Rádió

Theodora nem tud aludni

Ügynökjáték a Tilos Rádióban

Interaktív

Ritka, hogy egy új hangjáték premierje olyan sajtófigyelmet kapjon, mint amilyen most az Obiectiva Theodora bemutatóját kísérte.

Nyilván azért is, mert nem igazán születnek új hangjátékok (Rádiószínház sincsen már), s ha mégis, az kiszervezve, ad hoc, kellő felkészültség nélkül valósul meg. A rádiójáték nem könnyű műfaj, kevés eszközzel, puritán módon kell vele megragadni a hallgatói figyelmet, amit aztán jó hosszan (jelen esetben 124 percen át) fenn kell tartani. Török-Illyés Orsolya és Hajdu Szabolcs hangjátéka képes erre.

Az is ritkaságszámba megy, hogy a premierre egy viszonylag szűk kört elérő, mondhatni, rétegrádióban kerüljön sor. Egyfelől öröm, hogy a Tilos Rádióban helyet kapott ez az anyag (magán a rádiójátékon kívül egy fel- és egy levezető beszélgetés is Török-Illyéssel), másfelől mégis jellemzi a jelenlegi médiahelyzetet. Mindenesetre a Tilos jó házigazdája a műnek, az internet segítségével széles körben elérhetővé tette, és elég szép kis kampányt rakott össze a bemutató elé.

Maga a darab lényegében egy dokudráma. Mint Török-Illyés mondja, gyakorlatilag csak olyan mondatok szerepelnek benne, amelyek eredetileg elhangzottak, és fájdalmas módon épp a Securitate jóvoltából őrzött meg az emlékezet. Arról van szó ugyanis, hogy a 2000-es évek elején, az akkor Magyarországon dolgozó Török-Illyést felhívta a marosvásárhelyi rendező-színházkutató Gáspárik Attila azzal, hogy a bukaresti levéltárban, a Securitate iratai között kutakodva érdekes anyagokat talált a színésznő édesanyjáról, a 70-es, 80-as évek ismert előadóművészéről, Illyés Kingáról. Gáspárik azt javasolta, hogy kérje ki azokat az anyagokat is, amelyeket egy kutatónak nem, de a családtagnak kiadnának. Itt jegyezzük meg, hogy magyarországi hallgatóként ettől rögtön elönti az embert a szekunder szégyen, és nem nagyon tud másra gondolni, mint hogy nálunk a hasonló iratokhoz való hozzáférés még mindig nem lehetséges, és ami még jó ideig nyilván a legalpáribb politikai játszmák eszköze lesz.

Török-Illyés végül is 3 ezer oldalas anyagot kapott Bukarestben (ami még a sokat látott levéltárosokat is csodálkozással töltötte el). Ennek az anyagnak a feldolgozásából született meg végül az Obiectiva Theodora című hangjáték. A román titkosszolgálat 1968-tól 1989-ig ugyanis változó intenzitással, de nagyjából folyamatos megfigyelés alatt tartotta Illyés Kingát. Hogy miért? Az iratok szerint állam- és rendszerellenes, bomlasztó, irredenta tevékenysége miatt. A valóságban nyilván azért, mert a román állam paranoiás volt, és mindenkitől félt, aki kicsit is hatni tudott a környezetére. Illyés Kinga pedig, akárhogy akadályozták is, hatással volt a korabeli erdélyi szellemi életre. Így hát nem is kerülhette el a sorsát.

A magyarul lehallgatott és románra kézzel átírt párbeszédek végtelen folyamából a szerző 1974 és 1975 fordulóját emelte ki. Azt az időszakot, amikor anyja elvált első férjétől, összekerült második férjével (Török-Illyés apjával), várandós lett első gyermekével (Török-Illyés bátyjával), a Securitate pedig megpróbálta beszervezni. Fájdalmas és felemelően emberi azokat az esendő, olykor kínosan intim, máskor filozofikusan elmélyült párbeszédeket visszahallani, amikhez lényegében semmi közünk, és amiket szorgos ügynökök fáradhatatlan lehallgatói tevékenységének „hála” tudunk ilyen részletességgel rekonstruálni. Számtalan kollegiális és baráti beszélgetésbe, házastársi veszekedésbe és szerelmi aktusba látunk bele hirtelen. A neves színészi gárda pedig – Hegedűs D. Gézától Sárosdi Lillán át Zsótér Sándorig és a saját anyját játszó Török-Illyésig – megnyerő visszafogottsággal dolgozza fel mindezt.

A színésznőt végül a Securitate nem tudta beszervezni, ezért megpróbálta szakmai előmenetelét ellehetetleníteni, magánéletét tönkretenni. Ezekben már jóval sikeresebb volt. Megrázó hallgatni a Fodor Tamás hangján megszólaló Florea szolgálati főnököt, aki azt irányozza elő, hogy hamis levelekkel idegenítsék el Theodora (ez Illyés fedőneve) legközelebbi szeretteit. Ki tudja, hogy az újabb válás, a depresszió és végül a rák nem innen, az aljas Florea utasításából következett-e végül átvitt vagy kevésbé átvitt értelemben.

Az a nagyszerű Török-Illyés és Hajdu hangjátékában, hogy erre a kérdésre úgy nem ad konkrét választ, hogy az egész darab közben mégis, nagyon finom eszközökkel, önmagában jelenít meg egy fájdalmasan ambivalens feleletet.

Obiectiva Theodora – Részletek egy erdélyi színésznő lehallgatási dossziéjából, Tilos Rádió, január 26.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.