tévéSmaci

Kacsasor

  • tévésmaci
  • 2019. június 30.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a malőrt és az árulót várták, esett az eső. Nem, inkább szakadt, könyörtelenül verte az autó (külsőre leharcolt, ám a motorháztető alatt élesre fent Simca) szélvédőjét, a motor járt, az ablaktörlőlapát integetett: szviss, szviss, szviss! Sztupa legszívesebben rágyújtott volna, mint a régi szép időkben, no filter, de amikor megpróbálta résnyire letekerni az ablakot, csak úgy dőlt be az eső. Csapadék, mi, szűrte a foga közt a szót Troché, és csak vártak. Várták, hogy ki jön sietős léptekkel a tér felől, feje fölé esernyőt tartva, ballonja gallérját felgyűrve, görnyedt vállal, behúzott nyakkal: a malőr vagy az áruló? S ki lesz az, Ómafa? S ha Ómafa lesz, akkor malőrként vagy árulóként érkezik, esetleg szimplán ő lesz a harmadik ember, aki elszenvedi a malőrt vagy az árulást? Egyáltalán jön-e Ómafa? Ha jön, áruló nem lehet, malőr tán inkább, hajlamos a hirtelenkedésre, de eddig nagy bajt sosem csinált. Szviss, szviss, szviss, csak nem akar elállni. Az első ember, akit megláttak, pont úgy közeledett, ahogy várták, nagy fekete ernyővel, ballonban, a tér felől, de nem az autó, hanem a part felé fordult, a tér és az utca találkozásánál álló üzlethelyiséghez sietett, majdnem odáig csaptak ki a megbolondult hullámok is, lehajolt, babrált a kulccsal és a lakattal, végül egy türelmetlen mozdulattal felrántotta az ajtórácsot. Hol van az előírva, hogy a malőrnek be kell szállnia az autóba? – kérdezte Troché, s legszívesebben ő is rágyújtott volna. Igazad van, csak összevizezné a hátsó ülést meg a padlószőnyeget, napokig tartana, mire kiszellőzne az áporodott szag utána. Csöpögne a kalapja, az esernyője. A malőr nem hord kalapot, az hajadonfőtt jön, lobog a haja szélben, nem tapasztja a fejére sem eső, sem felhőszakadás. Az áruló jön kalapban. Szviss, szviss, szviss!

Pénteken (31-én) este fél tizenegy után tovább folyik a Dunán e heti interjúalanyunk sorozata, az 1979-es Woyzeckkel. Eva Mattes persze igéző benne, s Klaus Kinski is nagyon dolgozik azzal a gülü szemeivel, gyöngyözik a homloka is rendesen, de a Woyzeck azért csak Woyzeck: heves leirat arról, hogy milyen az, amikor kiül ránk a belsőnk. Ilyen pedig nincsen, hogy kívül van a belül. Nem forgatjuk a szemünket, nem akkor ver a víz – aki belül lakik, belül is intézi a dolgát, ha tetszik, belül is öl. Akkor sem volt ez másként, amikor Szász János bő másfél évtizeddel később kivitte a szerencsétleneket a rozsdamarta Rákosrendezőre.

Szombaton a Paramount Channelen akarja megfojtani valaki Sigourney Weavert, vajon sikerül-e? S mi lesz a jó Dermott Mulroney-val? Igen, önök ismét kitalálták, a Tökéletes másolatról van szó! Simán nézhető darab, csak egy baja van, hogy vele egy időben még olyan filmek születtek, mint a Szigorúan bizalmas vagy a Közönséges bűnözők.

Vasárnap mi lesz? Vasárnap Jackie Brown lesz a Paramount Channelen. A Jackie Brownban az a jó – s ezt nem mondta még senki –, hogy megmutatja a jövőt, de inkább elmesélem én, hogy ne kelljen vasárnapig várni. Nos, a jövő úgy néz ki, hogy eztán majd még több Jackie Brownt adnak, hogy könnyebb legyen a majsztrókám új filmjére várni.

Csütörtökön Támad a Mars! Persze, hogy ezredszer, és? Találják ki, hol támad vagy vigyék le a tévéjüket a pincébe, s bújtassák el a szén alá, mert jönnek a forradalmárok, és elviszik.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)