Kimondták: a netes értékelések nem tükrözik hitelesen a vásárlói véleményeket

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. február 8.

Interaktív

Nem lehet tudni, hogy hiteles fogyasztók adják-e az értékeléseket, de azt sem, hogy az oldalak hogyan dolgozzák fel azokat. 

A kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben – állapította meg az európai versenyhatóságok közös vizsgálata, amelyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett.

A nemzeti versenyhatóság keddi közleményében jelezte: a 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatát koordináló Európai Bizottság nemrég közzétette a közös fellépés eredményeit.

A vizsgálat összesen 223 nagyobb weboldalt ellenőrzött a fogyasztói értékelési rendszerük szempontjából. A hatóságok 144 esetben nem tudtak meggyőződni arról, hogy a közzétett fogyasztói vélemények hitelesek, vagyis azokat biztosan olyan fogyasztók tették közzé, akik ténylegesen használták az adott terméket vagy szolgáltatást.

Mint közölték,

a vizsgált 223-ból 104 weboldal egyáltalán nem ad tájékoztatást arról, miként gyűjtik és dolgozzák fel a fogyasztói véleményeket.

Csak 84 weboldal tette elérhetővé ezeket az információkat magán az értékelő oldalon, míg a többi kereskedő "apró betűkkel", például a szerződési feltételeik között szerepeltette ezeket.

Az összegzés szerint 118 webhely nem adott információt arról, hogyan előzi meg, hogy hamis értékelések kerüljenek ki az oldalára. Azt 176 weboldal nem közölte, hogy belső szabályzatuk tiltja-e az ösztönzés hatására írt, például anyagilag jutalmazott fogyasztói véleményeket, ha pedig nem tiltja, akkor hogyan biztosítják, hogy ezek elkülöníthetőek legyenek a nem ösztönzésért írt véleményektől.

A vizsgálatban részt vevő hatóságok arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenőrzött weboldalak legalább 55 százaléka valósíthat meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és további 18 százalékkal kapcsolatban voltak fenntartásaik.

A GVH felidézte: tavaly ajánlásokat fogalmazott meg a piacok szereplőinek a hazai ételkiszállító platformok fogyasztói értékelési rendszerének áttekintése kapcsán, és további javaslatokat tett közzé az európai gyorsvizsgálat lezárultát követően annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók átlátható, egyértelmű és követhető értékelési rendszerekkel találkozzanak az online térben.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk