Tévé

Hány éves a kapitány?

Pénzt vagy éveket!

Interaktív

Mitől is válik egy nemzetközi licencformátum magyarossá? Olyan kérdés ez, amelynek a megválaszolásán, úgy lehet, a hazai műsorkészítők kevesebbet törik a fejüket, mint a megélhetési tévékritikus.

Az előbbiek ugyanis első körben szinte biztosan, mondhatni, csuklóból az eredeti műsorcím szóviccé eszkábálását választják a honosulás érzékeltetésére. A szóviccelés kényszere, ami mára az egyik legbizonyosabb turáni átoknak tűnik, a jelek szerint például egyszerűen nem engedhette, hogy a Vivendi Entertainment vetélkedőlicence azon a címen kerüljön nálunk is adásba, ahogyan Franciaországtól Szlovákiáig különböző nyelveken, ámde egybehangzóan nevezik e műsort: Találd ki a koromat! Pénzt vagy éveket! – ez ugyan még mindig távol esik, mondjuk, a filmcímmagyarítás legblődebb pillanataitól, de azért így is jól jelzi az említett késztetés megrögzött és enyhén hónaljszagú jellegét.

Az agysebészt igazán nem igénylő alapötlet persze a Tv2-n pár hete megindított magyar verzió láttán is könnyűszerrel megérthető: a játékosoknak (magyarítva: a celebeknek) libasorban érkező ismeretlenek életkorát kellene pontosan eltalálniuk. „Megérzés, logika, döntés” – ez lenne hát a játék menete, amelybe a hazai változat a kedélyes szalonsurmóság ízesen magyaros fűszerét illeszti, valamiféle hozzáadott érték gyanánt. A találgatást kísérő természetes és egyszersmind kötelező viccelődés a Kasza Tibi (39) által vezetett vetélkedő adásaiban hamar a derült férficsámcsogás terepére csúszik át. „Hoppá, hoppácskám” – hangzott például a lelkes sóhaj, amint megjelent egy csinos fiatal leányzó a múlt szerdai adásban, ahol is éppen a Szerencsekerék két „legendás” műsorvezetője, Gajdos Tamás (59) és Klausmann Viktor (51) vállalkozott a tippelgetésre. A már-már lovagi szellemiségű nőtisztelet e magaslati szintjéről azután az „aranybogár” megszólítás meg a „kiderül, hogy te vagy az apja” fordulat felé lejtett a diskurzus, de utóbb még ilyesmik is elhangzottak az egymást követő női és férfi kortalányok füle hallatára: „jó karban lévő hetvenes”, „öregítik az O-lábával” stb. A mélypontot az itt tárgyalt adás azután Kasza műsorvezetőnek azzal a mondatával érte el, amellyel ekképp konferálta fel az újabb „feladványt”: „Voltak férfi vendégeink, voltak hölgy vendégeink, s a következő vendégünk az most mindannyiunknak egyformán kakukktojás.” No nem, ezúttal nem egy ordenáré szexista vagy homofób megjegyzés hangzott el, merthogy e suta mondatot követően egy délkelet-ázsiai származású fiatalember, „a mindig mosolygós Dat” jelent meg a stúdióban.

A műsor leginkább rokonszenvesnek bizonyuló mozzanata a Kasza által erősen szorgalmazott kölcsönös cikizés vonulata, amely szerencsére nem merül ki az életkoralapú szurkálódások özönében. Ilyenkor ugyanis akár még az őszinteségnek és az öniróniának is juthat némi szerep. Mint például akkor, amikor Gajdos Tamás felszabadult könnyedséggel fölidézte, mint is adott hajdan jó tanácsot a Szerencsekerék műsorát elhagyni óhajtó Klausmann Viktornak: „Ebből fogsz élni életed végéig.” S Gajdos rögvest tovább is szőtte a szavait: „…és lám!”

Tv2, augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.