tévéSmaci

Kacsapacsa

  • tévésmaci
  • 2020. március 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché járták a mameluktáncot, porzott rendesen a faluvégi kocsma hatalmas, térnek is beillő kerthelyiségében a földtalaj. Ha volt füle a földgolyónak, akkor biztosan ő is hallotta a nagy trappolást, s a szíve is a táncosokkal dobbant, mert a mameluktáncot tényleg járni kellett, járni összekapaszkodva, egyre nehezebb léptekkel, egyre jobban odaverve a földhöz a telitalpat.

S mindig ugyanúgy kezdődött, tényleg akkora volt az a kocsma a folyóparton (folyó vagy nagyobb patak, vagy csak egy csatorna, olyan Sárvíz forma), hogy elfért benne kényelmesen az egész falu, de vasárnap kora esténként a környékről is sokan jöttek. Mondom, mindig ugyanúgy kezdődött, ittak nyugodtan a népek, volt, aki evett is, ilyenkor hideget adtak, csak nagybetűs alkalmakkor volt meleg, itt-ott némi hangoskodás, kacagás, de nyugi volt. Amikor végre felpattant valaki kék munkásruhában (mindig a kék munkásruhásokat kellett figyelni, de túl sokan voltak), és elbődült: mameluktánc! Több sem kellett a többi kéknek, felpattantak, odahagyván szó szerint csapot, papot, már kapaszkodtak is össze, mameluktánc, mameluktánc, s vágták máris oda a talpukat a földhöz. Aki nem ugrott elsőre, az is odakapta a fejét, mit is tehetett volna, az öregek letették a kugligolyót, a bábukat sem állították már fel, hanem nekikezdtek tapsolni a földet verő talpak ütemére. A cigány is elhagyta a bús nótáját, innen tényleg már csak a talpak alá húzta, a szó legszorosabb értelmében. Mentek a nők is. Bele a sorba mindenki, ki a kocsma kapuján, lefelé a parton a fűzfák alatt. Sztupa és Troché nem az első sorokban mentek, nem vezették a nagyot lépő seregeket, még csak nem is egymás mellett haladtak, az első pillanatban felszippantotta őket a tömeg, akármerre néztek, jobbra is, balra is kékek és asszonyok, el sem láttak a folyóig, csak a füzek lehajló ága csapott néha a homlokukba.

Pénteken (14-én) már délután odatelepedhetünk az ekrán elé, mert a Cinemax már négy után versenyre kél a jó Cinemax 2-vel – ezt gyerekkoromban derbinek hívták, elég nehéz volt. A sima adja negyed öttől A 22-es csapdája 1970-es, Mike Nichols rendezte kiszerelését, ez ugyan – mint azt lapunk is megírta – a maga idejében eltörpült a M.A.S.H. árnyékában, de ma simán veri a tavalyi sorozatváltozatot. A kettes csatorna szűk félórányi spéttel az erős hazait képes szembehelyezni a háború tébolyával. 16.40-kor jön Ruben Brandt, a gyűjtő! A gyújtóhangú rajzfilmet szerencsére nem kell bemutatni az értő olvasónak, ide meg úgyis csak az jön, mint tudjuk. S mindehhez még a Cinemax 2 annyit is hozzá tud tenni, hogy rögtön utána belecsap a Rómeó és Júliába, nem abba, hanem abba. Szóval nem a Baz Luhrmann-féle Verona Beachre álmodott marhaságra, hanem amabba az 1968-as Franco Zeffirelli-féle limonádézásba, amit még a jó Delhusa Gjon is megénekelt, az eredetiről már nem is beszélve (azért most meghallgathatják).

A szombat ehhez képest kismiska, de maradunk a fő Cinemaxon, ahol kilenckor este a Gundermann című német, khm, életrajzi filmmel kedveskednek a nagy, ám spicliskedésre Stasi irányban elég hajlamos DDR fabrikát dalnokról, a Harz hegység Cseh Tamásáról, vagy éppen Jarda Nohavicájáról, Karel Kryljéről. Egy mai napság szájdivatosnak mondható terjengős marhaságról beszélünk, na de akkor sem egy Véres kés 3 az illető. Ne tévézzek, mert eljön a Stasi!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."