tévéSmaci

Kutyatánc

  • tévésmaci
  • 2015. augusztus 16.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kijöttek Bielek elvtárs irodájából, kicsit tanácstalannak mutatkoztak, legyen ez bárminő ellentmondás is a Fővárosi Tanács épületében. Elnök elvtárs termében ugyanis elég hajmeresztő dologgal hozakodtak elő a szép számban összegyűlt fejesek. Egy­általán így indítani, hogy „nézze, Sztupa elvtárs”, hát, biztosan nem kellett volna, mert Troché eztán szétröhögte az egész szeánszot. Nem volt nagy kunszt, mert tudta, hogy már megteheti, de hát van az úgy, hogy az ember nagyon élvezi azt, amit „már” megtehet. Szóval a „nézze, Sztupa elvtárs” azt volt hivatott bevezetni, amitől még akkor is leszakadt kicsit, de már rohadtul nem egészen a plafon, hogy tudniillik, innen hamarosan kimennek az oroszok. Nem ám a szovjetek vagy pláne a szovjet elvtársak, per az oroszok. Az ellenzék (micsoda? ellenzék? hol vagyunk?) már veri a készülőt, lesz itt majális, hejehuja, összeáll a Beatles, de nekünk meg kell őriznünk a méltóságunkat, európaiak vagyunk és kultúremberek, egy televíziós etűdre gondoltunk, ami kifejezi a megmaradó barátságunkat éppúgy, mint a nemzeti függetlenségünket. Én beszarok, szaladt ki Troché száján, s hogy leplezze hirtelen jött zavarát, gyorsan hozzáfűzte: videoklipre tetszettek gondolni? Igen, így mondják ma – hallatszott valahonnan a cigarettafüst mögül. Zenét is javasolnánk hozzá, s onnantól magukra bízunk mindent. Azt ismerik, hogy mit viszünk az útra, kapitány uram? És az elvtársak azt, hogy két zsidó utazik vonaton? – vetette közbe Troché. Csak Sztupa nem nevetett, de az et.-k is inkább csak kényszeredetten, úgy tűnt, ki lett nekik adva, hogy mindent nyeljenek le ettől a két szarházitól. Troché persze nem adta fel, Troché sosem adja fel: ha valaki el­dúdolná, akkor biztosan beugrana, melyik az. Erre már egy kicsit megemberelték magukat, s a cigarettafüst azt mondta, hogy nézzenek utána, majd mondjanak egy összeget. A hangsúlyból Sztupa arra következtetett, hogy akkorát, amekkorát nem szégyellnek. Kilépve persze nem sokáig tartott a tanácstalanság, a Váci utcán haladva Troché már torkaszakadtából énekelte, hogy mikor masszírozunk, kapitány uram. A masszírozás a hanyatló GMK-korszak kétségkívül üdítő színfoltjának számított, hovatovább a női munkáskezek diadalának. De Sztupát egyéb, bár ugyancsak materiális kérdések foglalkoztatták, mikor kasszírozunk, kapitány uram?

Pénteken (17-én) este tizenegy előtt a Film Mánia Az Anderson-magnószalagokat adja a hetvenes évek Sean Conneryjével. A maga nemében úttörőnek minősíthető műdarab a prehistorikus szakmázós krimik közül való: marhára felkészülnek csórikáim a nagy balhéra, csupa szakelem, s csupa szakelem az ellenoldalon is, mikrofonok, kamerák, poloskák: kinézel az ablakon, s látod, a hetvenes éveket mintha meg sem tartották volna. Önök szerint Sean olyan fiú, aki visszamegy a sittre? S a jó nevű Dyan Cannon megvárja? Mindegy, a Kölyök szerepében a kölyökkorú Christopher Walken is megcsodálható itt.

Szombaton pedig a kölyökképű Bud Spencer egy hatvanas évek végéről szalasztott spagettiben zúzza kilenckor a Film Mánián. Az a címe, hogy Ötfős hadsereg. A Budapesten tartózkodó Jonathan Pryce viszont direkt bekötteti szállodai szobájába a Story 4-et, hogy megnézhesse a Ronint ugyanekkor.

Vasárnap, a szocializmus nyitottságának ünnepén, Mr. Hello hazaérkezik nyitott tetejű Ford Mustang személygépkocsiján az USA-ból, hogy megvegye öccse, Holló et. víz nélkül működő ruhatisztító berendezését. Ám mindenki sajnálatára, Dinners kártyájára ráteszi a kezét az elnyomott öcsi, s lelepleződik a szocializmus. A veréb is madarat 19.40-től adja az M3. 23.25-kor a Duna egy Lewis Carroll-adaptá­ciót ad, konkrétan a Jabberwockyt.

Kedden Marcello Mastroianni találkozik este fél tizenegy előtt Hanna Schygullával az M3-on, s a Miss Arizona kerekedik ki a dologból.

Szerdán a Dunán is lebontjuk a szocializmust, méghozzá az urizálós feléről, a bátor Karinthy C. Házszentelő c. kisregényét Fábry Z. vitte vászonra, és a Duna adja késő este, Gyertek el a névnapomra címmel. No tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.