Tévé

Hány éves a kapitány?

Pénzt vagy éveket!

Interaktív

Mitől is válik egy nemzetközi licencformátum magyarossá? Olyan kérdés ez, amelynek a megválaszolásán, úgy lehet, a hazai műsorkészítők kevesebbet törik a fejüket, mint a megélhetési tévékritikus.

Az előbbiek ugyanis első körben szinte biztosan, mondhatni, csuklóból az eredeti műsorcím szóviccé eszkábálását választják a honosulás érzékeltetésére. A szóviccelés kényszere, ami mára az egyik legbizonyosabb turáni átoknak tűnik, a jelek szerint például egyszerűen nem engedhette, hogy a Vivendi Entertainment vetélkedőlicence azon a címen kerüljön nálunk is adásba, ahogyan Franciaországtól Szlovákiáig különböző nyelveken, ámde egybehangzóan nevezik e műsort: Találd ki a koromat! Pénzt vagy éveket! – ez ugyan még mindig távol esik, mondjuk, a filmcímmagyarítás legblődebb pillanataitól, de azért így is jól jelzi az említett késztetés megrögzött és enyhén hónaljszagú jellegét.

Az agysebészt igazán nem igénylő alapötlet persze a Tv2-n pár hete megindított magyar verzió láttán is könnyűszerrel megérthető: a játékosoknak (magyarítva: a celebeknek) libasorban érkező ismeretlenek életkorát kellene pontosan eltalálniuk. „Megérzés, logika, döntés” – ez lenne hát a játék menete, amelybe a hazai változat a kedélyes szalonsurmóság ízesen magyaros fűszerét illeszti, valamiféle hozzáadott érték gyanánt. A találgatást kísérő természetes és egyszersmind kötelező viccelődés a Kasza Tibi (39) által vezetett vetélkedő adásaiban hamar a derült férficsámcsogás terepére csúszik át. „Hoppá, hoppácskám” – hangzott például a lelkes sóhaj, amint megjelent egy csinos fiatal leányzó a múlt szerdai adásban, ahol is éppen a Szerencsekerék két „legendás” műsorvezetője, Gajdos Tamás (59) és Klausmann Viktor (51) vállalkozott a tippelgetésre. A már-már lovagi szellemiségű nőtisztelet e magaslati szintjéről azután az „aranybogár” megszólítás meg a „kiderül, hogy te vagy az apja” fordulat felé lejtett a diskurzus, de utóbb még ilyesmik is elhangzottak az egymást követő női és férfi kortalányok füle hallatára: „jó karban lévő hetvenes”, „öregítik az O-lábával” stb. A mélypontot az itt tárgyalt adás azután Kasza műsorvezetőnek azzal a mondatával érte el, amellyel ekképp konferálta fel az újabb „feladványt”: „Voltak férfi vendégeink, voltak hölgy vendégeink, s a következő vendégünk az most mindannyiunknak egyformán kakukktojás.” No nem, ezúttal nem egy ordenáré szexista vagy homofób megjegyzés hangzott el, merthogy e suta mondatot követően egy délkelet-ázsiai származású fiatalember, „a mindig mosolygós Dat” jelent meg a stúdióban.

A műsor leginkább rokonszenvesnek bizonyuló mozzanata a Kasza által erősen szorgalmazott kölcsönös cikizés vonulata, amely szerencsére nem merül ki az életkoralapú szurkálódások özönében. Ilyenkor ugyanis akár még az őszinteségnek és az öniróniának is juthat némi szerep. Mint például akkor, amikor Gajdos Tamás felszabadult könnyedséggel fölidézte, mint is adott hajdan jó tanácsot a Szerencsekerék műsorát elhagyni óhajtó Klausmann Viktornak: „Ebből fogsz élni életed végéig.” S Gajdos rögvest tovább is szőtte a szavait: „…és lám!”

Tv2, augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.