Tévé

Hány éves a kapitány?

Pénzt vagy éveket!

Interaktív

Mitől is válik egy nemzetközi licencformátum magyarossá? Olyan kérdés ez, amelynek a megválaszolásán, úgy lehet, a hazai műsorkészítők kevesebbet törik a fejüket, mint a megélhetési tévékritikus.

Az előbbiek ugyanis első körben szinte biztosan, mondhatni, csuklóból az eredeti műsorcím szóviccé eszkábálását választják a honosulás érzékeltetésére. A szóviccelés kényszere, ami mára az egyik legbizonyosabb turáni átoknak tűnik, a jelek szerint például egyszerűen nem engedhette, hogy a Vivendi Entertainment vetélkedőlicence azon a címen kerüljön nálunk is adásba, ahogyan Franciaországtól Szlovákiáig különböző nyelveken, ámde egybehangzóan nevezik e műsort: Találd ki a koromat! Pénzt vagy éveket! – ez ugyan még mindig távol esik, mondjuk, a filmcímmagyarítás legblődebb pillanataitól, de azért így is jól jelzi az említett késztetés megrögzött és enyhén hónaljszagú jellegét.

Az agysebészt igazán nem igénylő alapötlet persze a Tv2-n pár hete megindított magyar verzió láttán is könnyűszerrel megérthető: a játékosoknak (magyarítva: a celebeknek) libasorban érkező ismeretlenek életkorát kellene pontosan eltalálniuk. „Megérzés, logika, döntés” – ez lenne hát a játék menete, amelybe a hazai változat a kedélyes szalonsurmóság ízesen magyaros fűszerét illeszti, valamiféle hozzáadott érték gyanánt. A találgatást kísérő természetes és egyszersmind kötelező viccelődés a Kasza Tibi (39) által vezetett vetélkedő adásaiban hamar a derült férficsámcsogás terepére csúszik át. „Hoppá, hoppácskám” – hangzott például a lelkes sóhaj, amint megjelent egy csinos fiatal leányzó a múlt szerdai adásban, ahol is éppen a Szerencsekerék két „legendás” műsorvezetője, Gajdos Tamás (59) és Klausmann Viktor (51) vállalkozott a tippelgetésre. A már-már lovagi szellemiségű nőtisztelet e magaslati szintjéről azután az „aranybogár” megszólítás meg a „kiderül, hogy te vagy az apja” fordulat felé lejtett a diskurzus, de utóbb még ilyesmik is elhangzottak az egymást követő női és férfi kortalányok füle hallatára: „jó karban lévő hetvenes”, „öregítik az O-lábával” stb. A mélypontot az itt tárgyalt adás azután Kasza műsorvezetőnek azzal a mondatával érte el, amellyel ekképp konferálta fel az újabb „feladványt”: „Voltak férfi vendégeink, voltak hölgy vendégeink, s a következő vendégünk az most mindannyiunknak egyformán kakukktojás.” No nem, ezúttal nem egy ordenáré szexista vagy homofób megjegyzés hangzott el, merthogy e suta mondatot követően egy délkelet-ázsiai származású fiatalember, „a mindig mosolygós Dat” jelent meg a stúdióban.

A műsor leginkább rokonszenvesnek bizonyuló mozzanata a Kasza által erősen szorgalmazott kölcsönös cikizés vonulata, amely szerencsére nem merül ki az életkoralapú szurkálódások özönében. Ilyenkor ugyanis akár még az őszinteségnek és az öniróniának is juthat némi szerep. Mint például akkor, amikor Gajdos Tamás felszabadult könnyedséggel fölidézte, mint is adott hajdan jó tanácsot a Szerencsekerék műsorát elhagyni óhajtó Klausmann Viktornak: „Ebből fogsz élni életed végéig.” S Gajdos rögvest tovább is szőtte a szavait: „…és lám!”

Tv2, augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.