Tv/film

Kínai negyed

  • - kg -
  • 2017. július 29.

Interaktív

Forget it Jake, it’s Chinatown – híres zárómondat egy híres filmből, a Kínai negyedben van még néhány ilyen, ha eredetieskedni akarunk, innen idézzünk, ne A Keresztapából. Robert Towne biztosan nem akart eredetieskedni, ő csak chandlerezni akart, meg is írta a maga magánhekusos sztoriját, benne egy kispályás, de első osztályú öltönyökben feszítő Los Angeles-i magánzóval, aki a 30-as évek Los Angelesében magánzik. Házasságtörési ügyekben jár el, mígnem alaposan csőbe húzzák, s csövekből kijut a későbbiekben is, mert a szálak nem csak patinás szekrényekben lakó csontvázakhoz, de vízügyi machinációkhoz is vezetnek. Érdekességét vesztett érdekesség, hogy a Kínai negyed úgy a legjobb – na, jó, az egyik legjobb – Chandler-adaptáció, hogy a fiúk (Towne mellett Polanski és Nicholson) nem is Chandlert adaptálták. Átvettek minden mozdíthatót, bútort, kocsit, kalapot; hozták a nagyzenekart (zene: Jerry Goldsmith); megvárták, míg a legszebb a narancsfák felett a naplemente, és szépen, kimérten, nagy műgonddal hagyták, hadd veszítsen minden földönfutó. A Polanski-team belülről bomlasztott, így cselezte ki Chandler világának híres megfilmesíthetetlenségét, ugyanezt a csatát Robert Altman, a másik nagy chandlerező, a távolodás művészetével nyerte meg. Egy autón kívül semmit sem tartott meg Chandler szép holmijai közül, pedig ő egy létező regényt, A hosszú búcsút adaptálta – egy évvel Polanskiék előtt. A kettő között helyezkedik el valahol Tandori Dezső, aki úgy fordította le Az emeleti ablakot, hogy abban talán több a Tandori, mint Chandler.

 

Duna Televízió, július 6., 00:50

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”