tévéSmaci

Halkirály

  • tévésmaci
  • 2018. február 18.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché Csepelen… hát, igen, az megér nem egy bejegyzést, hanem egyenesen egy fejezetet, mit fejezetet, mindjárt egy kötetet. Az is legalább egy pótkötetet, amikor átvágván a Tanácsház téren megérkeztek a Betonra, ahol gyűrött orkánkabátban táskarádiót hallgatott, apám, ez befogja a Szabad Európát is, a helyi krém, a helyi rémek feszülten derűs karéja. És mi történt a Lenin-szoborral? Ott voltak, amikor elvitték, valaki felsóhajtott, micsoda szerencse, hogy nem döntötték le. Aztán ők lopták vissza a Szoborparkból, nagy szovjet katonai teherautóval (KrAZ–255B) rátörvén a kaput, épp csak annyira, hogy befaroljon mellé a daru, újat kellett hozatni, míg tartott az éjszaka sötétje, mert a Praga (darus kocsi) nem bírta, rögtön egy Tatra (dettó darus kocsi) kellett neki, hogy rohanva, sietve ott legyen reggelre, amikor munkába mennek az embe­rek, nem a régiek, pedig azok de örültek volna, ha látják a gyár előtt mutogatni. Újra teljes díszében. Láng Kálmán utcájára mutogatván, persze mindenki Langnak mondta, még verset is írtak róla, akinek megvan, küldje be. Vagy inkább álljunk meg mégis ott, amikor a Csőhídra felszereltek egy nagy gumikötelet az újító mozgalom e jócskán félreismert klottgatyás héroszai? Úgy ment az, hogy jött a szemüveges szaktárs a központból nagykabátban, az aktatáskája állítólag tele piros hasú százassal, s megnézte, mit végeztek a gyár újítói, s menten fizetett is, csak közben folyamatosan törölgette a párát a kukkerről, mert a martin az nem állhat meg. Semmi pénzért. Most álljanak elé ezek a hosszú hajú Texas nadrágos süvölvények, hogy figyu, fater, feltaláltuk a bungee jumpingot? Elvitte volna őket a rendőrség, persze, megcsinálták azt enélkül is, de mégis. Ők ott jártak, ahol tán még ma is krumplinak mondják az órát.

Pénteken (19-én), ha reggel időben kelünk, mondjuk negyed négykor, akkor el lehet csípni a Blöff tévésorozat-jellegű kiszerelésének első részét, speciel a VIASAT6-on, de aki valamiféle lustaságból kifolyólag ennél egy kicsit később kel, keresgéljen csak nyugodtan, hisz’ a műdarabot az AXN és valamelyik Sony csatorna is tolja.

Szombaton, vagyis már vasárnap felhágunk e heti televíziózásunk Csomolungmájára. Nem, nem azt mondom, hogy a Hatton Garden – Az utolsó balhé az HBO-n, 0.20-kor olyan marha nagy film lenne, már a címe is milyen, kiöregedett Kleingaunerek röffennek össze, hogy kirabolják a gyémántcsiszolók páncéltermét, s fúrják is a betont rendületlenül, dacolva időskori nyavalyáikkal, ezer ilyet láttunk már. Viszont egyikben sem játszott Phil Daniels, Shakes­peare hazájának e csodálatos művésze, lánglelkű aktora, akit – mint azt önök is pontosan tudják – 1994-es nagy gurítása óta imádunk rendületlenül. Igen, a Blur Parklife című videóklipjéről van szó (rendezte: Pedro Romhanyi), amelyben nevezett hattyú még a fénykorát élő Damon Albarnt is az asztal alá játszotta. Könnyű volt neki, na, hallod, a Phil Daniels and the Cross frontemberének!

Vasárnap, ami meg már hétfő, 2.10-kor érkezik az Oldboy a Film Caféba, hogy aztán 2.35-kor átadja a helyét a Film Mánián kibontakozó Szó nélkülnek, melyben viszont két sorozathős, Denis Leary és ­Michael Chiklis nyomul. De ez már egy másik kávéház, ahol nincs is tévé.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.