Tévé

Optimista tragédia

Ma reggel

Interaktív

„Nem győzzük hangsúlyozni” – ha egyetlen fordulattal kellene jellemeznünk a nemzeti hírcsatorna ernyedetlen működését, alighanem ezt a pár szót idéznénk múlt szombatról, a reggeli tur­nusarc, Imre Balázs mondókájából.

A többször ismételt fordulat persze meghatóan szerény, hiszen valójában győzik, méghozzá nagyon is győzik a hangsúlyozást az M1 keményen dolgozó kisemberei, s így aztán hazátlan bitang legyen a talpán, aki nem érzi át a hírekből kiáradó derűt. Fokozódó lendület, látványos eredmények, a növekedés hajtóereje – csupa kedvező hír és mosolyra görbülő gazdasági mutató bukkan a hajnali tévénéző elé a gyors egymásutánban következő híradókból, ahol rendre alig 4-5 hír ismétlődik imamalom gyanánt, s ahol a nem kormánypárti oldal létezését mindössze az Altus Rt. emlegetése engedi sejtenünk. A Nemzeti Szalonban mindeközben „új törekvések és új gondolatok” szárba szökkenését nyugtázhatjuk, s megelégedéssel vehetjük észbe azt a Kövér László-citátumot is, mely szerint bevált az Országgyűlés új ülésezési rendje, s fokozódott a kormány feletti parlamenti ellenőrzés mértéke…

Szombat reggel ebből a kincstári optimizmusból mindemellett természetesen a közszolgálati tévécsatornák szaporodásának is kijutott egy tisztes adaggal, elvégre épp ekkor érkezett el a „sajtótörténeti pillanat”: a magyar sport csatornájának beindulása. A testvéradó stúdiójába átinvitált M4 főszerkesztője, bár megküzdött az „interaktív” szó emlékezetből való előhívásáért, ám egyebekben gördülékenyen adta le „nagyon optimista” szövegét. Különösképpen a palettát emlegette előszeretettel, s már-már a Nemzeti Szalon tematikáját elirigyelvén, de egyszersmind méltán, hiszen eltökélt a szándék: „szélesre nyitni a palettát”. S ki tudja, ha az ellenzéket is látvány- vagy küzdősporttá sikerülne átminősíteni, talán még nekik is jutna hely a közszolgálati csatornák szélesre nyitott palettáján.

„Bakikból idővel kevesebb lesz, kialakul egyfajta rutin, a műszaki személyzet nagyobb sikerrel bonyolítja majd le a körkapcsolásokat. […] Pár hét múlva alighanem kevesebb okunk lesz kacagni az M1 műsorán. De ettől még nem lesz kevesebb bajunk vele.” Négy hónapja, a végképp ivar- és műsortalanított M1 első adásnapjáról írván kockáztattuk meg a fenti előrejelzést, s ha nem is pár hét, de pár hónap alatt tényleg kialakult valamiféle működési rutin ezen a tájékon. Bakiból és technikai összeomlásból például ma már az M1-en csak alig valamivel akadhat több, mint, mondjuk, az RTL Klub esti híradójában, habár ehhez a relatív fölzárkózáshoz kétségkívül az utóbbi csatorna adásmenetében mostanság látványosan össze-összesűrűsödő zavarok is kellettek. Igaz, a közutakra kiküldött Orsós Róbert ma is váltig belegabalyodik szertelen merészséggel rögtönzött mondataiba, s Imre Balázs reggeli váltótársának, Hevér Lórántnak az arcvonásait sem sikerült még képernyőképesnek elfogadnunk, azonban mindez egyre mellékesebb. Az a párhuzamos univerzum a fontos, amelyről reggel, délben, este tudósítja hű nézőit az M1, s amely egyes részleteiben mintha még fancsali módon emlékeztetne is a körü­löttünk észlelhető, bár vajmi ritkán derűs valóságra.

M1, július 18.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.