Tévé

Optimista tragédia

Ma reggel

Interaktív

„Nem győzzük hangsúlyozni” – ha egyetlen fordulattal kellene jellemeznünk a nemzeti hírcsatorna ernyedetlen működését, alighanem ezt a pár szót idéznénk múlt szombatról, a reggeli tur­nusarc, Imre Balázs mondókájából.

A többször ismételt fordulat persze meghatóan szerény, hiszen valójában győzik, méghozzá nagyon is győzik a hangsúlyozást az M1 keményen dolgozó kisemberei, s így aztán hazátlan bitang legyen a talpán, aki nem érzi át a hírekből kiáradó derűt. Fokozódó lendület, látványos eredmények, a növekedés hajtóereje – csupa kedvező hír és mosolyra görbülő gazdasági mutató bukkan a hajnali tévénéző elé a gyors egymásutánban következő híradókból, ahol rendre alig 4-5 hír ismétlődik imamalom gyanánt, s ahol a nem kormánypárti oldal létezését mindössze az Altus Rt. emlegetése engedi sejtenünk. A Nemzeti Szalonban mindeközben „új törekvések és új gondolatok” szárba szökkenését nyugtázhatjuk, s megelégedéssel vehetjük észbe azt a Kövér László-citátumot is, mely szerint bevált az Országgyűlés új ülésezési rendje, s fokozódott a kormány feletti parlamenti ellenőrzés mértéke…

Szombat reggel ebből a kincstári optimizmusból mindemellett természetesen a közszolgálati tévécsatornák szaporodásának is kijutott egy tisztes adaggal, elvégre épp ekkor érkezett el a „sajtótörténeti pillanat”: a magyar sport csatornájának beindulása. A testvéradó stúdiójába átinvitált M4 főszerkesztője, bár megküzdött az „interaktív” szó emlékezetből való előhívásáért, ám egyebekben gördülékenyen adta le „nagyon optimista” szövegét. Különösképpen a palettát emlegette előszeretettel, s már-már a Nemzeti Szalon tematikáját elirigyelvén, de egyszersmind méltán, hiszen eltökélt a szándék: „szélesre nyitni a palettát”. S ki tudja, ha az ellenzéket is látvány- vagy küzdősporttá sikerülne átminősíteni, talán még nekik is jutna hely a közszolgálati csatornák szélesre nyitott palettáján.

„Bakikból idővel kevesebb lesz, kialakul egyfajta rutin, a műszaki személyzet nagyobb sikerrel bonyolítja majd le a körkapcsolásokat. […] Pár hét múlva alighanem kevesebb okunk lesz kacagni az M1 műsorán. De ettől még nem lesz kevesebb bajunk vele.” Négy hónapja, a végképp ivar- és műsortalanított M1 első adásnapjáról írván kockáztattuk meg a fenti előrejelzést, s ha nem is pár hét, de pár hónap alatt tényleg kialakult valamiféle működési rutin ezen a tájékon. Bakiból és technikai összeomlásból például ma már az M1-en csak alig valamivel akadhat több, mint, mondjuk, az RTL Klub esti híradójában, habár ehhez a relatív fölzárkózáshoz kétségkívül az utóbbi csatorna adásmenetében mostanság látványosan össze-összesűrűsödő zavarok is kellettek. Igaz, a közutakra kiküldött Orsós Róbert ma is váltig belegabalyodik szertelen merészséggel rögtönzött mondataiba, s Imre Balázs reggeli váltótársának, Hevér Lórántnak az arcvonásait sem sikerült még képernyőképesnek elfogadnunk, azonban mindez egyre mellékesebb. Az a párhuzamos univerzum a fontos, amelyről reggel, délben, este tudósítja hű nézőit az M1, s amely egyes részleteiben mintha még fancsali módon emlékeztetne is a körü­löttünk észlelhető, bár vajmi ritkán derűs valóságra.

M1, július 18.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.