tévésmaci

Kecskeföldön elemlámpa

  • tévésmaci
  • 2020. augusztus 16.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché lekászálódtak a pesti vonatról, nem sokat segített a nehéz télikabát. A hideg így is csípett, a mozgást viszont csak akadályozta, meg hát hamar meg is izzadt alatta az ember. Szerencsére a kocsma ott volt közel, tényleg csak ötven métert kellett gyalogolni az utca végére. A kertet hó lepte, kis dombocskák erre-arra, mintha nagy összevisszaságban hagyták volna kinn az asztalokat, székeket a nyári szezon végén. Bent meleg volt, melegebb is a kelleténél, pont, mint a vonaton, de ott legalább le lehetett húzni az ablakot. A délutáni pesti személy jó egy órával a környékbeli üzemek (dohánybeváltó, gépállomás, szeszgyár) fajrontja előtt fut be mindig, ilyenkor a kocsma is üres, csak a stamgasztok ücsörögnek szokott asztaluknál, mint szétszóródott parasztok a sakktáblán egy különösen öldöklő csata után. Ha volt bármi neszezés, amikor beléptek, istenuccse abbaszakadt, csak a padló nyikorgott Sztupa vasalt csizmája alatt, ahogy a fogashoz ment, Troché bakancsát nem lehetett hallani, ő még tojásokon is nesztelenül járt volna, egy padló meg sem kottyant (nyikkant) neki. A zenészek épp szedték elő a hangszereiket, de a mozdulatok félbemaradtak, a légy is megállt a levegőben. Így lett volna akkor is, ha két közönséges idegen érkezik, nyilván, csak hát itt sem Sztupa, sem Troché nem számítottak idegennek, közönséges kuncsaftoknak meg aztán pláne nem. Hogy kerültek ezek ide, s mi lesz, ha megjönnek a többiek? Először a prímás kapott észbe, s menten fel is ragyogott a képe, hisz’ ő ért mindent, neki máris összeállt a kép, ő itt a helyzet ura. Elővette szépen a hegedűjét, vonóstól a hóna alá csapta, ez afféle páncél volt nyilvánvalóan, és elindult feléjük. Sztupa és Troché még nem ültek le, amikor odaért. Sztupa és Troché, mondta, mindenkivel tisztelettel beszélt, rutin volt az nála, de most nem azon a hangon szólt, tisztán, mindenféle műalázat nélkül, mintha idős rokonokhoz beszélne. Sztupa és Troché, ismételte, megismernek? Ignácz Laci vagyok, a Lacika, vagyis most már úgy hívnak, legifjabb Ignácz Laci. De öregapámat, édesapámat biztos ismerik. Itt lovagoltam a maguk térdin, régen. Sztupa kezet adott, Troché tán mosolygott (erre Ómafa jegyzetei azért nem utalnak egyértelműen). A legifjabb Ignácz visszasietett a társaihoz, odaszúrta, hogy csak kísérjetek, majd hegedűjén rázendített a Marseillaise-re.

Szombaton (18-án) mint már annyiszor, most is a Cinemaxon ütjük agyon az estét. Fél kilenckor a kettesen lesz az Ösztön című thriller, mely egy börtönpszichológus és egy szexuális ragadozó küzdelméről szól. A mű aligha tartogat különösebb meglepetéseket bárkinek, de legalább hollandi, ez akár még az előnyére is válhat. Miután vége van, átkapcsolhatunk az egyesre, ahol meg az Aurora című finn filmhez lesz szerencsénk, melyről elsősorban azt lehet elmondani, hogy hol van már A félelem megeszi a lelket… Különösen nem egy hotdogos bódénál eszi meg a lelket, remulád mártással. A Zöld kártyán is túlvagyunk rég, már csak a tündérmesék mernek az ilyesmiről beszélni, s azok durvábbak mindennél. Arról van ugyanis szó, hogy az Iránból szalajtott Dariannak kellene egy finn feleség, mert különben… ezt ugye, tudjuk. Aurorának momentán nem alkalmas a dolog, de segít szívesen, mert ő olyan, hogy ahol tud, segít. Jön az asszonykaszting, és azt is tudjuk, hogy mibe torkollik majd. Így valahogy még elesettebb ez az egész.

Vasárnap szinte szabadnapot kapunk, legfeljebb lefekvés előtt, úgy háromnegyed háromkor ereszkedünk oda a Film+ elé, hogy megnézzük A 44. gyermeket. Nem nagy szám, a rosztovi rém históriájának újramesélt változata, sajna ezúttal nem Max von Sydow, Donald Sutherland és főként sajna nem Stephen Rea elővezetésében, hanem egy rakás mai sztárral, akiket persze nagyon is szeretünk (Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Gary Oldman, Charles Dance, Tom Hardy vagy akár Vincent Cassel, Paddy Considine), de e díszszemlén túl is van benne érdekesség, hovatovább rejtély. Mégpedig az, hogy hogy a manóba lehetséges az, hogy egy 2015-ös nagy nemzetközi koprodukció kábé ugyanazon módszerekkel idézi meg a sztálini Szovjetuniót, mint az 1965-ben készült Doktor Zsivágó. Emlékeznek arra, amikor Omar Sharif elhagyja a jégbe fagyott dácsát? Nos, gondoljanak rá, amikor a mozdony betol a rosztovi pályaudvar mosóvágányára. De hagyjuk már ezt a „jaj, édesanyám, de hát ez éjjeli háromnegyed háromkor kezdődik” dumát, ma már mindenki oda állítja be a tévéjét, ahova akarja, én például a fikusz mögé, hogy biztosan ne lássa senki, de kardfogú macskánk eszén így sem sikerült túljárnom.

Csütörtökön lesz egy film a Dunán arról, hogy Alain Delon anno hogyan képzelte el az öregedést, sőt, a megöregedést. Szerintem jobb lett volna, ha valami rendes filmalkotó képzeli el, s megmondja a nagy művésznek, hogy mit csináljon a Casanova visszatérben, s nem arra tartják a rendezőt, hogy kávéért szaladgáljon a két beállás közötti szünetet is öregedéssel töltő művésznek. Mindegy, így alakult. Önök is alakítsanak valamit a tévézés helyett.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.