lóbált, vízszintmérő, mutogatta a szembejövő járókelőknek, apától kaptam, zárt munkavédelmi cipő, miszerint bakancs, két k-val: nem bakkantok. Így mentek végig az utcán, egész a parkig, ott megültek egy padon, a kis Sztupa sört bontott, az üveg száját kezével megtörölte, amikor megkínálta Trochét, de az egy kurta fejmozdulattal jelezte, hogy köszöni, nem kér.

Pénteken (14-én) a Duna tévé csak nem hagyja abba a Werner Herzog filmjeiből összeállított sorozatát, pedig minimum a múlt héten megtehette volna. Bár Bergmant talán elengedték, de 22.15-kor jön A legyőzhetetlen, mely műalkotásnak legfőbb és tán egyetlen előnye, hogy Tim Roth játssza benne Hanussent, és egy igazi erőművész az igazi erőművészt, szerintem fordítva jobb lett volna, ha Tim az erőművész, s Hanussent az igazi Hanussen adja, de ez legyen a legnagyobb bajunk. A jó hír viszont az, hogy Bergman helyett Ken Loach van, bár mondjuk, az Én, Daniel Blake, mely ugye messze nem a fő mű, de azért virtigli (egyszersmind kései) Loach-darab: csendben jegyezzük meg, hogy pont (vagy ha tetszik: csak) az ilyesmikért van egyáltalán bármi értelme az üzemnek, amit mozinak, illetve filmkészítésnek szokás nevezni. Ez Herzog előtt, fél kilenckor kezdődik, így már most tegyük fel magunknak a kérdést, ki is lesz péntek este a legyőzhetetlen?

Vasárnap este nyolckor eljön az igazság pillanata, az HBO felvételről közvetít egy érettségi találkozót, ha nem is a Gagarin vagy Buharin gépipari szakközépiskolához még mindig közel fekvő Barátság sörözőből, csapolt Wernesgrüner (biztos Herzog rokona), hanem a távoli, de kies Dél-Dakotából. Igen, itt az igazság pillanata: a Deadwood c. egykoron hirtelen elkrepált, ám kiváló sorozat egy kétórás tévéfilmmel igyekszik rendezni a hátrahagyott számlát. De sikerül-e neki? Ha igen, ha nem, a tévé a 20. század internete, s ilyenformán ma már csak egy díszletben felejtett anakronizmus.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.