Tévé

Hány éves a kapitány?

Pénzt vagy éveket!

Interaktív

Mitől is válik egy nemzetközi licencformátum magyarossá? Olyan kérdés ez, amelynek a megválaszolásán, úgy lehet, a hazai műsorkészítők kevesebbet törik a fejüket, mint a megélhetési tévékritikus.

Az előbbiek ugyanis első körben szinte biztosan, mondhatni, csuklóból az eredeti műsorcím szóviccé eszkábálását választják a honosulás érzékeltetésére. A szóviccelés kényszere, ami mára az egyik legbizonyosabb turáni átoknak tűnik, a jelek szerint például egyszerűen nem engedhette, hogy a Vivendi Entertainment vetélkedőlicence azon a címen kerüljön nálunk is adásba, ahogyan Franciaországtól Szlovákiáig különböző nyelveken, ámde egybehangzóan nevezik e műsort: Találd ki a koromat! Pénzt vagy éveket! – ez ugyan még mindig távol esik, mondjuk, a filmcímmagyarítás legblődebb pillanataitól, de azért így is jól jelzi az említett késztetés megrögzött és enyhén hónaljszagú jellegét.

Az agysebészt igazán nem igénylő alapötlet persze a Tv2-n pár hete megindított magyar verzió láttán is könnyűszerrel megérthető: a játékosoknak (magyarítva: a celebeknek) libasorban érkező ismeretlenek életkorát kellene pontosan eltalálniuk. „Megérzés, logika, döntés” – ez lenne hát a játék menete, amelybe a hazai változat a kedélyes szalonsurmóság ízesen magyaros fűszerét illeszti, valamiféle hozzáadott érték gyanánt. A találgatást kísérő természetes és egyszersmind kötelező viccelődés a Kasza Tibi (39) által vezetett vetélkedő adásaiban hamar a derült férficsámcsogás terepére csúszik át. „Hoppá, hoppácskám” – hangzott például a lelkes sóhaj, amint megjelent egy csinos fiatal leányzó a múlt szerdai adásban, ahol is éppen a Szerencsekerék két „legendás” műsorvezetője, Gajdos Tamás (59) és Klausmann Viktor (51) vállalkozott a tippelgetésre. A már-már lovagi szellemiségű nőtisztelet e magaslati szintjéről azután az „aranybogár” megszólítás meg a „kiderül, hogy te vagy az apja” fordulat felé lejtett a diskurzus, de utóbb még ilyesmik is elhangzottak az egymást követő női és férfi kortalányok füle hallatára: „jó karban lévő hetvenes”, „öregítik az O-lábával” stb. A mélypontot az itt tárgyalt adás azután Kasza műsorvezetőnek azzal a mondatával érte el, amellyel ekképp konferálta fel az újabb „feladványt”: „Voltak férfi vendégeink, voltak hölgy vendégeink, s a következő vendégünk az most mindannyiunknak egyformán kakukktojás.” No nem, ezúttal nem egy ordenáré szexista vagy homofób megjegyzés hangzott el, merthogy e suta mondatot követően egy délkelet-ázsiai származású fiatalember, „a mindig mosolygós Dat” jelent meg a stúdióban.

A műsor leginkább rokonszenvesnek bizonyuló mozzanata a Kasza által erősen szorgalmazott kölcsönös cikizés vonulata, amely szerencsére nem merül ki az életkoralapú szurkálódások özönében. Ilyenkor ugyanis akár még az őszinteségnek és az öniróniának is juthat némi szerep. Mint például akkor, amikor Gajdos Tamás felszabadult könnyedséggel fölidézte, mint is adott hajdan jó tanácsot a Szerencsekerék műsorát elhagyni óhajtó Klausmann Viktornak: „Ebből fogsz élni életed végéig.” S Gajdos rögvest tovább is szőtte a szavait: „…és lám!”

Tv2, augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.