tévéSmaci

Kacsapacsa

  • tévésmaci
  • 2020. március 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché járták a mameluktáncot, porzott rendesen a faluvégi kocsma hatalmas, térnek is beillő kerthelyiségében a földtalaj. Ha volt füle a földgolyónak, akkor biztosan ő is hallotta a nagy trappolást, s a szíve is a táncosokkal dobbant, mert a mameluktáncot tényleg járni kellett, járni összekapaszkodva, egyre nehezebb léptekkel, egyre jobban odaverve a földhöz a telitalpat.

S mindig ugyanúgy kezdődött, tényleg akkora volt az a kocsma a folyóparton (folyó vagy nagyobb patak, vagy csak egy csatorna, olyan Sárvíz forma), hogy elfért benne kényelmesen az egész falu, de vasárnap kora esténként a környékről is sokan jöttek. Mondom, mindig ugyanúgy kezdődött, ittak nyugodtan a népek, volt, aki evett is, ilyenkor hideget adtak, csak nagybetűs alkalmakkor volt meleg, itt-ott némi hangoskodás, kacagás, de nyugi volt. Amikor végre felpattant valaki kék munkásruhában (mindig a kék munkásruhásokat kellett figyelni, de túl sokan voltak), és elbődült: mameluktánc! Több sem kellett a többi kéknek, felpattantak, odahagyván szó szerint csapot, papot, már kapaszkodtak is össze, mameluktánc, mameluktánc, s vágták máris oda a talpukat a földhöz. Aki nem ugrott elsőre, az is odakapta a fejét, mit is tehetett volna, az öregek letették a kugligolyót, a bábukat sem állították már fel, hanem nekikezdtek tapsolni a földet verő talpak ütemére. A cigány is elhagyta a bús nótáját, innen tényleg már csak a talpak alá húzta, a szó legszorosabb értelmében. Mentek a nők is. Bele a sorba mindenki, ki a kocsma kapuján, lefelé a parton a fűzfák alatt. Sztupa és Troché nem az első sorokban mentek, nem vezették a nagyot lépő seregeket, még csak nem is egymás mellett haladtak, az első pillanatban felszippantotta őket a tömeg, akármerre néztek, jobbra is, balra is kékek és asszonyok, el sem láttak a folyóig, csak a füzek lehajló ága csapott néha a homlokukba.

Pénteken (14-én) már délután odatelepedhetünk az ekrán elé, mert a Cinemax már négy után versenyre kél a jó Cinemax 2-vel – ezt gyerekkoromban derbinek hívták, elég nehéz volt. A sima adja negyed öttől A 22-es csapdája 1970-es, Mike Nichols rendezte kiszerelését, ez ugyan – mint azt lapunk is megírta – a maga idejében eltörpült a M.A.S.H. árnyékában, de ma simán veri a tavalyi sorozatváltozatot. A kettes csatorna szűk félórányi spéttel az erős hazait képes szembehelyezni a háború tébolyával. 16.40-kor jön Ruben Brandt, a gyűjtő! A gyújtóhangú rajzfilmet szerencsére nem kell bemutatni az értő olvasónak, ide meg úgyis csak az jön, mint tudjuk. S mindehhez még a Cinemax 2 annyit is hozzá tud tenni, hogy rögtön utána belecsap a Rómeó és Júliába, nem abba, hanem abba. Szóval nem a Baz Luhrmann-féle Verona Beachre álmodott marhaságra, hanem amabba az 1968-as Franco Zeffirelli-féle limonádézásba, amit még a jó Delhusa Gjon is megénekelt, az eredetiről már nem is beszélve (azért most meghallgathatják).

A szombat ehhez képest kismiska, de maradunk a fő Cinemaxon, ahol kilenckor este a Gundermann című német, khm, életrajzi filmmel kedveskednek a nagy, ám spicliskedésre Stasi irányban elég hajlamos DDR fabrikát dalnokról, a Harz hegység Cseh Tamásáról, vagy éppen Jarda Nohavicájáról, Karel Kryljéről. Egy mai napság szájdivatosnak mondható terjengős marhaságról beszélünk, na de akkor sem egy Véres kés 3 az illető. Ne tévézzek, mert eljön a Stasi!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.