Tévé

Optimista tragédia

Ma reggel

Interaktív

„Nem győzzük hangsúlyozni” – ha egyetlen fordulattal kellene jellemeznünk a nemzeti hírcsatorna ernyedetlen működését, alighanem ezt a pár szót idéznénk múlt szombatról, a reggeli tur­nusarc, Imre Balázs mondókájából.

A többször ismételt fordulat persze meghatóan szerény, hiszen valójában győzik, méghozzá nagyon is győzik a hangsúlyozást az M1 keményen dolgozó kisemberei, s így aztán hazátlan bitang legyen a talpán, aki nem érzi át a hírekből kiáradó derűt. Fokozódó lendület, látványos eredmények, a növekedés hajtóereje – csupa kedvező hír és mosolyra görbülő gazdasági mutató bukkan a hajnali tévénéző elé a gyors egymásutánban következő híradókból, ahol rendre alig 4-5 hír ismétlődik imamalom gyanánt, s ahol a nem kormánypárti oldal létezését mindössze az Altus Rt. emlegetése engedi sejtenünk. A Nemzeti Szalonban mindeközben „új törekvések és új gondolatok” szárba szökkenését nyugtázhatjuk, s megelégedéssel vehetjük észbe azt a Kövér László-citátumot is, mely szerint bevált az Országgyűlés új ülésezési rendje, s fokozódott a kormány feletti parlamenti ellenőrzés mértéke…

Szombat reggel ebből a kincstári optimizmusból mindemellett természetesen a közszolgálati tévécsatornák szaporodásának is kijutott egy tisztes adaggal, elvégre épp ekkor érkezett el a „sajtótörténeti pillanat”: a magyar sport csatornájának beindulása. A testvéradó stúdiójába átinvitált M4 főszerkesztője, bár megküzdött az „interaktív” szó emlékezetből való előhívásáért, ám egyebekben gördülékenyen adta le „nagyon optimista” szövegét. Különösképpen a palettát emlegette előszeretettel, s már-már a Nemzeti Szalon tematikáját elirigyelvén, de egyszersmind méltán, hiszen eltökélt a szándék: „szélesre nyitni a palettát”. S ki tudja, ha az ellenzéket is látvány- vagy küzdősporttá sikerülne átminősíteni, talán még nekik is jutna hely a közszolgálati csatornák szélesre nyitott palettáján.

„Bakikból idővel kevesebb lesz, kialakul egyfajta rutin, a műszaki személyzet nagyobb sikerrel bonyolítja majd le a körkapcsolásokat. […] Pár hét múlva alighanem kevesebb okunk lesz kacagni az M1 műsorán. De ettől még nem lesz kevesebb bajunk vele.” Négy hónapja, a végképp ivar- és műsortalanított M1 első adásnapjáról írván kockáztattuk meg a fenti előrejelzést, s ha nem is pár hét, de pár hónap alatt tényleg kialakult valamiféle működési rutin ezen a tájékon. Bakiból és technikai összeomlásból például ma már az M1-en csak alig valamivel akadhat több, mint, mondjuk, az RTL Klub esti híradójában, habár ehhez a relatív fölzárkózáshoz kétségkívül az utóbbi csatorna adásmenetében mostanság látványosan össze-összesűrűsödő zavarok is kellettek. Igaz, a közutakra kiküldött Orsós Róbert ma is váltig belegabalyodik szertelen merészséggel rögtönzött mondataiba, s Imre Balázs reggeli váltótársának, Hevér Lórántnak az arcvonásait sem sikerült még képernyőképesnek elfogadnunk, azonban mindez egyre mellékesebb. Az a párhuzamos univerzum a fontos, amelyről reggel, délben, este tudósítja hű nézőit az M1, s amely egyes részleteiben mintha még fancsali módon emlékeztetne is a körü­löttünk észlelhető, bár vajmi ritkán derűs valóságra.

M1, július 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.