tévéSmaci

Kacsasor

  • tévésmaci
  • 2019. június 30.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a malőrt és az árulót várták, esett az eső. Nem, inkább szakadt, könyörtelenül verte az autó (külsőre leharcolt, ám a motorháztető alatt élesre fent Simca) szélvédőjét, a motor járt, az ablaktörlőlapát integetett: szviss, szviss, szviss! Sztupa legszívesebben rágyújtott volna, mint a régi szép időkben, no filter, de amikor megpróbálta résnyire letekerni az ablakot, csak úgy dőlt be az eső. Csapadék, mi, szűrte a foga közt a szót Troché, és csak vártak. Várták, hogy ki jön sietős léptekkel a tér felől, feje fölé esernyőt tartva, ballonja gallérját felgyűrve, görnyedt vállal, behúzott nyakkal: a malőr vagy az áruló? S ki lesz az, Ómafa? S ha Ómafa lesz, akkor malőrként vagy árulóként érkezik, esetleg szimplán ő lesz a harmadik ember, aki elszenvedi a malőrt vagy az árulást? Egyáltalán jön-e Ómafa? Ha jön, áruló nem lehet, malőr tán inkább, hajlamos a hirtelenkedésre, de eddig nagy bajt sosem csinált. Szviss, szviss, szviss, csak nem akar elállni. Az első ember, akit megláttak, pont úgy közeledett, ahogy várták, nagy fekete ernyővel, ballonban, a tér felől, de nem az autó, hanem a part felé fordult, a tér és az utca találkozásánál álló üzlethelyiséghez sietett, majdnem odáig csaptak ki a megbolondult hullámok is, lehajolt, babrált a kulccsal és a lakattal, végül egy türelmetlen mozdulattal felrántotta az ajtórácsot. Hol van az előírva, hogy a malőrnek be kell szállnia az autóba? – kérdezte Troché, s legszívesebben ő is rágyújtott volna. Igazad van, csak összevizezné a hátsó ülést meg a padlószőnyeget, napokig tartana, mire kiszellőzne az áporodott szag utána. Csöpögne a kalapja, az esernyője. A malőr nem hord kalapot, az hajadonfőtt jön, lobog a haja szélben, nem tapasztja a fejére sem eső, sem felhőszakadás. Az áruló jön kalapban. Szviss, szviss, szviss!

Pénteken (31-én) este fél tizenegy után tovább folyik a Dunán e heti interjúalanyunk sorozata, az 1979-es Woyzeckkel. Eva Mattes persze igéző benne, s Klaus Kinski is nagyon dolgozik azzal a gülü szemeivel, gyöngyözik a homloka is rendesen, de a Woyzeck azért csak Woyzeck: heves leirat arról, hogy milyen az, amikor kiül ránk a belsőnk. Ilyen pedig nincsen, hogy kívül van a belül. Nem forgatjuk a szemünket, nem akkor ver a víz – aki belül lakik, belül is intézi a dolgát, ha tetszik, belül is öl. Akkor sem volt ez másként, amikor Szász János bő másfél évtizeddel később kivitte a szerencsétleneket a rozsdamarta Rákosrendezőre.

Szombaton a Paramount Channelen akarja megfojtani valaki Sigourney Weavert, vajon sikerül-e? S mi lesz a jó Dermott Mulroney-val? Igen, önök ismét kitalálták, a Tökéletes másolatról van szó! Simán nézhető darab, csak egy baja van, hogy vele egy időben még olyan filmek születtek, mint a Szigorúan bizalmas vagy a Közönséges bűnözők.

Vasárnap mi lesz? Vasárnap Jackie Brown lesz a Paramount Channelen. A Jackie Brownban az a jó – s ezt nem mondta még senki –, hogy megmutatja a jövőt, de inkább elmesélem én, hogy ne kelljen vasárnapig várni. Nos, a jövő úgy néz ki, hogy eztán majd még több Jackie Brownt adnak, hogy könnyebb legyen a majsztrókám új filmjére várni.

Csütörtökön Támad a Mars! Persze, hogy ezredszer, és? Találják ki, hol támad vagy vigyék le a tévéjüket a pincébe, s bújtassák el a szén alá, mert jönnek a forradalmárok, és elviszik.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."