Rádió

Theodora nem tud aludni

Ügynökjáték a Tilos Rádióban

Interaktív

Ritka, hogy egy új hangjáték premierje olyan sajtófigyelmet kapjon, mint amilyen most az Obiectiva Theodora bemutatóját kísérte.

Nyilván azért is, mert nem igazán születnek új hangjátékok (Rádiószínház sincsen már), s ha mégis, az kiszervezve, ad hoc, kellő felkészültség nélkül valósul meg. A rádiójáték nem könnyű műfaj, kevés eszközzel, puritán módon kell vele megragadni a hallgatói figyelmet, amit aztán jó hosszan (jelen esetben 124 percen át) fenn kell tartani. Török-Illyés Orsolya és Hajdu Szabolcs hangjátéka képes erre.

Az is ritkaságszámba megy, hogy a premierre egy viszonylag szűk kört elérő, mondhatni, rétegrádióban kerüljön sor. Egyfelől öröm, hogy a Tilos Rádióban helyet kapott ez az anyag (magán a rádiójátékon kívül egy fel- és egy levezető beszélgetés is Török-Illyéssel), másfelől mégis jellemzi a jelenlegi médiahelyzetet. Mindenesetre a Tilos jó házigazdája a műnek, az internet segítségével széles körben elérhetővé tette, és elég szép kis kampányt rakott össze a bemutató elé.

Maga a darab lényegében egy dokudráma. Mint Török-Illyés mondja, gyakorlatilag csak olyan mondatok szerepelnek benne, amelyek eredetileg elhangzottak, és fájdalmas módon épp a Securitate jóvoltából őrzött meg az emlékezet. Arról van szó ugyanis, hogy a 2000-es évek elején, az akkor Magyarországon dolgozó Török-Illyést felhívta a marosvásárhelyi rendező-színházkutató Gáspárik Attila azzal, hogy a bukaresti levéltárban, a Securitate iratai között kutakodva érdekes anyagokat talált a színésznő édesanyjáról, a 70-es, 80-as évek ismert előadóművészéről, Illyés Kingáról. Gáspárik azt javasolta, hogy kérje ki azokat az anyagokat is, amelyeket egy kutatónak nem, de a családtagnak kiadnának. Itt jegyezzük meg, hogy magyarországi hallgatóként ettől rögtön elönti az embert a szekunder szégyen, és nem nagyon tud másra gondolni, mint hogy nálunk a hasonló iratokhoz való hozzáférés még mindig nem lehetséges, és ami még jó ideig nyilván a legalpáribb politikai játszmák eszköze lesz.

Török-Illyés végül is 3 ezer oldalas anyagot kapott Bukarestben (ami még a sokat látott levéltárosokat is csodálkozással töltötte el). Ennek az anyagnak a feldolgozásából született meg végül az Obiectiva Theodora című hangjáték. A román titkosszolgálat 1968-tól 1989-ig ugyanis változó intenzitással, de nagyjából folyamatos megfigyelés alatt tartotta Illyés Kingát. Hogy miért? Az iratok szerint állam- és rendszerellenes, bomlasztó, irredenta tevékenysége miatt. A valóságban nyilván azért, mert a román állam paranoiás volt, és mindenkitől félt, aki kicsit is hatni tudott a környezetére. Illyés Kinga pedig, akárhogy akadályozták is, hatással volt a korabeli erdélyi szellemi életre. Így hát nem is kerülhette el a sorsát.

A magyarul lehallgatott és románra kézzel átírt párbeszédek végtelen folyamából a szerző 1974 és 1975 fordulóját emelte ki. Azt az időszakot, amikor anyja elvált első férjétől, összekerült második férjével (Török-Illyés apjával), várandós lett első gyermekével (Török-Illyés bátyjával), a Securitate pedig megpróbálta beszervezni. Fájdalmas és felemelően emberi azokat az esendő, olykor kínosan intim, máskor filozofikusan elmélyült párbeszédeket visszahallani, amikhez lényegében semmi közünk, és amiket szorgos ügynökök fáradhatatlan lehallgatói tevékenységének „hála” tudunk ilyen részletességgel rekonstruálni. Számtalan kollegiális és baráti beszélgetésbe, házastársi veszekedésbe és szerelmi aktusba látunk bele hirtelen. A neves színészi gárda pedig – Hegedűs D. Gézától Sárosdi Lillán át Zsótér Sándorig és a saját anyját játszó Török-Illyésig – megnyerő visszafogottsággal dolgozza fel mindezt.

A színésznőt végül a Securitate nem tudta beszervezni, ezért megpróbálta szakmai előmenetelét ellehetetleníteni, magánéletét tönkretenni. Ezekben már jóval sikeresebb volt. Megrázó hallgatni a Fodor Tamás hangján megszólaló Florea szolgálati főnököt, aki azt irányozza elő, hogy hamis levelekkel idegenítsék el Theodora (ez Illyés fedőneve) legközelebbi szeretteit. Ki tudja, hogy az újabb válás, a depresszió és végül a rák nem innen, az aljas Florea utasításából következett-e végül átvitt vagy kevésbé átvitt értelemben.

Az a nagyszerű Török-Illyés és Hajdu hangjátékában, hogy erre a kérdésre úgy nem ad konkrét választ, hogy az egész darab közben mégis, nagyon finom eszközökkel, önmagában jelenít meg egy fájdalmasan ambivalens feleletet.

Obiectiva Theodora – Részletek egy erdélyi színésznő lehallgatási dossziéjából, Tilos Rádió, január 26.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.